kevinedomm Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Hadde lettlappen vært et alternativ for et og et halvt år siden, så hadde jeg glatt valgt den. Har kjørt +- 25.000km på moped, kjører veldig ofte, og kjører langt. Fant ut at jeg visstnok har stor interesse for MC, så jeg skal til å ta mellomklasselappen når jeg blir 18. Noe som hadde blitt enklere dersom jeg hadde lettsykkellappen.. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Daily-Drifter: den sykkelen som frister for min del. Egentlig veldig uegnet for Sitronsaft, men et fint eksempel på at man ikke bør gå etter kun utseende. 1. Hvilken sykkel er det du snakker om som ville vært uegnet for meg? Har forresten funnet ut at både supermotard og racer har sine fordeler, og at jeg skal teste ut begge typer og gå for det jeg liker best etter å ha prøvd ut de forskjellige. 2. Har også bestemt meg for 2 takt. Har forresten snakket med en som har kjørt motorsykkel i 11 år, han kjører med Ducati nå for tiden som Cagiva Mito er en kopi av, den har 998ccm. Han sier at det ikke er mer giring med 2 takt, og lurer på hvorfor noen sier at det er det. Han sier også at det er nesten mindre vedlikehold, fordi man slipper å justere på ventiler og skruer etc. at det fikser seg selv i motsetning til på en 4 takt. Bensinforbruket er heller ikke mye større sier han. Hva har folk å si til dette? 3. Cagiva Mito 125 kjører originalt i 127km/t toppfart. Er dette på flate? Og hva blir denne farten om en person sitter bakpå? Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) 1. Start nederst på forrige side og bla oppover så skjønner du hvilken sykkel han snakker om. Han har linket til den. 2. Cagiva Mito er ikke en kopi av Ducati, her er det ufattelig mange som ikke har noen anelse hva de snakker om. Massimo Tamburini er designeren som har designet begge syklene, men han startet med designet på Cagiva Mito før han startet med 916. Bensinforbruket på 2 takt er forøvrig omtrent dobbelt så mye som en 4 takt. 3. Cagiva Mito har orginalt toppfart på omtrent 140km/t, på flate. Toppfarten vil være omtrent lik med en person bakpå, men det vil ta lengre tid å oppnå farten. Endret 12. juli 2009 av Scotty Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 1. CBF125. 2. At bensinforbruket er større på 2takt er et ubestridelig faktum. Ved aktiv kjøring vil ikke forskjellen på 4takt med forgasser og 2takkt være stor, men 2takt bruker og forurenser så mye at de fleste 2taktsmotorene blir forbudt i 2012 siden de ikke takler euro3. 4takt med elektronisk drivstoffinnsprøytning er det som forbrenner renest og bruker minst for å nå en viss effekt. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Jaha? De nye 2 takterne er allerede innen euro3 krav. Nye Cagiva Mito SP525 har f.eks katalysator, forgasser med en haug med elektronikk osv. 2 takt kommer nok til å fortsette en god stund fremover, men krav til nye sykler blir nok enda strengere. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Sist jeg leste om det var det ihvertfall sånn at de fleste 2taktsmotorene i produksjon *da* ville bli forbudt. Tror det var i fjor jeg leste om det. Legg merke til at jeg skrev "de fleste." Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) 2. Han sier at det ikke er mer giring med 2 takt, og lurer på hvorfor noen sier at det er det. Han sier også at det er nesten mindre vedlikehold, fordi man slipper å justere på ventiler og skruer etc. at det fikser seg selv i motsetning til på en 4 takt. Bensinforbruket er heller ikke mye større sier han. Hva har folk å si til dette? 2. Bensinforbruket på 2 takt er forøvrig omtrent dobbelt så mye som en 4 takt.Hva med det som står i fet skrift? 1. CBF125. Hvorfor skulle den vært uegnet for meg? Endret 12. juli 2009 av Sitronsaft Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Han har nok større sykler i tankene. Justering av ventiler osv er noe man får gjort på servicene. På 2 takt sykkel så er motoren med skjør, og man må gjerne bytte væsker oftere, sjekke pluggen osv og sjekke at alt er ok. Ellers går jo trimma 2 taktssykler mye bedre enn 4 taktssykler, og dermed bedre aks, høyere fart osv, og da blir det gjerne til å byte slitedeler oftere. CBF125 er nok uegnet for deg ettersom du ønsker noe litt lekent, noe som går bra, og ser bra ut(min mening er at CBF125 ser helt forferdelig ut, en moped ser ut som tungsykkel i forhold til denne, men det er jo min mening) Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Fins det noen gode bøker som dere kan anbefale hvor jeg lærer meg grunnleggende og gjerne litt til om motsykler, vedlikehold og det som er verdt å vite? Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 cb125 er uegnet for deg fordi den er stygg og treg Lenke til kommentar
Dagsbergs Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) 2. Det er både mer vedlikehold og giring på en 2 takter, men det er ikke så stor forskjell som enkelte sier. Grunnen til at det blir litt mer giring vil jeg tro er at 2 takterne får mye av effekten sin først på høyt turtall (turtallskicket) 4t har en jevnere effektkurve og vil derfor oppleves som seigere - mindre giring, men intet "kick" Endret 12. juli 2009 av Dagsbergs Lenke til kommentar
minialeks Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Jeg er 18 nå, og har bil - jeg tok lettmotorsykkellappen da jeg var 16, og angrer ikke ett sekund! Jeg kjørte overalt, og var da bosatt i Sandefjord. Kjørte til skolen, venner, treffsteder og alt som var, blikkene fulgte meg, motorsyklistene hilste, bilene flyttet på seg på E18 for å slippe meg forbi. Uslåelig følelse av frihet - moped? No way! Greit nok at det koster litt ekstra, men man får det man betaler for. Da jeg skulle ta billappen tok det meg mye mindre tid og penger fordi jeg kunne det trafikale fra før. Gå for lettlappen sier jeg! Jeg hadde en Honda NSR, denne har lillebror nå - null problemer hele veien Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 Har jeg lov å prøve lettsykler på privat eiendom uten å ha tatt lappen? Nå tenker jeg på å kjøpe en før jeg har tatt oppkjøring men etter jeg har tatt såpass mange kjøretimer at jeg føler jeg er godt rustet og har tatt teoriprøven. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Jepp ikke noe problem det, vi kjørte jo minicrossere før vi kunne sykle. Bare å kjøpe det, bare pass på å ikke kjør så veldig mye på veien før du får lappen Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) Må bare påpeke at det ikke er lov, så vær forsiktig og husk hvilke konsekvenser det får om du tar det et steg videre og drar ut i trafikken. (Sperrefrist er ikke gøy, heller ikke det å bli gjeldsslave.) Daily-Drifter: har du flere gode videoer å linke til? Har sett endel på diverse videoer på youtube, og det frister mer og mer å faktisk gjennomføre planene og kjøre opp for motorsykkel. Endret 14. juli 2009 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 Jeg tok MC-kurs i dag, 4 timer om helt grunnleggende teori om motorsykler, litt om bekledning, plassering i vegen, risiko osv. De som har tatt det vet hva det er. Veldig koselig, og flink lærer. Så to av syklene man tok kjøretimer med, var en racer og en supermotard, hvor raceren var tung og SM'en 125ccm. Og supermotarden var dritstilig, jeg synes den så ut som et monster. Ifølge læreren, og det har jo forsåvidt flere her inne også sagt, er SM'en mer lettkjørt og mer leken enn raceren. I tillegg kan det for meg virke som SM er billigere. Så i og med at jeg i dag fant ut at riktig bekledning fort kommer opp i 10 tusen kroner og SM'en på så mange måter passer mitt forbruk tror jeg kanskje at det er SM jeg går for. I følge læreren var faktisk racer bedre bare om man snakket om utseendet, og da går det selvsagt på smak og behag. Racerne er jo ikke raskere enn SM'en eller noe. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 I følge læreren var faktisk racer bedre bare om man snakket om utseendet, og da går det selvsagt på smak og behag. Racerne er jo ikke raskere enn SM'en eller noe. Kjørelæreren virket jo veldig i mot R sykkel, og da er det jo lett å skryte av SM og dra deg i den retningen. R sykkel er bedre på langturer, mer plass til "bagasje", bedre sykkel for passasjer.. SM er jo raskere fordi det er lettere sykler! Men R sykler har jo mye høyere toppfart enn SM også. Så si at en SM og R sykkel har lik motoreffekt, men SMen er lettere, og du kan ikke ha en komfortabel fart høyere enn 120, mens R sykkelen kan fortsette opp mot 160. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) Han var ikke anti racer, han kjørte racer selv og likte det best. Men han sa at det ikke var noen store fordeler for racer contra SM annet enn om man likte det utseendet best. Også er det jo så klart som du sier sikkert bedre komfort. Angående 120-160 km/t så vet jeg ikke om jeg tør å kjøre så fort egentlig haha. Endret 14. juli 2009 av Sitronsaft Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Hmm. Takler moderne 125cc motorer bioetanol godt? Husker jeg kjørte gokart engang der de brukte E85 for å få mer effekt i gx240-motorene på kartene, samtidig som de da slapp unna med mindre eksosannlegg for å nå samme utslippskravene. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 J - O vi fikk litt teori om bekledning i dag, og jeg kommer til å kjøpe bukse, jakke, sånn ryggsøyle lik den profesjonelle snowboardkjørere bruker for å beskytte ryggraden/ryggen og så klart hjelm, i tillegg er det jo greit med hansker/sko, men tviler jeg kommer til å kjøpe sko. Alt varierer jo i pris, men det kommer på i alle fall et par tusen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå