NothinDoin™ Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 akser som et helvete med effektanlegg, helt ok uten, går bra på lavt turtall for å være 125cc totakt, ser mye fetere ut enn r-syklene når du setter de ved siden av hverandre i virkeligheten. behagelig å sitte/stå på for aktiv kjøring, men ikke for å sitte på i 4 timer, er jo en smal cross-sal. hatt både nsr og husky, ingen tvil om hva jeg hadde valgt om jeg skulle kjøpe igjen... kan slædde med bakhjulet, dra eeeevig lange stoppies, ligge helt nede på kanten av dekket på fullt jag uten at det er antydning til skummelt. Sm er overlegent i denne klassen imo. Det går vel fra person til person.. Jeg synes r syklene er mye finere Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 det jeg mener er at SM`ene ser mye mer voksne ut enn R-syklene. Det er ingen som tror at en 125cc rs nsr eller rieju er en 600cc, men det er veldig vanskelig å se forskjell på en husky 510 og en 125. For eksempel hadde nsren min 130 bakdekk, huskyen hadde 150. for å gjenta meg selv, plastrakett på 125cc er meningsløst i mine øyne. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Skal ikke være lett... haha. Når alt kommer til alt er det disse punktene som har noe å si for meg: - Kjøreegenskaper; relativt lett og behagelig å kjøre, også over lengre avstander. Egnet både for bykjøring og landeveiskjøring. - Kraft, fart; når jeg kjøper lettsykkel istedenfor moped må den kunne ta i litt, og gjerne aksellerere raskt. Vil helst slippe å gjøre noe ulovlig med den (les: trimming, effektanlegg) så den skal kunne gå godt uten å være tuklet med. - Mulighet for å ha en person bakpå; det skal være behagelig for personen bak, man skal kunne kjøre lengre avstander i høy fart og sykkelen bør ta minst 140kg vekt - Vedlikehold; lite eller i alle fall ikke "vanskelig" og meget tidskrevende vedlikehold. Oljeskift og etc. kan jeg lære meg og ta meg tid til en gang i blant men jeg tror ikke det å sitte flere timer å skru osv på sykkelen er helt meg. Endret 10. juli 2009 av Sitronsaft Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Når det gjelder vedlikehold: har du noe erfaring fra før? Kjenner du noen med erfaring? Det meste er ganske greit om man tar seg bryet med å lære det. Selv har jeg litt erfaring med å skru på gokarter. Det er ikke så komplisert, det er bare uvant og ting går omtrent av seg selv når man først har fått det til en gang eller to. Små motorer har mye til felles, enten det er en gressklippermotor eller en motorsykkelmotor, prinsippene er de samme og er man litt nysgjerrig er det faktisk gøy å forstå det mekaniske og vite at man selv klarer å holde et motorisert fartøy ved like Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Jeg er veldig interessert i sånt, og det er bare flott om jeg får noe mer å ta meg til på fritiden (haha, har ikke så mye nå for tiden nei..), vil bare ikke måtte stå og gruble og spekulere, skru og olje i flere timer flere ganger i uken/måneden. Men så klart, det er gøy å lære og jeg er villig til å gjøre en effort. Edit: Med "sånt" mener jeg mekanikk, og å vite hvordan ting fungerer og slikt. Har tenkt å bli ingeniør, hehe. Så er bare flott om jeg kan bli mer kunnskapsrik om ventiler, skruer, motorer, og alt som har med sykler å gjøre Endret 10. juli 2009 av Sitronsaft Lenke til kommentar
Geeek Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 - Mopedlappen koster ca. 7000,- Jeg tok mopedlappen får en måned sia, betalte bare 4700 for alt. Wright Trafikkskole. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 du får nok masse glede uansett om du kjøper R eller SM, kommer an på hva sykkelen skal brukes til som sagt. Selv om du ikke er så glad å leke nå blir du det garantert etter noen timer på en SM, og det tar nok ikke en uke engang før den er fulleffekt Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Hva mener du med leke? Hvor mye vekt tåler en SM, og har du god erfaring med en person bakpå? Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 tåler helt fint 2 personer ikke noe problem i det hele tatt. De er jo godkjente for det. Ja har kjørt masse med både damer og tunge folk bakpå. med å leke mener jeg wheelies, stoppies, kjøre i terreng, ligge helt nede på kanten på dekket, få bakhjulet til å slippe på vått føre osv. På alt jeg nevnte nå er en sm overlegen. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Med vekten har vel litt med sykkelen å gjøre? Er ikke ALLE som tåler vekten vel? Men hvordan er komforten for sjåføren og personen bakpå på en SM? Hvordan er den på lange turer? Og hvordan er den sammenlignet med en racer? Whhelies og stoppies vet jeg ikke hva er. Terreng, går det med en vanlig SM? Må man ikke ha på cross-dekk? Kanten av dekket, som i å lene seg til siden for å svinge? Jeg ville trodd racerne var overlegne her og at det omtrent ikke gikk på en SM. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Om man holder seg i byen, og holder fartsgrensen, hvor mye sikkerhetsutstyr trenger man for å berge seg? Hvor rimelig kan man få slikt, uten at det går på bekostning av beskyttelsen? Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Ekstremt OT Jann - Ove? Jeg vil foreslå at du oppretter en tråd. J-O hvilken sykkel har du? SM eller racer eller noe annet? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Er det virkelig så OT når pris er en av faktorene du ser etter, husk at det kan være lurt å ha råd til nødvendig beskyttelsesutstyr også. Spør her siden mange med mye kunnskap allerede har vært innom tråden, og det kan være et relevant spørsmål også for deg. Du har vel ikke planer om å kjøre helt uten sikkerhetsutstyr vel? Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Nå som du sier det ser jeg fornuften i det. Trenger jo sikkerhetsutstyr jeg også. Men hva er det du kjører? Om du kjører noe da. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Bil. En undermotorisert Astra G. Har derfor litt trafikkerfaring og vet at jeg ikke har behov for noe som går godt. Leker med tanken om å ta tung-lappen og kjøpe en fornuftig lettsykkel som krever minimalt med vedlikehold for å ha til bybruk + konseptet motorsykkel frister av en eller annen grunn. Har falt litt for Honda CBF125. Rimelig 4takt som skal være billig i drift: greie serviceintervaller(4000km) og lavt forbruk(0.2/l.) Vet hvilken frihet man får med lappen, desverre er det å kjøre bil i Trondheim litt kjipt - så derfor må jeg ta bussen. Kan klare meg stort sett uten busskort med en lettsykkel + når været er godt er det lave forbruket greit når jeg skal pendle hjem i helgene, 0.2 vs 0.6 utgjør litt i bensinkostnader når man kjører 40 mil på en helg. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Hvor finner du at av serviceintervaller og besinforbruk? Den Hondaen var forresten veldig stilig, kanskje en sånn jeg også skulle valgt. Hvilken type sykkel er det? Ligner på en racer men med noen forskjeller. Er det en annen kategori? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Google. Serviceintervaller står ofte oppgitt sammen med andre specs man finner. Bensinforbruk har jeg i hodet, har lest specsene for mange ganger, og 0.2 er et fint tall å huske. Er visst ikke like vanlig å oppgi forbrukstall for mc som for bil, men leter man litt så finner man det. Grovt sett så bruker 4taktsmotorer mindre, men samtidig har kjørestil utrolig mye å si, motortype og totalvekt bestemmer hvor langt ned man kan komme i forbruk om man kjører veldig økonomisk. Litt mer info: http://www.kellox.no/index.php?id=224 Legg merke til effekten, mangler litt motor i forhold til de kjappeste lettsyklene(når man ser på orginal ytelse.) - og siden trimming er både vanskelig og ikke helt lov med en slik så bør du vite om du kommer til å savne mer motorkraft på forhånd. Fins vel lite av den på bruktmarkedet, kom vel ny i fjor eller noe sånt. Endret 10. juli 2009 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Skal ta MC-kurs på tirsdag, og teoriprøven så snart jeg får godkjent søknad/vandel fra politiet/biltilsynet/vegvesenet. Enten før eller etter teoriprøven er tatt begynner kjøretimene (rundt månedsskiftet), og har funnet en lærer som har blitt med på å ta kjøretimer da. Hvor mange kjøretimer tror dere jeg trenger? Jeg har aldri kjørt et motorkjøretøy i noe slag noen gang i mitt liv, holder på med trafikalt grunnkurs nå. Ellers tar jeg ting raskt, og jeg spør mye om det er noe jeg lurer på. Hver time koster ca. 650,- kr og det er 20 kjøretimer med i pakken jeg tar på 19 tusen kroner. 650,- blir trukket fra den prisen for hver kjøretime under 20 jeg ikke tar. I tillegg vil jeg helst få lappen før sommerferien er over (dvs. rundt 20. august). Edit: Vil ta teoriprøven med en gang jeg får godkjenning, så hvordan skal jeg forberede meg til denne? Hvilken bok skal jeg lese? Endret 11. juli 2009 av Sitronsaft Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) uff hva er det du linker til jann ove? http://2wsp.blogspot.com/2008/03/born-to-turn.html dette er en av de gode filmene ute, får du ikke kick på motard av den er det bare å lete litt til wheelie er å kjøre på bakhjulet, stoppie på forhjulet. Du kan jo bedømme selv av filmen jeg linka og div andre motardfilmer du finner på youtube om de egner seg til å lene seg i svingene eller ikke, jeg lener til fothvilern slår neddi edit: ja det går heelt fint å kjøre i terreng med motard-dekk, du får som regel bra nok grep, det er bakkeklaringen og demperoppsettet kontra en r-sykkel som gjør at de klarer seg der. Nå har jeg brukt nok tid på å prøve å overbevise deg, resten får du finne ut selv Endret 12. juli 2009 av Daily-Drifter Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Daily-Drifter: den sykkelen som frister for min del. Egentlig veldig uegnet for Sitronsaft, men et fint eksempel på at man ikke bør gå etter kun utseende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå