Sitronsaft Skrevet 7. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Har funnet noen veldig interessante lettsykler. Hva har dere å si om disse to: Derbi Racing Aprilia RS 125 Den nederste har 32hk! Er det lovlig? Edit, hvilken effekt vil 32hk (contra 15hk) gjøre for sykkelen? Og er det ulovlig å sette effektanlegg osv på lettsykler? Endret 7. juli 2009 av Sitronsaft Lenke til kommentar
Pepsi Max Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Jeg anbefaler moped til deg. Du er født sent på året, dvs at du ikke får kjørt opp før tidlig Mai neste år. Da er du 17 og ett halvt år nesten. Da blir det moped på deg ett år hvis du skal kjøre opp til bil (Klasse B) Lenke til kommentar
makila Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Har funnet noen veldig interessante lettsykler. Hva har dere å si om disse to: Derbi Racing Aprilia RS 125 Den nederste har 32hk! Er det lovlig? Edit, hvilken effekt vil 32hk (contra 15hk) gjøre for sykkelen? Og er det ulovlig å sette effektanlegg osv på lettsykler? Den apriliaen er fulleffekt og er ikke lovlig nei. Med lettmotorsykkel lappen kan du kun kjøre opp til 15 hester, selv om du mest sannsynlig aldri blir tatt for det da. Apriliaen har gått veldig langt, og jeg synes ikke designet på de er noe særlig pene. Derbien så ganske fin ut, kan være noe å ta en titt på. Men uansett, den nyeste cagiva mitoen er den desidert fineste lettsykkelen. Helt rått design. http://www.mc24.no/getfile.php/Innhold/Akt...1000x664%29.jpg Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 lista over hvorfor du skal ha lett er endeløs: syklene er mye tryggere, større bremser, mer stabile, osv. du får bedre opplæring så du blir flinkere til å kjøre du får en sykkel som ikke er direkte farlig å kjøre i trafikken fordi folk ikke trenger å kjøre forbi deg du kan ha damer bakpå du har MYE bedre rekkevidde siden du kan kjøre motorvei sykkelen taper du nesten ikke noe på, og mye av pengene på lett-mc lappen sparer du når du skal ta klasse b Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Jeg anbefaler moped til deg. Du er født sent på året, dvs at du ikke får kjørt opp før tidlig Mai neste år. Da er du 17 og ett halvt år nesten. Da blir det moped på deg ett år hvis du skal kjøre opp til bil (Klasse B) Hva om jeg får tatt lappen nå da en gang de neste to månedene f.eks.? Skjønner ikke hva min fødselsdato har noe med saken å gjøre når jeg er allerede er 16. 1. Med lettmotorsykkel lappen kan du kun kjøre opp til 15 hester, selv om du mest sannsynlig aldri blir tatt for det da. 2. Apriliaen har gått veldig langt. 3. Men uansett, den nyeste cagiva mitoen er den desidert fineste lettsykkelen. Helt rått design. http://www.mc24.no/getfile.php/Innhold/Akt...1000x664%29.jpg 1. Men hva vil 32hk gjøre for sykkelen contra 15hk? Høyere toppfart, raskere aksellerasjon? Og hvor mye raskere sykkel snakker vi? Regner med jeg ikke trenger det uansett, siden lettsyklene går mer enn raskt nok fra før, men er jo interessant å vite. Litt av vitsen for meg med å kjøpe lettsykkel er å slippe å gjøre noe ulovlig med den. 2. Hva har det å si at den har gått langt? 3. Ja, en venn linket den til meg. Sinnsykt fin å se på. Men jeg har ikke tenkt å betale mer enn maks 30 tusen kroner, og den der koster vel 60 tusen ny, og brukt er det vel ikke å få tak i. -snip-Enig her, mange gode argumenter. Endret 8. juli 2009 av Sitronsaft Lenke til kommentar
-Perry- Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Jeg anbefaler moped til deg. Du er født sent på året, dvs at du ikke får kjørt opp før tidlig Mai neste år. Da er du 17 og ett halvt år nesten. Da blir det moped på deg ett år hvis du skal kjøre opp til bil (Klasse B) Hva om jeg får tatt lappen nå da en gang de neste to månedene f.eks.? Skjønner ikke hva min fødselsdato har noe med saken å gjøre når jeg er allerede er 16. 1. Med lettmotorsykkel lappen kan du kun kjøre opp til 15 hester, selv om du mest sannsynlig aldri blir tatt for det da. 2. Apriliaen har gått veldig langt. 3. Men uansett, den nyeste cagiva mitoen er den desidert fineste lettsykkelen. Helt rått design. http://www.mc24.no/getfile.php/Innhold/Akt...1000x664%29.jpg 1. Men hva vil 32hk gjøre for sykkelen contra 15hk? Høyere toppfart, raskere aksellerasjon? Og hvor mye raskere sykkel snakker vi? Regner med jeg ikke trenger det uansett, siden lettsyklene går mer enn raskt nok fra før, men er jo interessant å vite. Litt av vitsen for meg med å kjøpe lettsykkel er å slippe å gjøre noe ulovlig med den. 2. Hva har det å si at den har gått langt? 3. Ja, en venn linket den til meg. Sinnsykt fin å se på. Men jeg har ikke tenkt å betale mer enn maks 30 tusen kroner, og den der koster vel 60 tusen ny, og brukt er det vel ikke å få tak i. -snip-Enig her, mange gode argumenter. Jeg kjøpte min cagiva mito, 2006 modell for 32 tusen. Den hadde gått 13500km og det var en sprekk i den ene kåpedelen og slitt fremhjul, men ikke noe stort. Legger ved bilde EDIT:du ser sprekken ved blinklyset. Endret 8. juli 2009 av -Perry- Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 Faen den er vakker. Kan ha en bakpå også. Har du en side hvor jeg kan se spesifikasjoner? Har hørt at den har syv gir. Hva er topphastighet? Angående en bakpå, hvor mye vekt tåler den? Jeg veier 75kg, og den må i alle fall kunne tåle rundt den samme vekten utover dette, mindre om vi snakker jenter. Lenke til kommentar
-Perry- Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Skal se om jeg kan finne noe info,men vet det er en av de sprekeste originale lett mc'er, gjør 140 på speedometeret. Jeg veier 75 og kjører med pappa bakå¨(helt til jeg får lappen, er bare 15:() og det går helt fint. Ång. det med syv gir finnes det en evo versjon med dette, min heter eve eller noe og har 7 trinns girkasse og 6 gir. Den bruker også overaskende lite bensin til og gå så bra:) Men det dumme med 2takt er vedlikeholdet. EDIT: http://www.bikez.com/motorcycles/cagiva_mito_125_2005.php Endret 8. juli 2009 av -Perry- Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 Kan ingenting om takter og slikt. Hvor mye vedlikehold snakker du om og hva er alternativet til 2takts? Lenke til kommentar
-Perry- Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Du får også 4 takt, koster mer enn det smaker for trim og du har ikke turtalls-kicket på rundt 8000-11000 omdreininger, men istedet har du jevnt drag hele veien. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 Kan egentlig ingenting om lettsykler, og 8000-11000 omdreininger sier meg pent lite. Er det noe sted jeg kan få litt mer kunnskaper om dette btw? Noe "tutorials" for dummies elns? Eventuelt kan folk ta kontakt på pm om de vil lære meg litt in person, kanskje ta meg med på noen turer ^^ Det hadde vært sinnsykt sinnsykt awesome, bor i Bergen. Ellers, ville dere anbefalt 4 takt eller 2 takt? Lenke til kommentar
NothinDoin™ Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Spørs hvilken sykkel du har lyst på.. Hvis du nøyer deg med en scooter, ta moped lappen Hvis du vil ha racing type, TA LETT LAPPEN! Er så kjipt å ha en racing som kjører seint.. Lenke til kommentar
-Perry- Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 personlig ville jeg ikke gått til firetakt etter og ha kjørt totakt en stund pga turtalls kicket er elsk. Men vis du bare skal fra a til b og ikke skal trimme ville jeg anbefalt firetakt fordi det har ganske lavt bensinforbruk og du slipper all giringen som du må på totakt ved bykjøring pga turtallet du trenger for at det skal dra bra. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 Har ikke tenkt å trimme nei, fordi jeg trenger ikke den ekstra farten om jeg kjøper lettMC. Den greier jo 100km/t uten problemer såvidt jeg har skjønt, og det er mer enn nok. Har ikke tenkt å dø heller. Ellers har jeg tenkt å bruke den som fremkomstmiddel fra a til b, gjerne fra a til litt lengre uti alfabetet, ta litt utenbys turer f.eks. Og jeg kommer til å bruke den mye som tidsfordriv, bare kose meg, kjøre rundt, oppleve nye steder, få mer erfaring bak styret. Cross og sånt er sikkert gøy, men er mest veikjøring jeg har tenkt å bruke den til ja. Så jeg tenker at racer er tingen for meg. De virker jo _rå_ også. Lenke til kommentar
NothinDoin™ Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Da er lettMC tingen... Har selv Motorhispania RX 50, men hadde jeg hatt pengene så hadde jeg tatt lettlappen + at det er billig å oppgradere til vanelig mc etterpå Endret 8. juli 2009 av NothinDoin™ Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Sitter selv og spekulerer i om jeg skal kjøre opp til tung sykkel for så å kjøpe en lettsykkel til bybruk. Har kjørt bil i et par år nå, men noe med motorsykkel frister, og ser for meg at en lettsykkel faktisk kan funke til bybruk i Trondheim, i motsetning til bilen. Noen som vet om gode kjøreskoler i Trondheim der det er mulig å få en prøvetime for å sjekke om det er noe for meg? Hvordan fungerer mc og pollenallergi? Plages litt om jeg kjører bil med vinduene åpne på tørre dager med mye støv. Lenke til kommentar
makila Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Kommer tilbake med litt info til deg en av de neste dagene, sitronsaft. Må være på gardemoen klokka 5 i natt, så greit å ta sengen snart tenker jeg. Lenke til kommentar
NothinDoin™ Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Tviler på at du kjøper lettmc, når du har prøvd ekte vare på kurset Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Sitter selv og spekulerer i om jeg skal kjøre opp til tung sykkel for så å kjøpe en lettsykkel til bybruk. Har kjørt bil i et par år nå, men noe med motorsykkel frister, og ser for meg at en lettsykkel faktisk kan funke til bybruk i Trondheim, i motsetning til bilen. Noen som vet om gode kjøreskoler i Trondheim der det er mulig å få en prøvetime for å sjekke om det er noe for meg? Hvordan fungerer mc og pollenallergi? Plages litt om jeg kjører bil med vinduene åpne på tørre dager med mye støv. Tviler på at du kjøper lettmc, når du har prøvd ekte vare på kurset FOLKENS PLIS; HOLD DERE TIL TOPIC; EVENTUELT LAG NY TRÅD. I dag snakket jeg med en som heter Stig på tlf. Han er lærer til lettMC, en av få såvidt jeg har skjønt. Det er MC-kurs den 14. juli (tirsdag neste uke, koster 1700,- og er bare den dagen) og det har jeg tenkt å ta. Da har jeg gjort trafikalt grunnkurs og mc-kurs til den samlede sum av 3100,-. Da gjenstår øvelsekjøring, full opplæring fra starten om MC og trafikk, behersking og forståelse av kjøretøy, motorveikjøring, rundekjøring, vikepliktsregel, landeveiskjøring osv osv. Jeg har gjort det klart for viktig for meg det er å få gjort det raskt, og han sier vi kan ta kjøretimer sammen når han kommer hjem fra ferie rundt månedsskiftet. Jeg skal levere søknad til biltilsynet i morgen om å få lov til å ta teoriprøven. Det er visstnok 1 måneds ventetid før denne blir godkjent. Har skjønt at det også er ventetid fra man tar teoriprøven til man kan ta oppkjøring -.- Endret 8. juli 2009 av Sitronsaft Lenke til kommentar
NothinDoin™ Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) sry; kjøp Lett! Edit; Ser at du har sett på Derbi Racing og Aprilia RS 125. Gå for Aprilia, skal være mye bedre! Derbi er mer kjent for sine crossere Endret 8. juli 2009 av NothinDoin™ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå