Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Velge moped- eller lettmotorsykkellappen?


Anbefalte innlegg

Jeg hadde tenkt å ta mopedlappen, men lurer nå på om jeg bare skal ta lett-MC lappen da jeg tror det vil gi meg mer glede. Den koster 20 tusen med 20 kjøretimer. Kjøretimene koster 650,- stk, altså 13000,- totalt. Klarer jeg det på 10 timer betaler jeg 6500,- for dem, og vice verca.

 

Poenget er, trenger jeg virkelig lettsykkel? Jeg har funnet ut at det er dette som gjør en lettsykkel bedre enn en moped:

 

- Ikke noe behov for å trimme/bytte eksosanlegg/bytte dreving. Man slipper å slite ut sykkelen med dette, bruker ekstra penger på f.eks. effektanlegg og man risikierer ikke å bli tatt av politiet.

- Råere sykkel, mer kraft, mer fart

- Kjøre på motorvei (lovlig)

- Kjøre med en person bakpå (lovlig)

- Mer omfattende opplæring som gir bedre forståelse og erfaring i trafikken, som er positivt uansett men som kan hjelpe meg når jeg en dag skal ta billappen.

 

Negative sider:

- Mopedlappen koster ca. 7000,- mens motorsykkellappen koster ca. 20000,-

- En moped koster (så klart alt etter som) et sted mellom 5 og 30 tusen, en lettsykkel koster mellom 15 og 60 tusen.

 

Jeg er 16 1/2 år nå, blir 17 den 17. desember. Jeg har tenkt å bruke sykkelen masse, over alt, hver dag. Til skolen, til jobb, til venner. Rundt juletuder flytter jeg til Askøy, som ligger mindre sentralt enn der hvor jeg bor nå. Dermed vil jeg bruke den hver eneste dag uansett hvor jeg skal. Kommer også til å bruke den bare som tidsfordriv, ta turer for fun. Kanskje en tur til Haugesund/Stavanger for å møte bekjente.

 

Vil gjerne bruke litt tid på vedlikehold, smøre olje og slikt, men ikke slik at det blir irriterende mye tid og frustrerende arbeid. Èn gang i uken med litt vedlikehold er mer enn nok.

 

Har lyst å ha en sykkel jeg kan være stolt av, som jeg ikke blir lei av med det første og som jeg kan bruke mye selv etter jeg har blitt 18 og tar billappen.

 

Min søster fikk betalt 30000 av mine foreldre på sitt bilsertifikat, så de har sagt de skal gi meg det samme. Så om de betaler 20 tusen for min lett-mc lapp (om det er den jeg velger å ta) betaler de bare 10 tusen på billappen min. Så jeg skjønner jo at dette er en slags prioriteringssak. Men kanskje det ikke er verdt pengene å velge lett MC.

 

Så hva tror dere folkens? Moped- eller lettsykkellappen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke gjør som meg.

Moped

Lett mc

Mellomtung mc

Bil

Så kom tung mc i posten da jeg ble 21

Og nå må jeg ha C1.

 

Det smarteste vil jeg si er å ta mopedlappen for å så ta mellomtung når du er 18 som automatisk blir tung 3 år senere.

Dette om du vil gå mc-vegen.

 

Vil du sitte i bilen fra 18+ ville jeg ha tatt moped så bil neste år.

På billappen, kan man ikke kjøre 125CC på den? Eller var det bare før?

Lenke til kommentar

lett mc lappen er egentlig bare noen tusen dyrere en moped vis du tenker framover. de kursene du tar på lett mc, de følger med når du skal ta tung mc. og du kommer til og spare penger på bil, hvorav mindre timer siden du kan trafikk reglene bedre siden du har gått igjennom de med en kjørelærer som sitter bakpå og ikke kjører bak. en lett mc må du ha i 4 år vis du vil ha en r sykkel eller noe annet som går over middels mc, då har du allerede spart 10-15000kr. så jeg valgte mc lappen

 

i tilleg vil du ha det mye mer gøy med lett mc lappen enn en knallert mellom beina :p og du kan kjøre forbi alle kameratene dine med moped når du holder 50 sonen

 

Ikke gjør som meg.

Moped

Lett mc

Mellomtung mc

Bil

Så kom tung mc i posten da jeg ble 21

Og nå må jeg ha C1.

 

Det smarteste vil jeg si er å ta mopedlappen for å så ta mellomtung når du er 18 som automatisk blir tung 3 år senere.

Dette om du vil gå mc-vegen.

 

Vil du sitte i bilen fra 18+ ville jeg ha tatt moped så bil neste år.

På billappen, kan man ikke kjøre 125CC på den? Eller var det bare før?

 

var moped, ikke lett mc, og det var bare før...

Endret av tommyher
Lenke til kommentar
lett-mc it is!

Hvorfor? Jeg vil gjerne ha begrunnelser, jeg føler det du sier her er sånt enhver person har tatt lettmc-lapp fremfor mopedlapp ville sagt.

 

lett mc er billigere i lengden vis du skal ha tung mc, for og få tung mc når du er 18 fra lett mc, trenger du 1 kurs, ett par kjøretimer for og venne vekk uvaner du kansje har fått på lett mc, og en ny oppkjøring istedenfor og ta alle kursene og alle kjøretimene som du ellers ville tatt vis du hadde tatt moped.

 

desuten. de som kjører mc, får lettere lappen på bil pga når du går igjennom kjøretimehelvete så e det bare fartsavpassing og fartsavpassing, litt trafikk regler og litt teknisk dokker går igjennom. alle som kjører bil og mc, kjører bil bedre siden då avpasser de farten bedre inn til kryss, rundkjøringer ect.

 

 

gogo lett mc

 

 

Edit: OG DU SLIPPER OG TRIMME :D

Endret av tommyher
Lenke til kommentar
Jeg har funnet ut at det er dette som gjør en lettsykkel bedre enn en moped:

 

- Ikke noe behov for å trimme/bytte eksosanlegg/bytte dreving. Man slipper å slite ut sykkelen med dette, bruker ekstra penger på f.eks. effektanlegg og man risikierer ikke å bli tatt av politiet.

 

 

OG DU SLIPPER OG TRIMME :D

:yes:

Lenke til kommentar

Har du penger og mulighet til det, ta førerkort for lettsykkel. Du har ramset opp mange fine grunner for å velge det, framfor moped. Penger vil jeg si er det eneste problemet... Men så må man jo prioritere litt da. Vil du ta deg råd til å bruke så mye penger på et kjøretøy du bare har i 2-3 år?

 

Du vil garantert få det langt morsomere med en lettsykkel. Går bedre (MYE bedre enn plombert moped, selv om de kun har 12-15 hester), samt mye mer behagelig å kjøre. Du slipper å ligge å jage på turtall i 50 og 60 soner.

 

Er du som meg som faktisk synes det kan være gøy å dra ut på en lengere tur, så kan du glemme moped. Jeg kjører jo selv moped og synes det var gøy å bare kjøre rundt den første sessongen, men i år så har det kun blitt er fremkomstmiddel. Like morro er det ikke nå lenger gitt. Men igjen, skal den kun brukes til og fra butikken, venner og andre severdigheter innen et kvarters kjøretid, hadde jeg ikke giddi brukt så mye penger på lettsykkel.

 

EDIT: Woops, jeg trodde du ble 16 til vinteren jeg. Nei, hadde aldri kjøpt enten moped eller lettmc når det er så kort tid til du blir 18. Du setter deg ikke på en lettmc da vettu, da er det mellomtung som gjelder.

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar

når jeg skulle bestemme meg for dette, sendte eg mail til kjøreskolen og hørte om diverse ting og tang. sjekket opp i diverse lærerplaner osv.

 

når alt kom til alt, fant jeg ut at lett mc er faktisk billigst, så lenge du skal ha tung mc en gang. bil lappen blir billigere osv.

 

en lett mc kan du bruke i 3-4 år uten å bli noe serlig lei av den, mens en moped er bare rundt 1-1,5 år.

 

for eksempel, til helgen skal vi reise til sverige, då skal eg kjøre mc bak fordi eg ikke orker og sitte inne i en bil og "trøkke" i 60mil :p

 

woops, glemte og lese det :p moped it is :o

Endret av tommyher
Lenke til kommentar
desuten. de som kjører mc, får lettere lappen på bil pga når du går igjennom kjøretimehelvete så e det bare fartsavpassing og fartsavpassing, litt trafikk regler og litt teknisk dokker går igjennom. alle som kjører bil og mc, kjører bil bedre siden då avpasser de farten bedre inn til kryss, rundkjøringer ect.

 

At han får lettere lappen på bil etter å ha kjørt lettsykkel er jeg enig i, men det får han med moped og. Er han villig til å lære seg å kjøre ordentlig (ikke bare tullekjøre rundt med scooter, som mange gjør) så vil han etter et par år kjøre moped like bra som en som har hatt lettlappen i to år. Selvlært er vellært, er det ikke det det heter? :D Hehe, kanskje ikke alltid tilfellet når det gjelder trafikk men.

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar

Tenkt på hvilket transportmiddel du ønsker å satse på når du er over 20?

Hvis du ønsker å kun bruke bil, ser jeg liten grunn i å investere i lett mc.

 

Liker du mc og kunne tenkt deg og fortsette å bruke dette på lengre sikt vil jeg anbefale dette.

Har du tenkt gjennom fordeler/bakdeler med bil vs mc?

 

Fordel med bil kan være :

Flere passasjerer

Større bagasjeplass

Trekke tilhenger

Alltid tørt og varmt

Mindre utsatt i trafikkulykker

 

Fordel med mc kan være :

Halv årsavgift (eller er dette endret nå?)

Lettere å finne parkering i sentrum

Lavere fergepriser og ingen ferge kø

Mindre drivstoff forbruk

Ingen bomavgift

Mye større opplevelse når du kjører tur

Kjøre forbi køer

Benytte kollektiv felt

 

En lett motorsykkel holder i massevis som transportmiddel i mange år fremover.

Ønsker du derimot å kjøre mye med passasjer, vil du nok komme til å oppgradere til tung sykkel.

 

Moped har en enorm bakdel, trafikksikkerhet.

Da den kun går i 50 km/t er det mange traffikanter på vegen som tar idiotiske forbikjøringer, som skaper risiko for deg. (for ikke å snakke om den eksos stanken som setter seg i klærne)

 

Det jeg liker best med de som kjører mye mc, er at de er betydelig mer observant i trafikken, også når de setter seg i en bil.

 

 

Uansett hva du velger, burde du investere i vegtrafikklovgivningen og lese denne godt.

Et glimrende oppslagsverk som burde vært et krav å ha.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er bortkasta penger får deg og kjøpe lett-mc fordi du fyller år så seint på året. Jeg tror faktisk at du kan risikere og måtte vente endel får og få lett lappen i det heile tatt da det er ganske populært fortiden.

 

Så vis jeg var deg ville jeg valgt moped lappen :) jeg valgte det selv og har en billig scooter (yamaha slider pris: 16000kr ny) med lett trim (effektanlegg,forgasser og variator) som er ganske gøy og kjøre da den er liten og lett. Veldig bra til bakhjulskjøring og leking generelt :p

Lenke til kommentar
Faen i helvete så jævlig vanskelig dette skulle være da. Mener folk at det er for sent å kjøpe det nå siden jeg ble 16 for et halvt år siden? Og også at det bare er vits å velge lett MC om jeg har tenkt å oppgradere til tung MC?

 

Langt der i fra.

Men hvis du kun har tenkt å kjøre mc til du blir 18, ta billappen og selge sykkelen, ville jeg seriøst vurdert moped. Men mindre du er villig til å kaste penger ut av vinduet og ha det kjekt i denne tiden.

 

Med lett motorsykkel har du en fantastisk fremkommelighet i trafikken.

Ved å oppgradere til en stor og tung sykkel mister du mye av denne fremkommeligheten.

 

Fartsgrensen er lavere enn topphastigheten til en lett motorsykkel, og har du ikke passasjer på gjevnlig er det liten vits i å oppgradere til tung mc.

 

Kan du tenke deg å fortsette å kjøre lett mc selv etter du har tatt lappen på bil vil jeg seriøst anbefale det.

 

Hadde selv lyst til å ta lappen på lett mc da jeg var 16, men gikk for moped => bil => vogntog/buss => tung sykkel og har ikke angret ett sekund på det.

Fikk til og med nok til å kjøpe båt da...

Lenke til kommentar
Hadde selv lyst til å ta lappen på lett mc da jeg var 16, men gikk for moped => bil => vogntog/buss => tung sykkel og har ikke angret ett sekund på det.

Fikk til og med nok til å kjøpe båt da...

Her anbefaler du jo meg å velge moped på et vis.
Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøre mye på veier med fartsgrense over 50 ville jeg vurdert lett mc. På grunn av bilførere som ikke tar hensyn ved forbikjøring.

Uansett hvis du skal kjøpe sykkel er det viktig med god beskyttelse. Kjøresko, hansker, jakke og bukse. Det blir fort noen tusenlapper.

Kjenner noen som jobbet på operasjonsavdeling, mye kvestede føtter og hender for de som ikke bruker slikt. Ikke lurt å kjøre lettkledd... men det kan man med bil.

Ellers så tok jeg selv teorien på MC, men fant da ut at det var så farlig at jeg ventet til jeg kunne kjøpe meg en bil.

 

Og hvis du ikke får råd til å ta lappen på bil når det blir mulig, kan det hende du blir nødt til å kjøre lett-mc lengre enn du har lyst til.

Lenke til kommentar
Fartsgrensen er lavere enn topphastigheten til en lett motorsykkel, og har du ikke passasjer på gjevnlig er det liten vits i å oppgradere til tung mc.

 

Stemmer jo det. Men jeg ville likevel ikke kjørt lettsykkel i stedenfor tungsykkel om jeg hadde hatt muligheten til å tatt tunglappen når den tid kommer. Er i følge de jeg kjenner ikke veldig behagelig å ligge på motorveien med 125 kubikk. Topphastigheten er som du sier høyere enn fartsgrensa, men ikke så veldig mye. Man har ikke et bahagelig turtall på en lettmotorsykkel i 100km/t. En 250 kubikks 4-takter derimot, tror jeg er perfekt som et fremkomstmiddel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...