Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varmeapparatmotor Peug 306

Anbefalte innlegg

Heioghopp!

Skjer titt og ofte noe med bilen min, Peugeot <3

Nå har det seg at Vifta til varmeapparatet har sluttet å fungere. Funker fint om jeg kobler vifta direkte på batteriet, har sjekket sikringer, og vifta funka fint igår. Ble plutselig bare stille.

Årsak ? Noen som har hatt lignende problem selv ?

Har googlet litt, men lite om Peugeot 306. Har Haynes bok, men står heller lite om det der.

Kan det være at Motstanden er ødelagt ? Funker ikke i det hele tatt når den er tikoblet, bare på batteriet.

Kan vel også nevne at den piper når det er kaldt ute, og har pepet ganske mye i det siste,men kun på 1 og litt på 2.

Endret av Oakis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heioghopp!

Skjer titt og ofte noe med bilen min, Peugeot <3

Nå har det seg at Vifta til varmeapparatet har sluttet å fungere. Funker fint om jeg kobler vifta direkte på batteriet, har sjekket sikringer, og vifta funka fint igår. Ble plutselig bare stille.

Årsak ? Noen som har hatt lignende problem selv ?

Har googlet litt, men lite om Peugeot 306. Har Haynes bok, men står heller lite om det der.

Kan det være at Motstanden er ødelagt ? Funker ikke i det hele tatt når den er tikoblet, bare på batteriet.

Hadde ett lignende problem på min 306.. var motoren som var gåen på min, men den hadde samme symptomer..

bertel o steen på økern krevde 5k for å fikse det, endte opp med å dra på skroten og plukka opp en brukt vifte til 500kr, 10min senere så var den satt inn og alt funka fjell..

Lenke til kommentar

Oh, leste en plass at 306 og 206 var de som hadde mest problemer med Viftene. Har romstert bak panelene, sjekket kabler osv. Er rimelig forbannet, en hel bataljon med knott gikk inn for landing mens jeg holdt på :p

Har sendt forespørsel på en brukt Vifte fra bil1din.no, så får vi se.

Når det gjelder slike deler på en såpass gammel bil, så holder jeg meg til brukt.

Tror viften har syngt på siste vers ganske lenge, sikkert siden jeg kjøpte den.

Endret av Oakis
Lenke til kommentar
Oh, leste en plass at 306 og 206 var de som hadde mest problemer med Viftene. Har romstert bak panelene, sjekket kabler osv. Er rimelig forbannet, en hel bataljon med knott gikk inn for landing mens jeg holdt på :p

Har sendt forespørsel på en brukt Vifte fra bil1din.no, så får vi se.

Når det gjelder slike deler på en såpass gammel bil, så holder jeg meg til brukt.

Tror viften har syngt på siste vers ganske lenge, sikkert siden jeg kjøpte den.

hehe typisk med knott når man holder påxD

Pass på at du får riktig vifte.. en er valeo og andre husker jeg ikke :p

er visstnok en del 306 og 206'ere med samme problem.. men er ikke noe stress å bytte.. ny vifte koster 2500 på bertel o steen + 2500 for å sette den inn, så like greit å ta det brukt..

Lenke til kommentar

Ja, jeg har ikke Valeo så den saken er grei.

:D

Syns bare det er rart at den funker direkte på batteriet, og ikke når den er påkoblet det orginale systemet.

Ehm, seriøst dyrt å få Bertel 'o' Steen til å sette inn ei vifte som tar 10 min å sette inn selv :p

Endret av Oakis
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Står ingenting om det i Haynes boka.

Hmm, kan selve bryteren være defekt montro ? Det dekslet som er montert inni selve betjeningsmodulen, skal sjekke nærmere imorgen.

Edit: Står noe om Heater Blower Motor Resistor i Haynes boka, skal sjekke den også for sikkerthets skyld. Kan hende at den har fått for mye vann etc innabords. Ligger på motsatt side av Vindusviskermotoren, den er forsåvidt også skiftet grunnet vannlekasje.

Edit2: Har sjekket motstanden nå, er ikke den det er feil med.

Endret av Oakis
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Viftene piper fordi de blir våte når det regner, virker nesten som lagerne ruster eller noe. Hvis du løfter plasten rundt vindusviskerne på passasjersiden, ser du at kupeviften trekker luft gjennom en slags trompet, her regner det rett ned i kupeviften hvis ikke plasten over er helt tett.

På min monterte jeg et stykke plast på tvers med silikon, som en vegg parallelt med toprpedoveggen slik at det dekket bunnen og halvveis opp sett fra bakken. Så borret jeg huller i luftrøret slik at evt vann som samlet seg renner forbi på utsiden av veggen. Hadde ikke noe problem med pipende vifte etter det.

Lenke til kommentar

En defekt motstand pleier og virke med vifta på full gass.

Sjeldent at selve bryteren ryker, men det kan jo hende. Napp ut bryteren og jump over kontaktene bak der med en liten ledning. Mål om du får spenning hvis du skjønner noe av det. Er det et helvette og komme til bak bryteren eller få den ut bare bytt motstanden.

Motsatnden sitter ofte rett ved vifta.

Lenke til kommentar
En defekt motstand pleier og virke med vifta på full gass.

Sjeldent at selve bryteren ryker, men det kan jo hende. Napp ut bryteren og jump over kontaktene bak der med en liten ledning. Mål om du får spenning hvis du skjønner noe av det. Er det et helvette og komme til bak bryteren eller få den ut bare bytt motstanden.

Motsatnden sitter ofte rett ved vifta.

når vi snakker om defekte varmeapparater.. min døde her forleden og..

vet at vifta virker så må være motstanden eller sikringa..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...