flindla Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Jeg bruker digital photo professional til bilderedigeringen. Jeg har brukt å ta både jpg og raw. Jeg har noen spørsmål til dette: - Hva er forskjellen på raw, raw1 og raw2 utenom filstørrelse? - Kan jeg like gjerne redigere en raw1-fil som raw-fil? - Når jeg har redigert en raw-fil og trykket på "batch process", har jeg brukt beste jpg-kvalitet og 350 dpi. Men hvorfor blir ikke da jpg-fila like bra som raw-fila? Når jeg sammenligner raw-fila og jpg-fila etterpå, så er raw-fila endret men jpg-fila viser tydelig dårligere kvalitet. Hvorfor det? Noen innstillinger jeg har glemt? - Den rawfil-typen som er størst i 50D, tar 20-25 mb. Kan det stemme at komprimeringa til jpg blir for stor? Her også ser jeg det samme: Jeg får ikke samme kvalitet på jpg som raw-filene. Er dette vanlig eller er det noe spesielt man kan gjøre for å endre dette? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Synes det er tydelig kvalitets-forskjell på de tre RAW formene jeg. Den tekniske forskjellen står greit forklart i manualen, (s.61). Selv tar jeg bare det største RAW formatet, og ikke jpg i tillegg. Jeg har ikke merket det samme som deg at den konverterte filen til jpg blir dårligere, men tvert imot - mye bedre... Etter at jeg har behandlet og konvertert i DPP, gjør jeg en liten etterbehandling, retter eventuelle skjevheter og cropper om nødvendig i PS 7.0. Jeg synes det blir mange bilder å forholde seg til hvis man tar både RAW og jpg samtidlig. Jeg sletter bildene for hver gang på minnekortet, slik at det ikke skal ta så lang tid å overføre, og beholder bare RAW-filene fra det jeg mener er de absolutt beste bildene jeg for tiden er i stand til å ta. RandiA Lenke til kommentar
flindla Skrevet 7. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2009 Synes det er tydelig kvalitets-forskjell på de tre RAW formene jeg. Den tekniske forskjellen står greit forklart i manualen, (s.61). Selv tar jeg bare det største RAW formatet, og ikke jpg i tillegg. Jeg har ikke merket det samme som deg at den konverterte filen til jpg blir dårligere, men tvert imot - mye bedre... Etter at jeg har behandlet og konvertert i DPP, gjør jeg en liten etterbehandling, retter eventuelle skjevheter og cropper om nødvendig i PS 7.0. Jeg synes det blir mange bilder å forholde seg til hvis man tar både RAW og jpg samtidlig. Jeg sletter bildene for hver gang på minnekortet, slik at det ikke skal ta så lang tid å overføre, og beholder bare RAW-filene fra det jeg mener er de absolutt beste bildene jeg for tiden er i stand til å ta.RandiA Kanskje jeg gjør noe feil da? Når du har gjort redigeringen av raw-filen, trykker du da "batch process" med en gang? Hvilke innstillinger gjør du? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Kanskje jeg gjør noe feil da? Når du har gjort redigeringen av raw-filen, trykker du da "batch process" med en gang? Hvilke innstillinger gjør du? Jeg bruker aldri batch process jeg. Jeg konverterer "dagens fotofangst" gjerne under ett. Hvis det er flere bilder med samme setting, lys etc bruker jeg funksjonen "copy recipe", så bruker jeg da "paste recipe" på de som tåler samme behandling, kanskje med litt justeringer når jeg har trykket "paste recipe". Jeg bruker også funksjonen higlight alert, shadow alert når jeg har åpnet et bilde i edit Window, og ser om det treng å gjøres noe her.. For hvert bilde trykker jeg Convert and save. Når alle bildene er ferdig convertert, og jeg lukker DPP får jeg spørsmålet "Image was edited, do you want to save?" og da dette gjelder RAW filen svarer jeg No på alle, for jeg vil ikke endre raw-filen, men det jpg bildet jeg har konvertert til, er jo da en redigert form. (Som jeg i neste omgang redigerer litt videre i PS 7.0. RandiA Endret 7. juli 2009 av RandiA Lenke til kommentar
flindla Skrevet 7. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2009 Kanskje jeg gjør noe feil da? Når du har gjort redigeringen av raw-filen, trykker du da "batch process" med en gang? Hvilke innstillinger gjør du? Jeg bruker aldri batch process jeg. Jeg konverterer "dagens fotofangst" gjerne under ett. Hvis det er flere bilder med samme setting, lys etc bruker jeg funksjonen "copy recipe", så bruker jeg da "paste recipe" på de som tåler samme behandling, kanskje med litt justeringer når jeg har trykket "paste recipe". Jeg bruker også funksjonen higlight alert, shadow alert når jeg har åpnet et bilde i edit Window, og ser om det treng å gjøres noe her.. For hvert bilde trykker jeg Convert and save. Når alle bildene er ferdig convertert, og jeg lukker DPP får jeg spørsmålet "Image was edited, do you want to save?" og da dette gjelder RAW filen svarer jeg No på alle, for jeg vil ikke endre raw-filen, men det jpg bildet jeg har konvertert til, er jo da en redigert form. (Som jeg i neste omgang redigerer litt videre i PS 7.0. RandiA Interessant å høre dine erfaringer! Bruker også highlight alert og shadow alert. Hvilke verdier har du stilt inn her? Vet du hva som skjer hvis man drar for mye i toppen og bunnen av histogrammet (justering av høylys og skygge)? Jeg har vel gjort feil jeg da når jeg har trykket ja på spørsmålet "Image was edited, do you want to save?" Det er da jeg har fått en redigert raw-fil som for meg virker noe bedre enn den redigerte jpg-fila... Har innstilling på dpi noe betydning for jpg-bildet? Gjør du noe med den? Siden vi har samme kamera, er det litt interessant å høre dine erfaringer. Har forstått at du også får en del lyse bilder. Synes b.l.a. jeg får lysere bilder når de kommer på dataen enn det ser ut i kameraet. Men det er vel bedre å overeksponere enn motsatt? Har du gjort noen erfaringer angående innstillinger på kameraet på dette? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Jeg bruker nesten konstant eksponeringskomp. varierer hva jeg har den på. Ja, synes ikke man skal "save" en edited RAW fil nei. Du ser på bildet hva som skjer når du varierer tallene litt. Selv ender jeg som oftest på:Bruker Brightness Adjustment først, i minus hvis det er mye utbrent, ellers havner jeg gjerne på 0.17 på den, contrast 1, ingenting på Highlight og Shadow, 1 på colour tone, 1-2 på Saturation, og skrur opp Sharpness noe. Stort sett ligger det rundt disse verdiene. RandiA Lenke til kommentar
flindla Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 Jeg bruker nesten konstant eksponeringskomp. varierer hva jeg har den på. Ja, synes ikke man skal "save" en edited RAW fil nei. Du ser på bildet hva som skjer når du varierer tallene litt. Selv ender jeg som oftest på:Bruker Brightness Adjustment først, i minus hvis det er mye utbrent, ellers havner jeg gjerne på 0.17 på den, contrast 1, ingenting på Highlight og Shadow, 1 på colour tone, 1-2 på Saturation, og skrur opp Sharpness noe. Stort sett ligger det rundt disse verdiene.RandiA Men ingen problemer med at storer raw-filer gir for stor komprimering når det konverteres til jpg? Gjør du noen endringer på farger og støy? Hvitbalansen lurer jeg også litt på. Endrer du her til "Daylight", "shadow" eller lignende? Eventuelt justering av kelvin (fargetemperatur)? Er det mulig å ha et bilde som er hvitt som brukes til å justere hvitbalansen? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Ca 12MB er jpg filene jeg lagrer, og det er bra størrelse. Jeg gjør stort sett de endringene du ser jeg har oppgitt i DPP, ikke særlig endring av farger nei. I PS 7.0 etterpå, kam jeg dra litt i kurver hvis jeg vil lysne eller mørkne enkelte områder, så litt mer Unsharp Mask hvis det er nødvendig. Jeg vil at farger og hele bildet skal være så nært virkeligheten som mulig. (Da jeg for det meste fotograferer planter, natur) RandiA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå