Gå til innhold

Koble switcher opp med hverandre?

Anbefalte innlegg

Denne posten er vel ganske enkelt fordi jeg vil lære, fant ikke særli mye forståelig på google ; )

Det er vel egentlig ikke noe rocket science, men jeg spør uannsett:

Å koble til en switch fra en router, for å så bruke den switchen som en "core" og koble andre switcher til den switchen igjen, vil det gå bra? Hva eventuelt vil være problemet?

Må du programmere noe på routeren for å få switchen til å fungere slik at du får internett fra alle portene på switchen?

Hvordan vet du hvordan port du plugger routeren til?

Hva er viktig å huske på i slike tilfeller at du kobler ekstra switcher på "core"-switch?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Denne posten er vel ganske enkelt fordi jeg vil lære, fant ikke særli mye forståelig på google ; )

Det er vel egentlig ikke noe rocket science, men jeg spør uannsett:

Å koble til en switch fra en router, for å så bruke den switchen som en "core" og koble andre switcher til den switchen igjen, vil det gå bra?

Ja.
Må du programmere noe på routeren for å få switchen til å fungere slik at du får internett fra alle portene på switchen?
Nei, egentlig ikke. Bruk ruteren sin NAT funksjon og still den inn på Automatisk DHCP til alle, da vil de som kobler til switchen får tildelt automatisk en ipadresse. (dette er ikke et must men gjøre det enklere for de litt mindre kyndige)

Hvordan vet du hvordan port du plugger routeren til?
Kabel fra lan port hos ruter til valgfri port på switch

Hva er viktig å huske på i slike tilfeller at du kobler ekstra switcher på "core"-switch?
At det er en ren switch du har med å gjøre ikke en ruter eller hub, det kan bli ekstra arbeid ut av. Endret av Inc
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er vel at det er internettlinjen (fra ruteren/modem og ut på verdensveven)som blir flaskehalsen så sant du ikke sitter på mer en 100Mbit opp og ned fra ISP og føkket helt opp kablingen mellom punktene.

Last ned tracerooute trial versjon og kjør en test når du har koblet opp. Ping f.eks www.UIO.no, de første ipadressene vil være mellom maskin, ruter og evt modem osv. Dette vil mest sannsynlig vis at det IKKE er hos deg det er treg linje (pakketap m.m).

Lenke til kommentar

Det kjem an på kva teknologi internettleverandøren brukar.

Huksar eg rett kan du få opp til ca. 16mbit med ADSL.

Det kjem og an på avstanden til sentralen. Du burde bu nerme skal du ha denne hastigheita. Eg bur ca 2.2 km frå sentralen trur eg og me kan få maks ca 5mbit i nedlastningshastigheit.

Endret av Actrm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...