nilshj Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Hepp! Har laget meg en gjestebok der jeg har tatt i bruk PHP og MySql. Mulig at dette er et litt elementert spm. Men lurer på hvordan jeg får til å lage linjeskift? Altså at når brukeren trykker enter (og skifter linje i skjemaet), at dette også gjør seg gjeldene i det resultatet som "kommer ut på andre siden". Noen som kan gi noen tips? Alltid fred og solskinn! Lenke til kommentar
dms Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Linjeskift lagres i mySQL som n. For å få n til å bli til <br> bruker du denne: echo ereg_replace ("n", "<br>", $variabel_som_inneholder_teksten); Les mer om regulære uttrykk på php.net, det er ganske nyttige saker, og et must for å lage sikre gjestebøker (for å hindre html, php, javascript, o.l.). Lenke til kommentar
MullaKrekar Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Kan også bruke nl2br(). Den gjør n om til <br>. Hvis den teksten brukeren skriver er lagret i variabelen $tekst så skriver du bare $tekst = nl2br($tekst) Lenke til kommentar
dms Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Ulempen da er at det genereres <br />, altså xhtml-versjonen av <br>. Og det er jo ikke alle som bruker xhtml enda... Lenke til kommentar
Blodhemn Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Er ikke <br /> bakover-kompatibelt med eldre browsere? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Jeg har ikke hatt noen problemer med <br /> i noen av browserene jeg bruker (Opera, IE, Mozilla, Netscape links og lynx). Lenke til kommentar
Plazma Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 <br> er nøyaktig det samme som <br />, eneste grunn til å bytte må være for å få litt penere kode. Lenke til kommentar
Loffen Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Er ikke <br /> bakover-kompatibelt med eldre browsere? Jeg har ennå ikke møtt på en browser som ikke takler <br />. Det er likevel ikke korrekt HTML. Dersom resten av siten er laget for å validere HTML vil en <br /> gjøre at siden ikke lenger validerer. Flisespikkeri kanskje, men likevel en god unskyldning for ikke å bruke nl2br() Lenke til kommentar
magh Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Det egentlige spørsmålet om linjeskift: Det er også mulig å bruke $variabel_med_tekst = str_replace("rn","<BR>",$variabel_med_tekst); Lenke til kommentar
dms Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 r er egentlig ikke vits i å ha med siden n er universal slik jeg har forstått det. Lenke til kommentar
nilshj Skrevet 13. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2003 Tok meg en titt i den "lille røde boken" og fant det ut, før det kom noen svar, men det ser jo ut til at jeg faktisk har klart å skape en interresant diskusjon/meningsutveksling av mitt lille naive spørsmål. Alltid fred og solskinn! www.nilsnet.org Lenke til kommentar
BeCo Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 hmmz.. kan du ikke bruke denne?! echo $variabel. "n"; ?!?! Lenke til kommentar
dms Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Han mente hvordan man får linjeskiftene i *html* hvis de ligger inne som n i en variabel (du vet n, som i å trykke "enter" ) Lenke til kommentar
magikern Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Det er likevel ikke korrekt HTML. Dersom resten av siten er laget for å validere HTML vil en <br /> gjøre at siden ikke lenger validerer. Flisespikkeri kanskje, men likevel en god unskyldning for ikke å bruke nl2br() derimot er jo xhtml en mye ryddigere definisjon og det er kanskje på tide å glemme html. Lenke til kommentar
BeCo Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Han mente hvordan man får linjeskiftene i *html* hvis de ligger inne som n i en variabel (du vet n, som i å trykke "enter" ) ahh.. hehe.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå