Gå til innhold

Intressert i glamour/naken fotografi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Softboxer kan man også få til orginal-blitsene. Fungerer utmerket, men noen klager på problemer med for store softboxer på blitser (blitsen er ikke kraftig nok). Noe jeg aldri har opplevd, 80x80cm softbokser er null problem med SB-800 og SB-900 i det minste.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
4stk. SB-900!!! Syke mennesker :scared:

Holder meg til Cactus V4 triggere og blitser som Cactus KF36/Vivtar 285HV, Lumopro LP120 og YN-460. Mulig jeg spanderer på meg en SB-28 e.l. etterhvert.

Mye bra og billig fra Hong Kong :)

Hvor langt kommer en med 2 softbokser 80x80 eller noe lignende og et par stroboer på 600W ?

Jeg ser flere på ebay selger 1200W kit.

Hva skal du bruke de til? Det holder som regel med vanlig blits.

Jeg så på en session der de tok bilder i missekonkurransen til miss malaysia, og oppsettet så noe slikt , bortsett fra at de bare brukte en softboks. Det virker litt amatørmessig med blitz i forhold?

http://www.youtube.com/watch?v=5PecIiANq7o...re=channel_page

Endret av festen
Lenke til kommentar
Jeg så på en session der de tok bilder i missekonkurransen til miss malaysia, og oppsettet så noe slikt , bortsett fra at de bare brukte en softboks. Det virker litt amatørmessig med blitz i forhold?

Langt ifra, du får i hovedtrekk de samme mulighetene, mer automatikk, like bra resultat + ekstremt mye større fleksibilitet. Eneste minus er modelleringslys som ikke er like bra på vanlige blitser (har satt opp mine kamera til å gi modelleringslys trådløst via preview knapp på kamera). Fungerer overraskende bra (men høres ut som noe blir elektrisk zappet under prosessen, ikke pen lyd ;))

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Har solgt begge TTL blitsene mine. Kjører kun manuelt. Jeg kommer til å bruke det jeg har for å lære meg om lys(fra grunnen og opp). Når jeg kan mye mer kjøper jeg etterkommeren til Lumopro LP120, den kommer muligens til neste år. Pocket Wizard er drømmen, men den drømmen får vente.

Har ikke Nikon eller CLS styring, Pentax sin suger. Joe McNally er kjøpt og betalt av Nikon. Jeg gjør det på David Hobby :love: måten.

Lenke til kommentar

Nye PocketWizard har jo TTL støtte. Så da begynner det å nærme seg.

Nikon CLS er ekstremt bra forøvrig. Har jo fortsatt mulighet til å gjøre det manuelt om ønskelig. Ingen som tvinger folk å bruke CLS.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale deg å gjøre noe annet enn å skaffe deg et kamera, og trene på å ta bilder. Man går ikke rett til glamour-foto. Det har jeg aldri hørt om. Tar gjerne år før man får noe fornuftig ut av kameraet.

Canon 1000D og 50 1.8 holder i lange baner.

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke anbefale deg å gjøre noe annet enn å skaffe deg et kamera, og trene på å ta bilder. Man går ikke rett til glamour-foto. Det har jeg aldri hørt om. Tar gjerne år før man får noe fornuftig ut av kameraet.

Beste forslaget så langt i dag. Glamour-foto er ikke så enkelt som flertallet tror - krever dyp kunnskap om foto og lys og generelt hard jobbing for å få bra resultat.

Lenke til kommentar
Jeg tenkt på det med fotografi. Er ikke måten å få en turbo-karriere å bare booke flybiletten til et sted med høy risiko for å bli drept og ta masse bilder av elendighet?

Helt klart, men dette er ekstremt dyrt samt under slike ekstremforhold er det vanvittig vanskelig å få tatt noen bra bilder. Har bare prøvd hissige demonstrasjoner med stein -og brannbombekasting selv, og det var uten tvil ikke noen lett oppgave. Resultated led nok en smule pga miljøet :)

Update:

I konfliktområder er faren for å bli drept stor, men sannsynligheten for å komme ut derfra med kamera er vel ekstremt minimal.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

So ? Fyren er fortsatt blandt verdens 100 viktigste fotografer gjennom tidene, tar kanonbra bilder med lite utstyr. Er ikke alle som uansett har planer om å fylle en trailer med utstyr for å dra ut å ta noen bilder. 4 stk SB-900 går akkurat ned i sekken min og det fungerer tom utendørs uten problemer. Jeg digger selv Nikon men, er ikke noe fanboy eller merke h### og fanatiker, og mitt andre kamera som ikke er for langt unna forhåpentligvis er ett Olympus...

Merke er i det lange løp rimelig lite interessant da det uansett dreier seg om å skaffe utstyr man til syvende og sist klarer å utnytte slik man vil og som gjør jobben uten for mye verkstedbesøk.

Joe McNally er kjøpt og betalt av Nikon. Jeg gjør det på David Hobby :love: måten.
Lenke til kommentar

Skal man gå for Canon så er 1000D eller 450D mer enn nok i en startfase ja. Spørs hvor langt man skal dra det.

Fastoptikkk er skarpere og gir mer å leke med med tanke på depth of field (DOF).

Canon 50mm f/1.8 = bra og billig opptikk, men dårligere byggekvalitet og tregere fokus.

Canon 50mm f/1.4 = knallbra på alle punkter, bedre optisk kvalitet enn 1.8, men 1.8 gir meget gode bilder også.

Sigma 30mm f/1.4 = videre synsfelt enn 50, rask fokus, god byggekvalitet og meget bra opptisk kvalitet.

Belysning - i startfase kjøp 2 eller 3 stk 500watts arbeidslamper på biltema og gult stativ til dem. Samt 1-2 reflektorer. Ta bilder i RAW så kan hvitbalanse fikses på veldig lett. Evt skaff også en CBL lens, som er en disk som du tar bilde av for å sette hvitbalanse og fargespekter manuellt. Bedre bilder rett fra kamera.

Men viktigs av allt, sett deg inn i kamera og det fototekniske. Når du kan det med blender, lukkertid, iso og slikt så vil du kunne håndtere innstillinger bedre. Så må man kunne det med å komponere bildet via å posisjonere modellen, endre på lys og vinkler etc for å skape det bildet du er ute etter.

Boken - digital fotografi i praksis, av Magnar Fjørtoft er å anbefale om man er nybegynner, eller ganske fersk og ønsker å lære mer om digital fotografering, alt fra hvordan fungerer kamera, til etterbehandling.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Nye PocketWizard har jo TTL støtte. Så da begynner det å nærme seg.

Nikon CLS er ekstremt bra forøvrig. Har jo fortsatt mulighet til å gjøre det manuelt om ønskelig. Ingen som tvinger folk å bruke CLS.

Nikon's CLS er kjempebra og anbefales hvis man har pengene til det.

PW med TTL støtte er ikke like bra som de vanlige PW. Etter det jeg har hørt/lest.

Beste forslaget så langt i dag. Glamour-foto er ikke så enkelt som flertallet tror - krever dyp kunnskap om foto og lys og generelt hard jobbing for å få bra resultat.

Noe lignende jeg anbefalte. Starte med å lære seg kamera etc. så lære seg portrett fotografering og å belyse motivet pent. Utstyr og ting-tang kjøper man gjerne over en tidsperiode(alt avhengig av tykkelse på lommeboken).

So ? Fyren er fortsatt blandt verdens 100 viktigste fotografer gjennom tidene, tar kanonbra bilder med lite utstyr. Er ikke alle som uansett har planer om å fylle en trailer med utstyr for å dra ut å ta noen bilder. 4 stk SB-900 går akkurat ned i sekken min og det fungerer tom utendørs uten problemer.

Joe McNally er en god fotograf og en god underviser. Jeg har "The Moment it Clicks" og "The Hot Shoe Diaries" i bokhylla. Sistnevnte skuffet meg litt, altfor mye Nikon/CLS prat. Har også sett alle videoene han har gjort for Kelby Training. Genial mann, men det gjør han ikke mindre oversponset av Nikon av den grunn.

Har litt mer sansen for David Hobby. Han er litt mere "Joe Schmoe" kar. Unnskylder seg litt når det blir Nikon teknisk prat.

Andre portrettfotografer det er verdt å sjekke ut er:

Dan Winters

Gregory Heisler

Michael Grecco Har boken hans, mye kult!

Belysning - i startfase kjøp 2 eller 3 stk 500watts arbeidslamper på biltema og gult stativ til dem. Samt 1-2 reflektorer. Ta bilder i RAW så kan hvitbalanse fikses på veldig lett. Evt skaff også en CBL lens, som er en disk som du tar bilde av for å sette hvitbalanse og fargespekter manuellt. Bedre bilder rett fra kamera.

2-3 500 watts lager varme, mye varme!

Man får billige dagslyspærer(sparepærer som ikke lager varme) på ebay, man får også paraply holder som tar slike pærer. Det er vanlig E-27 sokkel på de.

Edit: Arbeidslamper eller dagslyspærer er kontinuerlig lys. Slik som taklampa på stua di eller sola. En blits lager kraftig lys veldig kjapt, noe mellom 1/1000 - 1/10000 sekund. To forskjellige ting som kontrolleres på forskjellig måter.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Festen, jeg trur du må google litt :)

Det kommer ikke lys fra en softboks/paraply uten blits, monolight/strobe e.l.

Det er ingen ubehagelig opplevelse å bli tatt bilde av med blitslys. Kun når man ser direkte inn i lyskilden. Hvor ofte stirrer du inn i sola?

Lenke til kommentar
Festen, jeg trur du må google litt :)

Det kommer ikke lys fra en softboks/paraply uten blits, monolight/strobe e.l.

Jeg er klar over det, det burde vel være mer behagelig når lyset er svakere men fordelt over en større flate som i en softboks, sammenlignet med en blitz som dekker en liten flate men har en høyere intensitet?.

Lystyrken, den totale, kan godt være den samme ut i rommet, men vil ikke en softboks da være mye mer behagelig for modellen sammenlignet med en stand-alone blitz?

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det stemmer det. Men du bruker en softboks/paraply til myke opp lyset fra blitsen. Evt. skyte opp i taket for reflektere lyset overalt.

Du bruker blits uten softboks/paraply for å få hardere lys og konsentrere lyset mot motivet. Man kan bruke snoot, grid eller gobo for å forhindre at lyset drar dit du ikke vil at den skal.

Edit: Du kan senke styrken på blitsen, du trenger ikke å skyte på full styrke. Det er bedre å senke styrken for å få raskere oppladingstid(recycle-time) og batteriene varer lengre.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Jeg har et slags lys som skal virke mot vinterdepresjon. I den er det 2 stk 36W lysrør. Jeg kan tro 4 slike lamper på et stativ ville blitt en bra lyskilde. Den er egentlig ganske fin som lyskilde og gir et mykt lys, den er bare for svak. Det er slik lys jeg er ute etter, bare kraftigere, slik at det dekker et større felt. Da tenker jeg på en softboks, med en lyskilde inni som er kraftig nok, og gir den type lys, men ikke kontinuerlig for det blir for ubehagelig, men bare glimtvis.

Endret av festen
Lenke til kommentar

:lol: :lol: :rofl:

Er ikke disse ganske dyre?

Det burde også være lysrør uten flimring.

Trur også det er noe med 50Hz strømnettet og lukkertid. Man bør havne på rett punkt på sinuskurven e.l. Sikkert noen glupinger som har peiling på dette. Det er 12 år siden jeg gikk elektro på yrkeskolen.

men ikke kontinuerlig for det blir for ubehagelig, men bare glimtvis.

Blits! Det er ikke ubehagelig med blits. Alle fotografer bruker en eller annen type strobe som lys. Ingen har død eller blitt varig skadet etter å ha vært hos en fotograf(etter det jeg vet).

Lenke til kommentar

Hei alle,

Takker for overveldende respons. takk for deres tid. Mye godt og interessant og lærerikt info.

Kan dere anbefale spesifike objektiver?

Kan dere anbefale spesifike bøker om glaomour/ nude fotografering/ lyssetting?

Mye av fotografering vil skje innenførs i rommet vil ett tre par blits holde bra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...