Narmi Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Hei, Her er mine spørsmål tydelig håper jeg får noen gode svar tilbake. Jeg vil kjøpe canon 450D. Men usikker på hvilken optikk jeg trenger. Er intressert i glamour/ naken fotografi ( ikke noe vulgært) Dette skal gjøres innendørs. Hva slags optikk er o anbefal? både zoom og ikke zoom? lyssterkt? trenger vell flashlight ønsker ikke å bruke studio lights men likevel ha bra nok lys og effekt. Takker for tilbakemeldingene narmi Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Hvis du bruker kunstig belysning så er det ikke så viktig med lyssterk optikk, så en normalzoom gjør jo jobben. Men fastoptikk er generelt skarpere, og større maks blenderåpning gir deg mulighet til å isolere motivet fra bakgrunnen og leke med dybdeskarphet. Spørs litt hvor mye plass du har å jobbe på, egentlig, men en 50mm f/1,8 koster uansett ikke skjorta og kan brukes til mangt. Men til helfigurportretter kan det kanskje være greit å bruke litt kortere brennvidder, 35mm eller noe sånt. Du kan jo begynne med normalzoomen og så se hvilke brennvidder du ender opp med å bruke mye. En eller flere vanlige blitser gjør nok jobben med lyssetting helt greit, men det kan være fordel å investere i en ST-E2 i tillegg så du kan utløse blitsen trådløst fra avstand. Reflektorer er også ganske mye brukt i all slags portrettfotografering for å myke opp skygger. Men man kan gjøre ganske mye med naturlig lys også hvis du tar bilder utendørs eller i nærheten av et vindu. Lyssetting av hud er et ganske omfattende område, og det er veldig mange triks man kan lære, så der vil jeg egentlig anbefale deg å lese om temaet. Det er en bokserie som hvis jeg ikke husker feil heter "The art of photographing (navn på motivtype her)", hvor en av bøkene handler om "nudes". De er ganske greie bøker med eksempelbilder og lettfattelige forklaringer på hvordan effekten i akkurat det bildet ble oppnådd. Lenke til kommentar
Kliss Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Zoom trenger du i hverfall ikke, men må du ha masse lys fra alle vinkler så dissa modellene ikke ser ut som ekte mennesker.. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Skal ikke undervurdere softbox/octabox for slike bilder heller. Generelt for portrett trenger man hovedlys (eller blits), skyggelys/reflektor, hårlys eventuelt og bakgrunnslys (med mindre bakgrunnen skal være helt svart eller bildet gjenspeiler "miljø"). Lenke til kommentar
# offline Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Jeg vil kjøpe canon 450D. Men usikker på hvilken optikk jeg trenger. Er intressert i glamour/ naken fotografi ( ikke noe vulgært) Dette skal gjøres innendørs. Det virker som du ikke har noe erfaring og da blir bildene vulgære etter min mening. Ser dette mye på Flickr og har sett det her i bildekritikken på akam. Start med portrett fotografering og gå en gradvis økning i hvor mye naken hud som vises. Øynene våre tiltrekkes naken hud, uansett kjønn og legning. Da burde du gjøre en god jobb og ikke gjøre det nakne motivet ditt til ei billig "Vi menn bliip". 1. Kjøp utsyr, lær deg utstyret. Du trur kanskje du slipper billig unna med å kun kjøpe ett kamera, noen objektiver og en blits? Nope! Kamera Objektiv(er) blitser paraplyer/softbokser stativer til paraplyene/softboksene blitsholdere/paraply feste trådløse triggere sømmløse bakgrunner etc? Svarte og hvite laken funker også til lyskontroll. bøker/dvd/kurs + + + + + Gels, gobo, snoot, grid etc. bør kjøpes/lages(gels må kjøpes). 2. Kjøp bøker/dvd/se på youtube etc. om fotografering, lys-/blitsbruk. 3. Kos deg Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Man trenger ikke å kjøpe et lass med belysningsutstyr. Jeg har sett mange fine portretter (med varierende grad av bar hud) tatt med bare et vindu som lyskilde og en reflektor på motsatt side av modellen. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Hva skal man gjøre på vinteren? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Fotografere midt på dagen? Enten så kan man jobbe med det lyset man har, eller så kan man skape det lyset man ønsker. Det gir forskjellige resultater, men begge deler kan gi gode bilder så lenge fotografen vet hva han driver med. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Det trenger ikke å koste mye penger. Man får greie blitser for 260kr. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Det trenger ikke å koste mye penger. Man får greie blitser for 260kr. Og hva med: stativer til paraplyene/softbokseneblitsholdere/paraply feste trådløse triggere sømmløse bakgrunner etc? Svarte og hvite laken funker også til lyskontroll. bøker/dvd/kurs + + + + + da? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Mye bra og billig fra Hong Kong Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Hvis du ikke må låse deg til Canon, har jo de nyere husene fra Olympus støtte for trådløse blitser, og med f.eks. Olympus' egen FL36R (eller den dyrere FL50R) kan du sette opp flere av dem rundt om i rommet og kjøre trådløs avfyring av disse og få belysning fra flere sider. Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Hvis du ikke må låse deg til Canon, har jo de nyere husene fra Olympus støtte for trådløse blitser, og med f.eks. Olympus' egen FL36R (eller den dyrere FL50R) kan du sette opp flere av dem rundt om i rommet og kjøre trådløs avfyring av disse og få belysning fra flere sider. Og det samme gjelder for Nikon fra D90 og oppover... Aberet der er at SB-600 (som er den rimeligste Nikonblitsen man kan fjernstyre) er på vei ut og muligens begynner å bli vanskelig å få tak i... Beklager... klarte ikke dy meg... Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Det er en bokserie som hvis jeg ikke husker feil heter "The art of photographing (navn på motivtype her)"Rettelse, ny feil følger: Bøkene heter "The photographer's guide to ...", av John Freeman. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Nikon har ett av markedets beste blitssystemer, og med SB-600, SB-800 og SB-900 kan man gjøre det meste med mindre det er snakk om svææære rom og større avstander. Er så happy med SB-900 at skaffa 4 stykker. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Nikon har ett av markedets beste blitssystemer, og med SB-600, SB-800 og SB-900 kan man gjøre det meste med mindre det er snakk om svææære rom og større avstander. Er så happy med SB-900 at skaffa 4 stykker. Jøss 4? Bruker vanligvis 2 eller 3 jeg. Men for studioarbeid er SB-900 uten tvil genial. For å løpe rundt med blits på kamera synes jeg faktisk SB-800 er mye bedre, men teller litt på knappene rundt å få tak i 1-2 SB-900 til. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Er ikke mulig å ha for mange SB-900 !! (Joe McNally lyste opp ett passasjerfly med 60 ! blitser på en jobb, de tømte praktisk talt butikkene i området for å klare å gjennomføre det stuntet). Har brukt 2 foran og 2 bak til "vanlige" portrett bilder. Men har også brukt alle 4 på mer "eksperimentelle" bilder med fargefilter på en eller flere osv. Har en SB-600 og testet SB-800, men brukergrensesnittet på SB-900 og ladetiden gjør at gikk for den. For de som vurderer eller har Nikon med blitsstyring og aldri har brukt det skikkelig, så er det verdt å sjekke ut Nikon CLS på youtube og masse andre nettsider så ser hva dette kan gjøre. Trådløst er veldig kjekt spesielt siden vi er inne på glamour ;-) Endret 7. juli 2009 av JoonGoii Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Skal vel ikke klage på 4 blitser, siden jeg har det selv. Men har aldri brukt alle 4 samtidig. Lenke til kommentar
festen Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Mye bra og billig fra Hong Kong Hvor langt kommer en med 2 softbokser 80x80 eller noe lignende og et par stroboer på 600W ? Jeg ser flere på ebay selger 1200W kit. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 4stk. SB-900!!! Syke mennesker Holder meg til Cactus V4 triggere og blitser som Cactus KF36/Vivtar 285HV, Lumopro LP120 og YN-460. Mulig jeg spanderer på meg en SB-28 e.l. etterhvert. Mye bra og billig fra Hong Kong Hvor langt kommer en med 2 softbokser 80x80 eller noe lignende og et par stroboer på 600W ? Jeg ser flere på ebay selger 1200W kit. Hva skal du bruke de til? Det holder som regel med vanlig blits. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå