Gå til innhold

[Løst]Kommentarer til et STILLE oppsett :)

Anbefalte innlegg

Etter å ha operert med Shuttle-maskiner i en årrekke, har jeg gått lei den ustanselige støyen og ønsker nå å sette sammen et stillegående oppsett :ph34r:

Kom gjerne med konstruktive tilbakemeldinger og evt. erfaringer mht. valget av komponenter i følgende konfigurasjon. Maskinens førsteprioritet er minst mulig støy, samt at den skal kunne dra på i et og annet spill.. :hmm: :

Antec Performance One P183 (1307,-)

Arctic Silver Arctic Silver 5 (65,-)

Asus P5Q Deluxe (1362,-)

Corsair TWIN2X DDR2-800 4096MB KIT (2x2048) (489,-)

Intel Core 2 Duo E8400 (1379,-)

MSI GeForce GTX 275 TwinFrozr OC (2189,-)

Samsung Spinpoint F1 750 GB (575,-)

Thermalright ULTRA120 Extreme (495,-)

Har fra før en Corsair HX 620 PSU, samt to skjermer på hhv. 20" og 24". Kommer til å kjøre win XP, og regner dermed at alt over 3gb ram forblir ubenyttet.. (?)

Håper noen av dere har konfigurert stillegående oppsett og kan dele erfaringene med disse. Prisene gjengitt over reflekterer i noen grad min betalingsvilje for et slikt oppsett.

Har allerede fått noen veldig gode tilbakemeldinger, og har forsøkt å inkorporere disse i konfigurasjonen min. :thumbup:

Ellers er vel forskjellen mellom E8400 og 8500 marginal, slik at jeg fremdeles holder knappen på 8400 - med mindre man vil merke betydelig økning i ytelsen? :)

På forhånd takk for alle tilbakemeldinger! ;)

Endret av magsun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at du vil ha DDR3 i pc'n?

Og et hovedkort tilrettelagt for vannkjøling..? Ikke sikkert det kjøler så bra når det skal operere på luft.

E8400 og P45 er optimalisert for DDr2, og ytelsen vil ikke øke særlig med DDR3 etter hva jeg har skjønt.

Og du bør overhodet ikke bruke Ceramique... Det er vel en form for lim, som gjør at det blir meget vanskelig å bytte eller remontere cpu senere.

Og kanskje bytte cpu til E8500? Det kan da umulig være så stor prisforskjell på de to nå, så lenge etter release. Så får du litt raskere cpu

Lenke til kommentar

etter aa ha bygget mange maskiner med det maal aa faa de stille, kan jeg si at det er mye vanskeligere enn man faar inntrykk av naar man leser spcr for eksempel. hvis du virkelig vil ha en stille maskin mener jeg at mac mini er det beste alternativet. det blir usannsynlig dyrt med antec kabinett, enorme vifter passive skjermkort og de beste psuene, og selv etter dette braaker de en del.

Lenke til kommentar
etter aa ha bygget mange maskiner med det maal aa faa de stille, kan jeg si at det er mye vanskeligere enn man faar inntrykk av naar man leser spcr for eksempel. hvis du virkelig vil ha en stille maskin mener jeg at mac mini er det beste alternativet. det blir usannsynlig dyrt med antec kabinett, enorme vifter passive skjermkort og de beste psuene, og selv etter dette braaker de en del.

Er nok enig der - er veldig glad i min macbook - vurderte mac mini, men slo det fra meg ettersom den visstnok bare støtter 2 skjermer i mirror-modus.. :dontgetit:

Lenke til kommentar

De største støykildene er ofte Skjermkort og disk(er) faktisk. Du har valgt et Grafikkort med en stille og fin kjøler, en CPU vifte som støyer minimalt med en Noctua eller en Scythe, èn disk og en støysvak PSU.

Kutter du ut kabinettviftene, så er dette det stilleste du klarer å få et oppsett som dette, uten å gå over på alternativ kjøling.

Mac mini? Give me a fu''ing break.

Lenke til kommentar

Bør overhodet IKKE vurdere Noctua-vifter til den cpu-kjøleren. De er superfine vifter med utrolig lavt støynivå, men de liker ikke så mye motstand som kjølefinnene på ribba gir. De står altfor tett til at vifta klarer å blåse luft over dem uten å skape mye turbulens og lav during.

Scythe-vifter er visst hakket bedre.

Lenke til kommentar

Fra Apple sin hjemmeside ang. Mac Mini og tekniske spesifikasjoner, hihi:

NVIDIA GeForce 9400M gir Mac mini opptil fem ganger raskere grafikkytelse(2).

(2) Testene ble utført av Apple i desember 2008 med førproduksjonsenheter av 2,26 GHz Intel Core 2 Duo-basert Mac mini med NVIDIA GeForce 9400M-grafikk. De øvrige systemene var produksjonsenheter. Ytelsestestene blir utført med spesifikke datamaskinsystemer og gjenspeiler Mac minis omtrentlige ytelse.

Klarer dere å tolke hva de egentlig har sammenlignet med for å komme frem til 5x ytelse på skjermkort.

Anyway, Mr. Godal, når man planlegger en pc med nVidia GTX275 kan man ikke begynne å hyle om hvor fantastisk en Mac Mini er. Grafikkmessig er den omtrent på høyde med ytelsen til en tannkremtube, og ikke særlig egnet til så mye annet enn film og nettsurfing.

Lenke til kommentar
Anyway, Mr. Godal, når man planlegger en pc med nVidia GTX275 kan man ikke begynne å hyle om hvor fantastisk en Mac Mini er. Grafikkmessig er den omtrent på høyde med ytelsen til en tannkremtube, og ikke særlig egnet til så mye annet enn film og nettsurfing.

Enig i det. Men da kan man heller ikke forvente seg en pc som man kan ha i et forholdsvis stille rom uten å bli plaget av det.

Poenget er bare det at hver gang jeg har kjøpt det "ypperste" av stillegående og passive komponenter har allikevel lyden endt opp som alt for høy, og vil anbefale andre tiltak enn valg av komponenter som strategi for å oppnå stillhet.

Lenke til kommentar

Man har alltids mulighet for å plassere pc i et annnet rom. Litt slitsomt, men gjennomførbart så lenge man har et annet rom tilgjengelig (og i nærheten).

Ellers kan man prøve seg på støydempingsmatter. Nexus har noe sånt i produktserien dems. Det øker temp noe inni kabinettet, men ikke faretruende mye. De skjermer for mye vibrasjonsstøy og luftstøy fra komponenter i pc'n, og det eneste man da vil høre er viftesus fra vifter som blåser luft inn og ut av kabinettet.

Nexus har faktisk ferdig isolerte kabinetter også. Hadde et slikt før. Funket veldig bra, helt til jeg fikk meg et ATi 3870x2 skjermkort. Det utviklet litt for mye varme og var litt for langt for kabinettet. Så da ble det byttet ut med et Lian Li A10B. Det er jeg veldig fornøyd med. Ser bra ut, holder ting kjølig, og støymessig er det ikke så ille heller. Tilogmed plass til to strømforsyninger :)

Men vurder støymatter, kan hende det er veien å gå

Lenke til kommentar
Bør overhodet IKKE vurdere Noctua-vifter til den cpu-kjøleren. De er superfine vifter med utrolig lavt støynivå, men de liker ikke så mye motstand som kjølefinnene på ribba gir. De står altfor tett til at vifta klarer å blåse luft over dem uten å skape mye turbulens og lav during.

Nå har jeg faktisk TRUE kjøler med 2 stk noctunavifter i push/pull. Jeg merker ikkje noe til støy. sånn er det. :)

Jeg kan faktisk bare anbefale noctunavifter på TRUE kjøleren

Kjøpte noctunaribba også, men får bedre kjøleresultat med TRUE og noctunavifter enn noctunaribba og noctunaviftene.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det stemmer for alle Noctua vifter med et unntak, nemlig Noctua NF-P12-1300. Den er spesiallaget for å håndtere mottrykk i en kjøler. Mener at denne ble testet opp mot blant annet Scythe på TRUE, og vurderte som det beste valget når man snakker om ytelse kontra støy.

Og så må jeg gi klar støtte til godal. Har et oppsett med to stk Noctua vifter, Scythe Ninja og såkalt stille kjøler på skjermkort i et Antec Sonata kabinett. Den støyer for mye den også i et stille rom.

Lenke til kommentar
Poenget er bare det at hver gang jeg har kjøpt det "ypperste" av stillegående og passive komponenter har allikevel lyden endt opp som alt for høy, og vil anbefale andre tiltak enn valg av komponenter som strategi for å oppnå stillhet.

Hvis du har opplevd støy fra passive komponenter, så spøker det enten i huset ditt, eller så har du blitt lurt :p

Lenke til kommentar

Jeg tenker at det er to måter å bygge en stille OG kraftig PC på:

1.

- Velg et stort kabinett, et "fulltower" e.l. I dette kan du lett få til bra luftsirkulasjon uten for kraftige vifter.

- Kjøp en svær vifte til prosessoren, denne er kanskje den aller beste:

https://prisguiden.no/product.php?p...0&cat_id=58

- Kjøp strikker til harddisken og plasser den i 5,25" brønnen (den som er ment for optiske enheter; DVD, etc) (microplex har bra utvalg av dette utstyret tror jeg)

(Dersom en skal spille eller loade/overføre større filer ofte er vel ikke SSD noe lurt, det vil yte dårligere i disse oppgavene enn en raptor til det doble av prisen.. en betaler da en svær pris for noe som forsåvidt er stille men mer beregnet til enklere arb.oppg som surfing, bootup, etc)

- Ha så lite som mulig i PC'en av kort i slot'ene til PCI, etc.

- Kjøp heller ett kraftig / x2-kort (Ati 4870x2, GTX280, GTX295, etc) i stedet for to separate skjermkort, slik at du kun bruker en + x antall andre slot'er når du kjøper vifte til skjermkortet

- Kjøp en bra vifte til skjermkortet på f.eks microplex. Har lest noen review'er av disse og de er ikke så veldig effektive mht varme, men de er veldig mye stillere enn viftene som kommer med skjermkortet originalt..

2. Vannkjøling - hvis du har penger nok og gidder vedlikehold, etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...