Gå til innhold

Ny PC til redigering av foto og HD-video. Eller oppgradering? C2D eller Core i7? trenger litt hjelp...


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har i dag en Core 2-basert PC med 4 GB RAM som sårt trenger en oppgradering.

Systemet går rett og slett som sirup når jeg redigerer HD-video og bruker Lightroom.

 

Omtrent slik er oppsettet i dag:

 

- Seasonic 700W PSU

- Antec P180 kabinett

- Asus P5N-E SLI hovedkort

- Core 2 Duo E6600 prosessor (lett klokket til 3GhZ)

- En eller annen gigantkjøler med 12cm vifte, muligens en Scythe Ninja.

- 4GB DDR2 800MhZ RAM med 5-4-4-18 timings (2 brikker)

- NVidia GTX 260 core 192 skjermkort

- WD Raptor 150GB systemdisk

- Diverse 500GB disker til video og bilder.

 

 

Nå trenger jeg et raskere system!

Jeg bruker PCen i hovedsak til redigering av HD-video og stillbilder tatt med mitt kjære Canon 5D mk2 kamera. Bildefilene blir store (25MB per stykk) og jeg nærmer meg 10.000 lagrede bilder. Videofilene er også veldig store. I tillegg spiller jeg litt av og til, mest CIV4, men også noen FPS-spill innimellom. Det går mest i 1920x1200 oppløsning.

 

Det er først og fremst Lightroom og redigering av HD-opptak som går tregt.

 

Er veldig usikker på om jeg skal hive ut alt det gamle, eller oppgradere.

Ser for meg at jeg i hvert fall skal hive ut hovedkort, prosessor og minne og erstatte disse med raskere versjoner. Vil også oppgradere fra 32-bits Vista til 64-bits Windows 7.

 

Ny PC bør inneholde følgende(link til handlekurv):

https://prisguiden.no/calc_waggon.p...aggon_id=100655

 

- Asus P5Q Pro hovedkort (her finnes det mange versjoner, noen anbefalinger?)

- Intel C2D E8500 prosessor

- 8GB OCZ PC2-8500 minne.

 

Høres dette fornuftig ut?

Terskelen opp til Core i7 er jo ikke veldig stor.

 

Lurer også på å hive ut skjermkortet og erstatte det med et Sapphire Radeon HD4890 Toxic, er det noe vits i?

 

Til sist kommer også lagringsspørsmålet opp.

Hvis jeg beholder dagens løsning med en 150GB Raptor som systemdisk, er det lurt?

Tenkte å kjøpe 2 SSD-disker til RAID, men det blir for dyrt med dagens prisnivå, vil vente litt. Et alternativ kan vel kanskje være å kjøpe en 150GB Raptor til for RAID?

 

Noen tips og innspill?

 

 

 

mvh Thorstein K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde heller kjøpe en i7 920 istedenfor E8500. E8500 er bedre til spilling og sånn, men Quad er bedre til multitasking og video og sånn.

Skjermkortet trenger du ikke bytte, det er bra nok.

Du kan velge et ASUS MK P6T SE Intel X58 Socket 1366, ATX hovedkort og denne ram'en Og når du har så mange bilder med bra kvalitet, kan du kjøpe en ekstra harddisk på 1TB, fks. en Samsumg F1, den koster 700 hos amentio.no og er helt greit.

 

Vil bare at du skal vite at jeg har ikke satt grenser for pris. Spesielt ikke ram'en

 

Var ram'en for dyr? Da kan du jo sjekke ut denne som ikke er så dyr, men mye for pengene med 1600Mhz.

Endret av EmilHen
Lenke til kommentar

Hvis du kjøper 12 Gig ram nå, så trenger du ikke kjøpe ny på et par år, tviler på at du klarer og bruke 100% av den :p Men i fremtiden så kommer det jo mer og mer krevende programmer, og da kan det være fint:P plutselig er det og ha 4 gig ram nå akkurat som og ha 12 gig ram da ;)

 

Tror du overklokker i7 i bios sånn som alle andre prossessorer, men er ikke sikker da:P

Lenke til kommentar

Nei, mente heller hvor høyt en core i 7 920 overklokker, ikke hvordan man gjør det. Men har lest litt selv, ser ut til at de går ganske lett over 3,5GhZ. Ikke verst.

 

Når man ser på totalkostnadene er forresten et X58 / core i7-system ca 2000kr dyrere enn et Core 2 Duo-system. Det er jo ikke SÅ mye, selv om det er litt penger. Tipper det er verdt det.

 

T

 

En ting til: systemet må forsterkes med SSD-disker etter hvert.

 

Satser på to raske (noe som ligner Intel X-25M i ytelse) disker i RAID 0. Men litt dyrt foreløpig, så jeg får vel klare meg med Raptoren...

 

T

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...