Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc'en min vil ikke skru seg på!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Acer Aspire One mini bærbar pc som ikke vil skru seg på.

Når jeg trykker på "start-knappen" får jeg opp dette:

Vi beklager det inntrufne, men Windows startet ikke uten feil. Dette kan være forårsaket av en nylig foretatt maskin- eller programvareendring.

Velg siste fungerende konfigurasjon for å gå tilbake til de siste fungerende installasjonene hvis datamaskinen har sluttet å svare. Uventet startet på nytt eller ble automatisk avsluttet for å beskytte systemfiler og –mapper.

Hvis et tidligere oppstartsforsøk ble avbrutt på grunn avstrømbrudd, eller fordi av/på eller tilbakestillingsknappen ble trykket, eller hvis du ikke er sikker på hva som forårsaker problemet, startet du Windows på vanlig måte.

Sikkermodus

Sikkermodus med nettverk.

Sikkermodus med bare kommandolinjen

Siste fungerende konfigurasjon (siste innstillinger som virket).

Start Windows på vanlig måte.

Bruk pil opp og pil ned for å flytte til ditt valg.

Har hatt litt problemer med dette før, men da har jeg bare valgt "start windows på vanlig måte", og den har startet greit etter det.

Nå har den stått slik i flere timer og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre :S :cry:

Kjøpte pc'en i februar 09, så den er jo ikke gammel heller..

Har noen her noen gode forslag til hva jeg kan gjøre?

Hilsen en fortvilet dataeier!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Prøv å velg: Siste fungerende konfigurasjon (siste innstillinger som virket).

Se om det fungerer. Da skal pc'en rulle tilbake drivere og innstillinger slik det var forrige gang du fikk startet windows vellykket.

2. Hvis dette ikke fungerer: Se om den vil starte i sikkermodus. Hvis den starter der er det mulig å feilsøke derfra.

Hvis en av disse metodene fungerer kan jeg prøve å hjelpe deg videre, selv om det er begrenset hva jeg kan gjøre over ett forum :)

3. Hvis den fortsatt ikke vil starte er det nok lite håp, da bør du følge rådene til Durochris.

Lenke til kommentar
Den kommer bare tilbake til den samme feilmeldingen, uansett hva jeg velger :S

Bør jeg sende mail til Acer eller mpx.no (som jeg kjøpte den fra) ?

Tja.

Hva skjer når du trykker Enter på det du velger i den menyen. Begynner den å laste windows, og så starter pc'en på nytt?

Har dette problemet oppstått i forbindelse med en endring du har gjort på pc'en eller har det kommet tilsynelatende av seg selv?

Har problemet vært der hele tiden?

Lenke til kommentar

Den begynner å laste windows, også starter den på nytt ja. Men det gjelder bare når jeg velger de to alternativene som ikke er "sikkermodus". I sikkermodus kommer det en svart skjerm og litt skrift, også blir skjermen blå, også kommer jeg tilbake til feilmeldinga fra windows igjen..

Det har skjedd et par ganger før, men da har den klart å skru seg på etter 5 - 10 minutter. Det kommer av seg selv. Jeg har ikke gjort noen som helst endringer (som jeg vet om hvertfall).

Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig fått sendt mail til mpx. Det fulgte med en brosjyre fra Acer om garanti osv, så vet ikke om det er mpx som fikser det eller ikke? Jeg får vel bare vente og se hva de sier :)

Takker masse for hjelpen jeg fikk her! :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har selv klart å fikse problemet ved å sette pc'en tilbake til fabrikkmodus. Det gjorde jeg ved hjelp av Alt + F10. Men nå har jeg et nytt problem...

Lyden henger seg opp noe voldsomt. Det blir bare skurr! Hva kan det komme av? Jeg har slettet en del unødvendige programmer, og den bruker ikke unormalt mye CPU.. Tenkte jeg kunne spørre her inne, siden dere var så greie sist :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...