teigas123 Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Har et sony handycam HDR-TG3E som filmer i avchd og 1080i. Spørsmålet er, 1.hva er det beste programmet til å redigere og få brent filmer fra minnebrikkene ut på dvd? Har så vidt testet noe pinacle men virket litt rart. 2. Dersom enn bruker adobe er det encore/premier som gjelder da? Kan man ta det rett fra kamera og inn i adobe encore\premier? Eller må man konvertere? 3. Hva er egentlig avchd? Ser ut som man kan brenne high def på enn valig dvd plate og spille i blueray spiller? 4. Dersom enn kjøper enn blueray brenner, er det vel det enkleste for å få det i best kvalitet ? Lenke til kommentar
Requi Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 2. Om man bruker Adobe, er det After Effects og Premiere som gjelder. After Effects er mer tilrettet spesialeffekter og effekter generelt, mens Premiere er mer sammensetting av hele komposisjonen, og ferdigstilling av selve produktet. Du kan ta det rett inn i Premiere for så å rendre det. Du trenger ikke konvertere det på noen som helst måte. Husk: Adobe sine programmer koster penger. De tilbyr en 30-dagers trial på produktene deres, men etter det må du betale. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 2. Om man bruker Adobe, er det After Effects og Premiere som gjelder.Skal ein brenne DVD-ar/Blu-ray vil ikkje AE hjelpe det minste, då er det Encore som er aktuelt (kjøper ein PPro er vel uansett Encore inkludert). Dei fleste vil vel truleg heller ikkje ha behov for AE, iallfall ikkje i starten, men det er no ein vurdering kvar enkelt må gjere. Lenke til kommentar
HalogenpæreUtenLys Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) 3. AVCVHD Riktig. AVCVHD (Advanced Video Codec High Definition) er et videoformat for videoopptak i HD og kan lagres på et større spekter av lagringsmedier, som eksempelvis DVD, minnekort og harddisk. En lettfattelig innføring, er å finne på DinSide, og mer utdypende på den engelske Wikipedia. 1. Redigering Programmer som lar deg redigere med formatet (AVCVHD), er godt listet av Wikipedia, her. Der man blant annet fra og med versjon 7 av Adobe Permiere Elements, Premiere Pro CS4 (ikke tilgjengelig i Trail-versjonen) og Sony Vegas 7e lar deg redigere med formatet. Ut fra dette, om jeg hadde vært nybegynner, hadde jeg personlig falt på APE7. På grunn av pris og enkelhet. Brennning Ønsker du å brenne filmer til DVD, er Nero, fra og med versjon 6 et alternativt og enkelt valg. Bruker du trail-versjonen, 15, dager, blir dette en gratis opplevelse. Brenning av AVCHD kan også gjøres med Nero, da i siste versjon. Vær da klar over at Trail-utgaven ikke gir deg denne muligheten. "AVCHD authoring and playback as well as MPEG-4 and BD-AV formats are not supported in the Nero 9 trial version." Endret 7. juli 2009 av HalogenpereUtenLys Lenke til kommentar
Requi Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Et veldig godt og gratis alternativ til brenneprogram kan være DVD Flick. Du kan prøve det litt ut. Det er et enkelt og bra program som ikke har for mye tinkelypinkelyduppeditter som aldri blir brukt uansett. Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Til dere som skriver "trail": Det skrives "trial". Trail er noe helt annet, f.eks. skispor, og det har vel ikke mye med prøveversjoner å gjøre? Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) 1. Hva det beste er, er en smakssak. Noen foretrekker Sony Vegas, noen foretrekker Adobe Premiere, noen foretrekker Final Cut. Prøv de forskjellige, eller bare bestem deg for en, og begynn å lær det. De forskjellige programmene gjør for det meste det samme. 2. Encore er bare for DVD produksjon. Lage menyer, og brenne ut. Derimot Premiere Pro er for redigeringen, selve kuttingen, og sette sammen scener og lyd. After Effects er for effektene, både titler og spesialeffekter etc. Du kan importere direkte inn i Premiere Pro (for siden Encore ikke er for redigering, kan du ikke importere dit) fra de fleste kameraer, ditt inkludert. 3. Det fikk du godt forklart lenger oppe. 4. EDIT: Jeg må innrømme at jeg snakket langt over mitt eget hode der. En DVD-spiller kan ikke spille av høyoppløselige filmklipp. Derimot kan du brenne ut kortere HD-klipp (15-20 minutter) ut på en DVD, med blu-ray-innstillinger, for så å spille av den på en blu-ray spiller. Det er mulig. Men, som lagringsmedium kan du lagre så mange HD-klipp som du vil på en DVD. Endret 24. juli 2009 av Koffeinkanin Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Hei. Jeg har nettopp skaffet meg kamera og surfer forumene for å lære så mye som mulig. Dette med å brenne HD film på DVD må dere forklare nærmere. Kan jeg brenne filmer som jeg har filmet med 1080i oppløsning rett på en DVD, og den vil kunne spilles av i en bluray spiller? Hvor mange minutter får man plass til på en vanlig DVD-plate hvis filmen er 1080i? Endret 24. juli 2009 av Ronny M Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Se punkt nummer 4 på den forrige posten jeg skrev. Jeg oppdaterte den akkurat. Lenke til kommentar
kjetim Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 (endret) Hei. Jeg har nettopp skaffet meg kamera og surfer forumene for å lære så mye som mulig. Dette med å brenne HD film på DVD må dere forklare nærmere. Kan jeg brenne filmer som jeg har filmet med 1080i oppløsning rett på en DVD, og den vil kunne spilles av i en bluray spiller? Hvor mange minutter får man plass til på en vanlig DVD-plate hvis filmen er 1080i? Sony oppgir at HF200 med FullHD og 24 Mbit/s forbruker 2,66 GB pr 60 min. Dvs: Ca 4,7 GB (DVD plate) deler på 2,66 GB/time = Ca 105 min/DVD plate med Full HD Forøvrig kan du også bruke PowerDirector 7 frå CyberLink. Link: http://www.cyberlink.com/products/powerdir...view_en_US.html Er nedsatt til ca 500 NOK. Å det er for Ultra utgåva. Redigerer AVCHD formatet også. Alternativ redigeringsprogram er VideoStudio Pro X2 frå Corel. Link: http://www.corel.com/servlet/Satellite/us/...t/1207279297292 Koster under 500 NOK. Redigerer AVCHD formatet også. Her vil du også få med Corel® WinDVD® som enkelt spiller av AVCHD format. Endret 28. juli 2009 av kjetim Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Men husk, det gjelder bare spesielle bluray-spillere. Ikke alle gjør det! Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Hei. Jeg har nettopp skaffet meg kamera og surfer forumene for å lære så mye som mulig. Dette med å brenne HD film på DVD må dere forklare nærmere. Kan jeg brenne filmer som jeg har filmet med 1080i oppløsning rett på en DVD, og den vil kunne spilles av i en bluray spiller? Hvor mange minutter får man plass til på en vanlig DVD-plate hvis filmen er 1080i? Sony oppgir at HF200 med FullHD og 24 Mbit/s forbruker 2,66 GB pr 60 min. Dvs: Ca 4,7 GB (DVD plate) deler på 2,66 GB/time = Ca 105 min/DVD plate med Full HD Det var litt merkelig. Er ikke det nesten de samme forholdene man har på vanlig SD DVD? Jeg syns 2,66 GB hørtes lite ut for 60 min, kan det stemme? Til sammenlikning så forbruker mitt kamera 2 GB pr 15 min. på beste kvalitet. Med normal kvalitet, altså med mest mulig komprimering, forbruker det 2 GB pr 23 min. Kan det være så stor forskjell på kameraene? Det er sikkert noe jeg har misforstått her nå... Endret 30. juli 2009 av Ronny M Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Hei. Jeg har nettopp skaffet meg kamera og surfer forumene for å lære så mye som mulig. Dette med å brenne HD film på DVD må dere forklare nærmere. Kan jeg brenne filmer som jeg har filmet med 1080i oppløsning rett på en DVD, og den vil kunne spilles av i en bluray spiller? Hvor mange minutter får man plass til på en vanlig DVD-plate hvis filmen er 1080i? Sony oppgir at HF200 med FullHD og 24 Mbit/s forbruker 2,66 GB pr 60 min. Dvs: Ca 4,7 GB (DVD plate) deler på 2,66 GB/time = Ca 105 min/DVD plate med Full HD Det var litt merkelig. Er ikke det nesten de samme forholdene man har på vanlig SD DVD? Jeg syns 2,66 GB hørtes lite ut for 60 min, kan det stemme? Til sammenlikning så forbruker mitt kamera 2 GB pr 15 min. på beste kvalitet. Med normal kvalitet, altså med mest mulig komprimering, forbruker det 2 GB pr 23 min. Kan det være så stor forskjell på kameraene? Det er sikkert noe jeg har misforstått her nå... 24Mbps = ca 12GB/time, vanlige AVCHD kamera har 16Mbps, tilsvarer omtrent 9GB/time. HDV er 25Mbps, 13,5 GB/time. "Blue-ray kvalitet DVD" spilles av på PS3, og muligens noen Blue-ray spillere. Brennes på vanlig DVD brenner. Ca. 20 min. video/DVD. Nero er bortkastet til brenning, det finnes bedre freeware. Mest for penger til redigering, er antagelig Sony Movie Studio. Endret 30. juli 2009 av oddmanil Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 24Mbps = ca 12GB/time, vanlige AVCHD kamera har 16Mbps, tilsvarer omtrent 9GB/time. HDV er 25Mbps, 13,5 GB/time. Det var tall som samsvarer litt bedre ja. Lenke til kommentar
Zungam Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Kan noen si meg krav til prosessorhastighet og minne på en pc som skal brukes til å redigere avchd materiale? Og når man har redigert ferdig avchd materiale man har, og man ikke har tilgang på blueray brenner, er det best å konvertere til annet format og hvis ja, hvilket? For hvis det er snakk om at dvd bare kan ta 20 minutter med film av avchd materiale så kan man ikke ha lange videofiler.. Lenke til kommentar
HalogenpæreUtenLys Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) For Adobe Premiere Pro gjelder føldende systemkrav for vanlig bruk: •2GHz or faster processor for DV; 3.4GHz for HDV; dual 2.8GHz for HD (SSE2-enabled processor required for AMD systems) •Microsoft® Windows® XP with Service Pack 2 (Service Pack 3 recommended) HDV; dual 2.8GHz for HD •2GB of RAM •10GB of available hard-disk space for installation •Dedicated 7200 RPM hard drive for DV and HDV editing; striped disk array storage (RAID 0) for HD; SCSI disk subsystem preferred Sony Pro Vegas 9 • Microsoft® Windows® XP 32-bit SP2 (SP3 recommended) or Windows Vista™ 32-bit or 64-bit (SP1 recommended) • 1 GHz processor (multicore or multiprocessor CPU recommended for HD) • 200 MB hard-disk space for program installation • 1 GB RAM (2 GB recommended) Endret 26. august 2009 av HalogenpæreUtenLys Lenke til kommentar
Zungam Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Kan noen si meg krav til prosessorhastighet og minne på en pc som skal brukes til å redigere avchd materiale? Og når man har redigert ferdig avchd materiale man har, og man ikke har tilgang på blueray brenner, er det best å konvertere til annet format og hvis ja, hvilket? For hvis det er snakk om at dvd bare kan ta 20 minutter med film av avchd materiale så kan man ikke ha lange videofiler.. Så utifra dine opplysninger "halogenpæreutenlys"så vil det si at sony vegas er det raskeste av de to programene, eller krever mindre kraft for å håndtere avchd materiale.. kunne noen også svare på mitt andre spørsmål om hva som er best når materialet er ferdig redigert? Se mitt spørsmål oppforbi.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå