Nessi Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Hei Jeg har 2 helt like maskiner her, begge skal formateres og ny windows skal inn. Problemet er bare det at de begge starter opp og booter gammel windows. Jeg booter opp fra original windows cd, og da jeg skal trykke enter for install så for jeg beskjed om at maskina finner ikke hd, kontroller at den er slått på. Dette er 2 helt like maskiner, jeg har fltytet over hd og dvdrom mellom maskinene for å finne ut om det er der feilen ligger, har også skiftet ut sata kabler. Men helt samme. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Tom H. Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Hei Jeg har 2 helt like maskiner her, begge skal formateres og ny windows skal inn. Problemet er bare det at de begge starter opp og booter gammel windows. Jeg booter opp fra original windows cd, og da jeg skal trykke enter for install så for jeg beskjed om at maskina finner ikke hd, kontroller at den er slått på. Dette er 2 helt like maskiner, jeg har fltytet over hd og dvdrom mellom maskinene for å finne ut om det er der feilen ligger, har også skiftet ut sata kabler. Men helt samme. Noen som kan hjelpe? Dette er fordi du har en SATA harddisk. Windows XP ser ikke SATA HD, du må i oppstart, rett etter Windows XP CD booter opp trykke(menet F2, men se nede på linja) for å installere drivere. Før du gjør dette må du lage en boot disk med drivere for SATA disken din. Den finner du på web siden til produsent av Hoved kortet ditt. Let under drivere for ditt kort. Lykke til Har du flere spørsmål, skriv inn vilke merke type ditt hoved kort og harddisk er, så skal jeg gi deg linkene du trenger. Lenke til kommentar
Nessi Skrevet 7. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2009 Har aldri trengt og gjort dette før, har installert plenti av xp windowser på sata hd'er, er det fordi det er win xp sp1 cd? Lenke til kommentar
Tom H. Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Har aldri trengt og gjort dette før, har installert plenti av xp windowser på sata hd'er, er det fordi det er win xp sp1 cd? Nei.. Men Windows XP har aldri hatt støtte for SATA.. Men vanlig IDE disker har de alltid støttet. Men, det kan være visst hoved kortet ikke er helt nytt.. Da må du velge i BIOS activere SATA-RAID. Er problemet slik: Du får kjørt win install helt til den booter av seg selv.. Da er det driverdisk som jeg nemte over. Visst du har dette problemet: Du får beskjed med en gang at windows ikke finner noe harddisk.. Så er problemet i BIOS. Det kan da være for store disker i forhold til hva BIOS takler, eller at SATA RAID ikke er slått på i BIOS. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Dette er fordi du har en SATA harddisk. Windows XP ser ikke SATA HD, du må i oppstart, rett etter Windows XP CD booter opp trykke(menet F2, men se nede på linja) for å installere drivere. Det der høres veldig rart ut. Vi tanker daglig opp en bøtte med pc'er via Sata og XP, i tillegg bærbare etc og de har alle SATA. Ikke noe problem i det hele tatt. Andreas Lenke til kommentar
Nessi Skrevet 7. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2009 Nå har jeg testet 3 forskjellige windows cd'er Original Windows XP Pro Sp1 får problemet med at den ikke finner hd. Uoriginal WIndows Xp Pro sp3 får feil underveis av loading av filer og finner ikke en fil. Uoriginal Windwos Vista Ultiamte virker som alt går greit, har ikke prøvd å begynt å installert enda. Det som er rart her er at når jeg booter opp med Vista cd'en og ser på repair menyen, der jeg loader drives finner den en skjult partisjon, som ikke er serlig stor, men inneholder noe som virker ett Windows OS, nestet som om det skulle være en backup partisjon hvis noe gikk galt, noen som har tips hvordan boote opp fra denne? Har ingen cd'er som fulgte med maskinene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå