RamGuy Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Etter mye problemer med min IBM / Lenovo ThinkPad SL300 skal jeg kanskje få den kreditert, noe som bringer opp det klassiske spørsmålet "hvilken bærbare-PC skal jeg anskaffe nå?" Jeg kan jo først starte med å beskrive hva jeg bruker min bærbare-PC til, hvilke behov jeg har og mine generelle erfaringer og følelser rundt ThinkPad SL300 som maskin. Jeg bedriver ikke spesielt tungt bruk på min bærbare, men samtidig blir den bærbare på mange måter min primære maskin, jeg har en stasjonær-PC med Intel Nehalem (Core i7 920) og HD4770 skjermkort som står som en blanding av server og gaming maskin på rommet, den står påskrudd 24/7 og benyttes ved spillanledninger, samtidig som den står å deler et RAID5-oppsett med 5x Seagate Barracuda 7200.12 1TB disker som nettverks lagring i heimen. Med andre ord så blir på manke måter min stasjonære benyttet om den bærbare ikke helt strekker til når det kommer til ytelse, men samtidig foretrekker jeg gjerne å benytte min bærbare fremfor den stasjonære i 9 / 10 - tilfeller, jeg foretrekker å skrive på den bærbare, jeg foretrekker å kunne sitte på stua eller andre steder og ikke inne på det stusselige soverommet til enhver tid osv.. Så jeg benytter stort sett min bærbare 90% av tiden, hvor det kun blir spilling og andre veldig krevende og tunge applikasjoner som blir utført på den stasjonære, så fremt til min bærbare strekker til så benytter jeg stort sett den fremfor den stasjonære. Så hvor mye kraft ønsker jeg (trenger jeg?), når det kommer til grafikkytelse er behovene nokså moderate, jeg bedriver ikke noe spilling eller andre krevende grafiske oppgaver på den bærbare, det tyngste blir som oftest DVD og HD-filmer, da snakker vi nedlastede 720P (noen få 1080p) *.mkv filmer i MediaPlayer Classic Home Cinema ved bruk av K-Lite Codec Pack + CoreAVC. Takler skjermkortløsningen dette uten problemer så er vi på mange måter i mål, spiller også Football Manager, som med sin nye 3D-vising har begynt å kreve litt av skjermkortet men inntrykket er at nesten hvilket som helst skjermkort som takler full-HD også takler Football Manager sin 3D-motor helt fint. Nå er ikke jeg helt oppdatert på hvordan det ligger an med ytelse på mobile skjermkort for tiden, hvor mye svakere en integrert Intel GMA 4500MHD er sammenlignet med et GeForce 9300M GS, hvorvidt først nevnte vil takle full-HD osv.. Så er ikke helt sikker på om et dedikert skjermkort vil på noen måte være nødvendig til mitt bruk / behov, har jo overlevd uten problemer med ThinkPad SL300 sitt integrerte GeForce 9300M GS skjermkortløsning hvert fall, så et dedikert skjermkort er sikkert kjekt men overfladisk? Når det gjelder prosessorkraft derimot så sier jeg stort sett; "jo kraftigere jo bedre". Men alt med måte, tar gjerne heller en Intel P-serie prosessor fremfor en hakket kvassere Intel T-serie på grunn av det lavere strømforbruket, høyere strømforbruk = kortere batteri og gjerne høyere varmeutvikling noe som er en u-ting og jeg ofrer gjerne noen få prosent ytelse for å spare strøm og varme. Men samtidig så er ikke noe Intel Atom aktuelt på noen som helst måte, selv om jeg ikke bedriver så alt for tunge ting så ønsker jeg ikke at prosessoren skal være en begrensende faktor på noen som helst måte, så noen Intel Atom er overhode ikke aktuelt, hvor kraftig som er nødvendig aner jeg ikke, men de svakeste alternativene er bare å glemme, prosessorkraft er alltid kjekt å ha, om jeg ikke har behovet for ytelsen til en Intel Core 2 Duo P8700 i dag, så kan det fort være kjekt om 1års tid? Jeg stiller også krav til mobilitet, jeg frakter kanskje ikke maskinen over de største distansene, oftest mulig eller noe, men jeg er en av de som mener at en bærbar-PC skal være mest mulig mobil, jeg er ingen stor fan av ultraportable 8.9" - 10" maskiner, de blir rett og slett for små og kronglete i bruk, samtidig som kvalitet følelsen blir alt for dårlig etter min smak, men ser heller ikke behov for noe større enn en kompakt 14". Jeg legger meg stort sett på størrelsen 12" - 14", nå kan jo en klumpete 14" fort veie mer og være fysisk større enn en kompakt og god 15.4", men dere skjønner vell tegninga? En maks vekt på ca 2.5kg og maks fysisk størrelse på en god og kompakt 14" syntes jeg blir mer enn stort nok! Oppløsningen på skjermen har naturligvis sitt å si, en 12" skjerm er ikke nødvendigvis noe mer upraktisk enn en 14" om de begge operer med 1280x800 oppløsning. Hva selve skjermen angår så foretrekker jeg matte skjermer, om de på død og liv skal være glossy så må de hvert fall være mer "halv-glossy" som ThinkPad SL300 og ikke "hel-glossy" som diverse Acer-maskiner *grøss*, stiller også kvalitetskrav til skjermen, setter ikke pris på skjermer med blaffe farger og dårlige paneler, på sånn måte er jeg litt skuffet over skjermen på min SL300, trodde jeg skulle få en grei LED-skjerm, men endte med en ikke spesielt overbevisende "ikke-LED" skjerm. Og det som kanskje gjør meg til en såpass stor "ThinkPad fan" som jeg er, er det at jeg er veldig glad i maskiner som ikke har for mye "bling, bling" som jeg liker å kalle det, og som er bunnsolide. Nå skuffet byggekvaliteten på SL300 meg, selv om den overgår det meste av HP, Acer osv i samme prisklasse så var det helt klart noe av det dårligste byggekvaliteten og tastaturet jeg har opplevd på noen ThinkPad maskin til nå, men det var vell noe som var nødvendig for å få SL-serien såpass billig som den faktisk er? Jeg betaler mer enn gjerne en god del ekstra for maskinen bare for at den skal være solid, stabil og trofast! Og jeg ser ikke helt hvilke andre bærbare-maskiner der ute som kan hamle opp med de bedre ThinkPad maskinene? De er ikke noen estetiske vidundre, men de har sin egen sjarm, samtidig som vi slipper unødvendige blanke flater, "bling,bling" og det er bein solid og tåler juling! Er åpen for alle slags forslag, også "ikke-ThinkPad" forslag! Hva annet er viktig for meg? Et godt og solid tastatur er viktig! Jeg skriver veldig mye på mine bærbare-maskiner, ergo er gode taster veldig essensielt og her har ingen ThinkPad skuffet meg tidligere, men et lite unntak av SL300 men igjen så har den bedre taster enn jeg kan finne på noen annen maskin i samme prisklassen! Utenom det så er det ganske kjekt at maskinen har en eller annen digital-utgang, om det ikke nødvendigvis er HDMI (som er veldig praktisk for kobling til vår Yamaha RX 1800 AV-receiver) så er det greit med en DVI-utgang hvert fall, om ikke displayport? Kun VGA fungerer jo det og, men fører til en litt mer kronglete hver dag, HDMI har fordelen av både lyd og bilde som er det aller letteste, dette er kanskje mulig over displayport --> hdmi også? Med DVI så er jeg avhengig av egen lyd-kabel men det er bedre enn ingen digital-utgang da hvert fall, VGA vil jo være det dårligste, det fungerer jo også men vil på mange måter være et lite kompromiss fra min side da HDMI, DVI eller Displayport er ønsket. God batteri levetid sier mann ikke neitakk til heller! Benytter nemlig min bærbare ofte til avspilling av HD-filmer på TV, samt vising av TV2 Sport Sumo, og da er det greit med både og kvalitet og minst mulig kabler ved oppkobling til vår AV-receiver. Utenom det så går det som oftest i film / video - avspilling, litt musikk, Live Messenger, nettsurfing, Football Manager og litt sånt, altså ikke de mest ekstreme oppgavene, hvert fall ikke når det kommer til skjermkortbelastning. Det jeg på mange måte ønsker er en relativt lett og portabel maskin, som har god prosessor kraft og kan spille av Full-HD, og som helst har digitalvideo-utgang, som samtidig skal være solid, stabil og trofast! Og jeg har blitt veldig glad i trackpoint og må ha godt tastatur! Har sett endel på diverse IBM / Lenovo ThinkPad T400, T400s, X200, X200s og X301 maskiner og sliter litt med hva jeg skal velge (er som sagt også åpen for andre alternativer!) ThinkPad T400 er jo relativt stor, og kanskje en smule større enn hva jeg ønsker? Da har vi jo T400s som da blir en T400 Slim, men som koster noen tusenlapper mer, og hva får du igjen for disse tusenlappene blir jo da fort et godt spørsmål? T400s har kun mulighet for Intel GMA 4500MHD skjermkortløsning, så er jo da spørsmålet om det strekker til og vil være ideelt eller om en T400 med muligheten for HD4370 er et bedre og klokere valg? T400s er ganske fristende da den er veldig kompakt og ikke minst lett til å være en 14" maskin, den har visstnok også en veldig godt Samsung LED-panel og veldig god ThinkPad kvalitet og følelse! Dette skal jo også gjelde T400 også, bare den er tykkere og tyngre, men har da muligheten for dedikert skjermkort og koster mindre? T400 har vell ikke digitalvideo-utgang, noe T400s har via Displayport? Og kan jeg da få både lyd og bilde på T400s via en Displayport --> HDMI løsning? Også har vi skikkelig portable maskiner i ThinkPad X200, X200s og X301? X301 er litt i dyreste laget, og virker kanskje også litt dårlig spesifisert? Vet ikke hvor god ytelse det er på en Intel Core 2 Duo SU9400? Men en klokkefrekvens på 1.4GHz virker ikke spesielt overbevisende? X200 finnes i en Intel Core 2 Duo SL9400 og en P8600 modell, hvor P8600 da er samme prosessor som i min nåværende ThinkPad SL300, og mine erfaringer tilsier hvert fall at det burde holde? Hvilket ytelsenivå SL9400 legger seg på aner jeg ikke? Den har hvert fall 1.86GHz frekvens, men om dette er tilstrekkelig eller ei er jeg usikker på? Hvordan vil en SL9400 være sammenlignet med min nåværende P8600? Ser at den blant annet har dobbelt så høyt L2-cache nivå? X200 finnes da også i en tablet-utgave (hva er egentlig fordelen med tablet?) som samtidig har LED-skjerm som ikke er å forakte? Når det gjelder X200s modell så ser jeg egentlig ingen spesielle forskjeller på denne og X200? Noen av de tingene jeg er usikker på og lurer på er blant annet, hvordan er byggekvaliteten og tastaturet på de forskjellige modellene? Er det bedre eller dårligere kvalitet på T400s vs T400? Er det dårligere kvalitet på X200 / X200s sammenlignet med T-modellene? Er det bedre eller dårligere kvalitet på X301 vs X200? Hvordan gjør de forskjellige modellene det opp mot hver andre? Hva er fordelene og ulempene med T400 mot T400s, X200 mot X300, X300 mot T400 osv osv.. Hvordan klarer disse LV / ULV prosessorene på henholdsvis 1.86 og 1.4GHz seg opp mot alternativer som P8600 / P8700? Hvordan er batteri levetiden på de forskjellige? For meg virker en ThinkPad X200 med LED-skjerm veldig fristende, den er veldig liten og kompakt, ser ut til å ha mer enn god nok batteri levetid, så om den har samme kvalitetfølelse og like godt tastatur som T400 / T400s og en SL9400 prosessor holder mål så burde den da klare seg godt? Men igjen om det generelt er høyere kvalitet på T400 / T400s så er den mest foretrukket igjen. Mange muligheter, og det er veldig vanskelig å foreta seg et valg. Så erfaringer, linker, innspill, forslag osv taes i mot med takk! Endret 7. juli 2009 av RamGuy Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Jeg kan si noe generelt om min bruk av T400. Jeg bruker riktignok ikke den særlig til film osv - hvis så, så er det snakk om forhåndsvis enkle filmer. Maskinen er godt bygget, god batteritid, og med innebygget 3G og GPS så er den veldig grei å ha med seg. Min maskin har vel tålt langt mer enn den burde - et slag inn i et par metalldører osv. Det var ikke tegn til skade, eller problemer i etterkant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå