Gå til innhold

windows server 2003


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hva som gjør forskjellen på serverOS'er og "vanlige" OS'er?

 

er det bare stabiliteten?

 

Ikke bare stabiliteten, men også skalerbarheten (flere prosessorer, RAM og diskplass) og ikke minst databehandlingen. En server er lagd for å betjene maaange brukere, og det krever en del av det som "er under panseret".

Lenke til kommentar

Den maskinen er nok ikke helt rett for noen av server OS'ene så lenge du ikke har mer enn 32MB RAM. Win 2000 Pro lar seg installere med 32MB RAM, men for Win 2000 srv (uansett versjon), må du ha minst 64MB RAM ellers nekter installasjonen å fortsette. Det samme gjelder for Win 2003, må nok skaffe deg litt mer RAM, og kanskje en prosessor, siden 2003 server skal ha minst 233 (mener jeg leste dette en plass), men det kommer også litt an på versjon. Det er sikkert mange som kan hjelpe deg med CPU og RAM (gratis) for en så gammel maskin.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har en laptop som etter lang tid med dårlig stell er klar for å få nytt OS ... Har fått tak i en Win2k3 Enterprise Server 180-dagers evaluerings-versjon, samt en oppskrift for hvordan gjøre den om til en Workstation (How to convert your Windows Server 2003... to a Workstation! ). (Formaterer med ca. 100 dagers mellomrom uansett, så evaluerings-versjoner gjør ingen ting :) )

 

Er det noen som har gjort noe lignende? Vil jeg f.eks. få mitt trådløse nettverkskort til å funke? Går det an å bruke drivere for WinXP? (Antar det ikke gjør det?)

 

For ordens skyld, laptop'en er en Zepto 2002 med WLAN.

Lenke til kommentar

Har fått fatt i en utgave av windows server 2003 enterprise edition. Jeg må si at multimediamulighetene til dette server OS'et er fremragende. Det eneste man må passe på er å aktivere full grafikk- og lydakselerasjon. Man må, f.eks., inn i dxdiag for å aktivere Direct3D-akselerasjon. Har også fjernet den spesielle dialogboksen som kommer frem når en prøver å avslutte Windows. Dette kan også gjøres uten noen som helst form for patching. Når alt dette er gjort er det en drøm å bruke systemet. På "server" maskinen min, en XP2100+ med 512MB RAM går alt strålende. Merker ikke noe forskjell på server og XP, selv ikke i Quake III. Et annet stort pluss er at en ikke trenger å laste ned massevis av oppdateringer, siden alle disse ligger i systemet allerede.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig vitsen med å instalere Win 2003 server for å så konvertere den til Workstation, når du kan instalere Win2k elle Win XP i stedet???

 

1) Det er kult :D

2) Laptop'en min var aldri helt fornøyd med WinXP

3) 2k3 er nyere, og har bedre sikkerhet

 

Og nå har jeg prøvd det i 24 timer (nesten) på laptop'en min, og har aldri vært så fornøyd med noe OS (unntatt da jeg installerte Debian for første gang på serveren min). Alt går veldig raskt og fint og stabilt. Ting virker generelt bedre enn hva de gjorde under WinXP. Og minneforbruket er snillere. (Har P4M 1,8GHz, 512MB RAM)

 

Jeg kunne forøvrig benytte meg av WinXP-driverne for WLAN, LAN, modem, etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...