Gå til innhold

windows server 2003


Anbefalte innlegg

jeg har fått tak i en 180-dagers prøve cd med Windows Server 2003 Standard Edition. jeg har lyst å se hva det er for noe og hva jeg kan bruke det til.

 

hva kan jeg bruke det til i et nettverk med 5 maskiner?

 

kan jeg bruke det som fildelingsserver program? og hva slags fordeler har jeg i Server 2003, ved å bruke det som OS på en fildelingsserver (dele dokumenter,musikk,program o.l.), enn de fordeler jeg har i Windows 2000?

 

takker for alle svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo kjøre terminal-server på den. Da trenger du bare installere programmer på en boks, og kjøre de fra de andre maskinenen i nettverket. Itillegg kan du jo (som du sier) bruke den som filserver, printerserver, mailserver, webserver, ftp-server... and so on and so on

Lenke til kommentar
Du kan jo kjøre terminal-server på den. Da trenger du bare installere programmer på en boks, og kjøre de fra de andre maskinenen i nettverket. Itillegg kan du jo (som du sier) bruke den som filserver, printerserver, mailserver, webserver, ftp-server... and so on and so on

 

takker for svaret!

 

men, er det noen slags forskjell om jeg bruker Windows 2000 eller Server 2003, viss jeg skal bruke en maskin som filserver eller printerserver?

Lenke til kommentar
Forskjellen er at Windows 2003 Server er nyere, en Windows 2000 Server funker MER enn bra nok til fil og print tjenester. Siden det bare er en 180 dagers "demo" så er det jo litt kjipt å installere den og gjøre seg avhengig av den.

 

hva med Windows 2000 Professional?

Lenke til kommentar

Jeg sitter her med en utgave av server 2003 enterpride edition... Når jeg innstallerte var alt fryd og gammen, men når jeg kom til lydkortet funket ikke driverne... Selv om alt var innstallert og var oppegående, ifølge windows da... ;)

 

Og et annet problem jeg fikk var at norton antivirus 2003 ikke funka på server program fikk jeg beskjed om... Hva kan man gjøre med sånt?? Finnes det en utgave som er egnet for serverprogram??

 

Evt finnes det en workstation utgave av 2003?? Ant, ikke siden det heter server 2003, men en må jo spøre... =)

Lenke til kommentar
hva med Windows 2000 Professional?

 

ikke stabilt nok, har MYE mindre muligheter.

 

men jeg har bare Windows 2000 Professional og denne Server 2003 Standard Edition 180 dagers prøve CD.

hvilket skal jeg bruke som OS på min maskin (133mhz, 32 mb ram, 20 gb), viss jeg skal bruke den som fildelingserver (dele dokumenter, musikk, program) og som printerserver?

 

hva mente cerveza med at jeg kan bruke en terminal-server? hva er det?

Lenke til kommentar

det vet jeg faktisk ikke. søk litt på google, kanskje du finner noe erfaringer der på tregere maskiner. tror nok Linux hadde vært det beste for deg. helt ærlig så vet jeg ikke hva du burde bruke... kjøp deg en billig maskin til 1000kr?

Lenke til kommentar
Jeg sitter her med en utgave av server 2003 enterpride edition... Når jeg innstallerte var alt fryd og gammen, men når jeg kom til lydkortet funket ikke driverne... Selv om alt var innstallert og var oppegående, ifølge windows da... ;)

 

Og et annet problem jeg fikk var at norton antivirus 2003 ikke funka på server program fikk jeg beskjed om... Hva kan man gjøre med sånt?? Finnes det en utgave som er egnet for serverprogram??

 

Evt finnes det en workstation utgave av 2003?? Ant, ikke siden det heter server 2003, men en må jo spøre... =)

 

Workstation-utgaven av Server 2003 heter Windows XP Professional...

 

En server er i utgangspunktet IKKE beregnet på annet enn å stå som det den er, nemlig en tjener. Den skal ikke brukes til å f.eks. spille musikk på el.l. så et lydkort i en server er unødvendig.

 

Norton Antivirus er kun beregnet på PC-er med et klient-operativsystem (Win9x/NT Workstation/2000 Pro/XP Home/Pro). For antivirusløsning til en server må man gå for f.eks. Symantec Antivirus Corporate Edition

Lenke til kommentar
hva med Windows 2000 Professional?

 

ikke stabilt nok, har MYE mindre muligheter.

 

men jeg har bare Windows 2000 Professional og denne Server 2003 Standard Edition 180 dagers prøve CD.

hvilket skal jeg bruke som OS på min maskin (133mhz, 32 mb ram, 20 gb), viss jeg skal bruke den som fildelingserver (dele dokumenter, musikk, program) og som printerserver?

 

hva mente cerveza med at jeg kan bruke en terminal-server? hva er det?

 

I værste fall kan du faktisk bruke den PC-en til Windows 2000 Professional, siden den akkurat møter minimumskravene satt av Microsoft :-)

Hvis du ikke har muligheten til å oppgradere PC-en, eller kjøpe en ny, ville jeg sett hvilke muligheter Linux tilbyr.

 

En terminalserver er en server som settes opp til å inneholde alle programmer som normalt ville vært installert på hver enkelt PC. Med en terminalserver kan man spare litt kroner i bedriftssammenheng siden man kan bruke gamle klientPC-er mot en ny server med nyeste programvaren installert.

Lenke til kommentar
Jeg sitter her med en utgave av server 2003 enterpride edition... Når jeg innstallerte var alt fryd og gammen, men når jeg kom til lydkortet funket ikke driverne... Selv om alt var innstallert og var oppegående, ifølge windows da... ;)

 

Og et annet problem jeg fikk var at norton antivirus 2003 ikke funka på server program fikk jeg beskjed om... Hva kan man gjøre med sånt?? Finnes det en utgave som er egnet for serverprogram??

 

Evt finnes det en workstation utgave av 2003?? Ant, ikke siden det heter server 2003, men en må jo spøre... =)

 

1) Lyd aksellerasjon er automatisk skrudd av i win2003. Du må aktivere lydkortet en eller annen plassen på kontrollpanelet.

2) Win2003 er hovedsaklig ikke ment til standard bruk. Derfor fungerer ikke sånne program som Norton Antivirus. Norton Antivirus Enterprise edition derimot, er det du må ha.

3) Ingen workstation utgave.

Lenke til kommentar
hva med Windows 2000 Professional?

 

ikke stabilt nok, har MYE mindre muligheter.

 

men jeg har bare Windows 2000 Professional og denne Server 2003 Standard Edition 180 dagers prøve CD.

hvilket skal jeg bruke som OS på min maskin (133mhz, 32 mb ram, 20 gb), viss jeg skal bruke den som fildelingserver (dele dokumenter, musikk, program) og som printerserver?

 

hva mente cerveza med at jeg kan bruke en terminal-server? hva er det?

 

I værste fall kan du faktisk bruke den PC-en til Windows 2000 Professional, siden den akkurat møter minimumskravene satt av Microsoft :-)

 

jeg har en 333 mhz Celeron jeg kan bruke da. med 256 mb ram. 80gb harddisk. Server 2003 kan vel gå fint på den?

Lenke til kommentar
hva med Windows 2000 Professional?

 

ikke stabilt nok, har MYE mindre muligheter.

 

men jeg har bare Windows 2000 Professional og denne Server 2003 Standard Edition 180 dagers prøve CD.

hvilket skal jeg bruke som OS på min maskin (133mhz, 32 mb ram, 20 gb), viss jeg skal bruke den som fildelingserver (dele dokumenter, musikk, program) og som printerserver?

 

hva mente cerveza med at jeg kan bruke en terminal-server? hva er det?

 

I værste fall kan du faktisk bruke den PC-en til Windows 2000 Professional, siden den akkurat møter minimumskravene satt av Microsoft :-)

 

jeg har en 333 mhz Celeron jeg kan bruke da. med 256 mb ram. 80gb harddisk. Server 2003 kan vel gå fint på den?

 

Tja, jeg kjørte Release Candidate 1 av Windows .NET Server (før den ble hetende Windows 2003 Server) på en EverCom PC med P2 300 MHz, 500 MB RAM og 2x 4 GB harddisk, så det er verdt et forsøk :-)

Lenke til kommentar
er det noe spesielt jeg må gjøre når jeg installerer eller etter på jeg har installert Server 2003, viss jeg skal bruke den som fil - og printerserver?

 

Første gang du booter etter installasjon vil det komme opp et "Manage Server Roles" vindu. Der kan du med fine wizards sette opp serveren på 1-2-5. Meget bra spør du meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...