Gå til innhold

GRUB - hvordan rydder man i menyene?

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske NOOB på Linux. Jeg har sett at GRUB er bootloader.

Nå fikk jeg plutselig 2 nye linjer for normal og safe mode boot i bootloader'en.

Det skjedde etter at jeg lastet ned 105 oppdateringer i Add/Remove i Ubuntu.

Bootloader sier nå at jeg har 2 varianter en som ender på 11 (den tidligste installasjonen), og oppdateringene sørget for at det nå er ett menyalternativ som laster som "default" som ender på 13.

Går det ikke an å bli kvitt de 2 (nå) gamle linjene som ender på 11? Hvordan gjør man det?

En liten digresjon:

Jeg la merke til at de 105 oppdateringene krevde reboot. Ubuntu takler ikke å reboot'e ordentlig etter en slik oppdateringsøkt. Fordi når bootloader har lastet, så står den plutselig og venter på at startup skal ordne ting, og det fryser.

Jeg er nødt å ta strømmen til PSU med fysisk bryter, for at Ubuntu skal boot'e normalt igjen. Muligens det kun er en ekstra omstart som kreves (har ikke testet noe videre på det). Det gjør jo ikke så fryktelig mye, men det er kanskje en feil som Ubuntu-gjengen burde rette på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og som Ubuntu-bruker, må man opprette root-bruker, eller går det med diverse sudo-grep her og der?

menu.lst lagres som en en enkel tekstfil regner jeg med, bare at etternavnet må være .lst

Kan vel starte tekstredigeringsverktøy slik da fra en terminal:

sudo tekstredigeringsverktøyets navn

?

Endret av G
Lenke til kommentar

Takker.

sudo gedit /boot/grub/menu.lst editerer og cp betyr copy og er bare for å ha en backup, som må kopieres tilbake (etter at jeg har redigert filen) og overskrive menu.lst der den normalt har sitt virke.

&& tegnene var bare for å skille at det var 2 forskjellige jobber, og var kun en beskjed til meg som ikke er en del av syntaksen?

Har ikke PC'en her, men skal innover dit den står senere og fikse på dette GRUB-rotet.

Endret av G
Lenke til kommentar
Takker.

sudo gedit /boot/grub/menu.lst editerer og cp betyr copy og er bare for å ha en backup, som må kopieres tilbake (etter at jeg har redigert filen) og overskrive menu.lst der den normalt har sitt virke.

&& tegnene var bare for å skille at det var 2 forskjellige jobber, og var kun en beskjed til meg som ikke er en del av syntaksen?

Har ikke PC'en her, men skal innover dit den står senere og fikse på dette GRUB-rotet.

Korrekt. cp er for å lage en backup. Denne trenger du ikke røre dersom du får til å redigere menu.lst. Skulle du klare å fucke opp menu filen er det bare å slette menu.lst og skifte navn på menu.lstbackup. && er med for å vise at du har skrevet to forkjellige komandoer og skal være med. Du kan godt gjøre det samme i 2 operasjoner, men med && slipper du det.

Endret av Session^^
Lenke til kommentar
sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.itilfellejegfuckeroppnoe && sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Den kunne kanskje ha trengt litt mer utdypning for de som ikke er så vant med terminal bruk. Det kan også utføres i to omganger, som kanskje vil gjøre det litt enklere å forstå hva som skjer, men er kanskje litt mindre effektivt ;)

sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.itilfellejegfuckeroppnoe

Denne kommandoen kopierer (cp) orginal filen (/boot/grub/menu.lst) til en ny backup fil (/boot/grub/menu.itilfellejegfuckeroppnoe). I stedet for itilfellejegfuckeroppnoe så kan man bruke noe kortere f. eks org, bak, backup o.l. Men man kan selvfølgelig skrive akkurat det man måtte ønske, men er jo greit å bruke noe som indikerer at dette er en backup.

sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Denne kommandoen åpner menu.lst i gedit med root rettigheter, slik at du kan redigere og lagre fila.

&&

Dette gjør at du kan kjøre flere kommandoer etter hverandre. Kommando1 && kommando2 && ....

Hvis du krøller til menu.lst, så kjør denne kommandoen for å legge orginalen tilbake

sudo cp /boot/grub/menu.itilfellejegfuckeroppnoe /boot/grub/menu.lst

Edit: Ja, ja... for sen :p

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Pipe er 1 ---> 2, på sin måte.

F.eks: echo 60 | sudo dd of=/proc/acpi/video/VGA/LCD/brightness

echo = print, aka å få en output.

| for å bruke den over til kommando nr 2.

dd's bruker jeg til å manipulere LCD skjermen min på laptopen, men den har mange bruk(renske HD, lage .iso filer av cd'er, og mye mer.

Et litt mer praktisk eksempel blir

lscpi | dd of=~/lscpi.doc

hvor vi lister pci informasjonen(ls + pci), og sender dette som til neste kommando(dd) som skrive til en fil. ~ betyr hjemmemappe, dermed lager/skriver den til lscpi i hjemmemappa di.

Lenke til kommentar
Pipe er 1 ---> 2, på sin måte.

F.eks: echo 60 | sudo dd of=/proc/acpi/video/VGA/LCD/brightness

echo = print, aka å få en output.

| for å bruke den over til kommando nr 2.

dd's bruker jeg til å manipulere LCD skjermen min på laptopen, men den har mange bruk(renske HD, lage .iso filer av cd'er, og mye mer.

Et litt mer praktisk eksempel blir

lscpi | dd of=~/lscpi.doc

hvor vi lister pci informasjonen(ls + pci), og sender dette som til neste kommando(dd) som skrive til en fil. ~ betyr hjemmemappe, dermed lager/skriver den til lscpi i hjemmemappa di.

Da lærte jeg noe nytt i dag også gitt!

Edit: Bestemte meg for å lese litt mer og synes denne var fin:

http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/iodirection.html

Endret av Session^^
Lenke til kommentar

Den «riktige» måten å fjerne ekstra kjerneversjoner fra GRUB-menyen:

1. Kjør kommandoen «sudo nano /boot/grub/menu.lst» (rediger menu.lst som superbruker)
  2. Tast <Ctrl+W> (søk)
  3. Skriv inn «# howmany» og trykk <Enter>
  4. endre
    # howmany=all

5. til
    # howmany=1

(la #-tegnet og mellomrommet stå)

6. Tast <Ctrl+O> og så <Enter> (lagre filen)
  7. Tast <Ctrl+x> (lukk nano)
  8. Kjør kommandoen «sudo update-grub» (oppdater resten av menu.lst automatisk)

Nå vil det ikke dukke opp 3 kjerner ved neste oppgradering, det vil alltid være kun den nyeste.

Kan noen anbefale en GUI-menu.lst-editor? (AUTOMAGIC KERNELS LIST-kompatiblel)

Lenke til kommentar

Yast. :D

Og i følge Wikipedia finnes iallefall disse:

StartUp-Manager is a program that can edit many GRUB options.

KGRUBEditor is a system GUI tool to view and edit the GRUB boot loader, written in the KDE4 libraries.[2]

Grub Conf is a GNOME 2 based GRUB configuration editor.[3]

grub-choose-default controls the default entry in menu.lst, through a Python GUI. [4][5] Under Windows if you are running ext2/3, then you can use Ext2IFS[6]

GrubEd is a script which gives users a nice GUI to alter their grub settings at the touch of (a few) buttons.[7]

Lenke til kommentar

Fantastisk mange svar på hvordan rydde i GRUB. Takk.

Da er det bare å hive seg på en av dem.

Kagee: Ble litt usikker på at antall blir satt til tallet 1.

Tar den tallmengden vare på Ubuntu's safe-mode mulighet?

Altså om tallet snevrer seg inn på de Linux-spesifikke partisjonene, og overser andre Operativssystemer?

Tar ett slikt tall vare på Windows 7 RC, eller må jeg da skrive 2, eller eventuellt velge tallet 3 om jeg skal få med safe-mode?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...