Gå til innhold

Hjelp til info om gamle EF-objektiver (Canon)

Anbefalte innlegg

Har tatt på meg å undersøke litt for en kompis før kjøp av DSLR, vedkommende hadde analog Canon og lurer derfor på om han kan bruke de samme objektivene på sitt potensielle nye Canon. Jeg har Nikon selv, så jeg er ikke helt orientert innen Canon-leiren, har forsøkt å google opp objektivene han har, men med lite hell.

Objektivene det er snakk om er:

1. Canon EF 24-80 f3.5-4.5 (her har jeg funnet litt på nettet, dessverre temmelig dårlig omtale...)

2. Canon EF 80-300 f4.5-5.6 (her har jeg ikke funnet noe omtale noe sted)

Noen som vet noe som helst, spesielt om telezoomen? Lysstyrken tilsier jo at det ikke akkurat er noe knallobjektiv, og kanskje er det såpass dårlig at det ikke bør tillegges noe vekt i valg av merke DSLR han går for?

Endret av Halvis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror ikke det er noen 80-300mm. Det kan være en 80-200mm som er ekstremt dårlig eller en 75-300mm som ikke er særlig god.

Absolutt ikke optikk som det er noe vits i å basere fremtidige kamerakjøp på.

Tom

Takk for svar! Det var dette han oppga til meg, men med tanke på at jeg som sagt ikke fant noe på nettet er det vel sannsynlig at du har rett i at noe objektiv med dette zoomområdet faktisk ikke finnes.

Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke at det er en Canon EF 24-80 f3.5-4.5 ...

-I så fall har du et objektiv som Canon helst vil glemme: Canon Museum.

-Du bør oppgi korrekte data når du søker etter opplysninger.

Er det derimot Canon EF 24-85 f3.5-4.5 du har, så synes jeg den er ganske fin på FF, om enn litt uhensiktsmessig brennvidde på utsnittsformatet (synes jeg), og merkbar fortegning på 24mm.

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar
Jeg tror heller ikke at det er en Canon EF 24-80 f3.5-4.5 ...

-I så fall har du et objektiv som Canon helst vil glemme: Canon Museum.

-Du bør oppgi korrekte data når du søker etter opplysninger.

Er det derimot Canon EF 24-85 f3.5-4.5 du har, så synes jeg den er ganske fin på FF, om enn litt uhensiktsmessig brennvidde på utsnittsformatet (synes jeg), og merkbar fortegning på 24mm.

Helt enig med deg i at man bør komme med korrekte opplysninger når man spør om hjelp - saken her er at jeg bare fikk info om dem pr. telefon (som jeg dessverre tok for god fisk), jeg har ikke sett objektivene selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...