Gå til innhold

Gjør politiet her i landet en god nok jobb?

Anbefalte innlegg

Trenger man virkelig å utdanne noen til hovedsaklig å gjemme seg i busker med laser for å måle fartssyndere ?

Mye mer enn det som skjer lille venn :)

Og hersketeknikker er god diskusjonsteknikk på politihøyskolen eller? :no:

Er det herfra politibetjentene får sin overlegene holdning og lærer den frekke og uhøffelige tonen en del av dem har?

Når det gjelder spørsmålet til ThomasM så må man vel også være klar til å rykke ut og stoppe en bil og evt arrestere sjafør hvis en bil ikke stopper og man må vel også ha en hviss kredibilitet for å ikke jukse med målingene så man må nokk desverre ha politikonstabler til slike fartsmålinger for vektere med 15 timers kurs holder ikke for evt. biljakt, pågripesle, beslaglegging av førerkort, osv.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det herfra politibetjentene får sin overlegene holdning og lærer den frekke og uhøffelige tonen en del av dem har?

Øh? Hvorfor blander du inn overlegen holdning og uhøffelig tone med politihøgskolen?

Dette er en diskusjon hvorvidt politiet i Norge gjør en god jobb eller ikke.

------

Når det er sagt; Det står også i politiinstruksen at man skal holde en høffelig tone. Om du oppfatter at politiet har en uhøffelig tone er det fordi du er i feil situasjon av visse omstendigheter. Den tonen kaller i "kjeftende" ikke "uhøffelig og overlegen".

Lenke til kommentar

Øh? Hvorfor blander du inn overlegen holdning og uhøffelig tone med politihøgskolen?

------

Sannsynligvis fordi du avslutter innlegget med "lille venn".

Jeg har også et rimelig dårlig inntrykk av politihøgskolestudenter, både fra nettdiskusjoner og irl. De få politibetjentene jeg har pratet med, har jeg dog et veldig godt inntrykk av.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Trenger man virkelig å utdanne noen til hovedsaklig å gjemme seg i busker med laser for å måle fartssyndere ?

Mye mer enn det som skjer lille venn :)

Jeg skrev da tross alt hovedsaklig, men det var nok lett å overse.

Forøvig varierer det vel fra plass til plass, noen steder gjør UP sikkert en utmerket jobb, andre steder går det stort sett i å gjemme seg på fine rettstrekninger for å ta fartssyndere

Lenke til kommentar

------

Jeg har også et rimelig dårlig inntrykk av politihøgskolestudenter, både fra nettdiskusjoner og irl. De få politibetjentene jeg har pratet med, har jeg dog et veldig godt inntrykk av.

Og "lille venn" har hva med det å gjøre? ^^

Lenke til kommentar

------

Det er hersketeknikk, og uønsket på forumet (på linje med annen dårlig retorikk).

Lenke til kommentar
Politiet i Norge i dag kan strengt tatt byttes ut med noen billige ASIMO-kloner som kan programmeres til å si "Saken er henlagt."

vel en båndopptaker er billigere. Men alvorlig talt politiet har mistet min respekt for lenge siden og jeg skal gi dere en fullstendig oversikt over alle mine møter med politiet.

1. ble satt i fyllearresten for å kalle en politimann onkel blå. Jeg hadde drukket et par øl og var vel litt brisen og sa hei onkel blå! Det var ment som en spøk de syntes ikke det var morsomt...

2.Ville anmelde drapstrusler hadde fått noen kjipe meldinger på telefonen med trussel om å drepe meg noen av dem meget beskrivende... De nektet å ta i mot min anmeldelse da de ikke hadde ressurser til, og de sa på ramme Har gialvor at jeg skulle skrive ned navn og adresse i tilfelle jeg døde plutselig for da skulle de foreta en obduksjon....

3. har blitt ransaket flere ganger uten påviselig grunn de fant aldri noe, men en av gangene fikk jeg et forenklet forelegg fordi jeg spurte om de virkelig hadde så lite å gjøre at de måtte ransake tilfeldige folk på gata.

Har anmeldt en del ting fyren som sendte meg de truende tekstmeldingene angrep meg med en kniv og rispet meg opp med en kniv, men jeg fikk slått han ned saken ble henlagt.

datamaskinen min ble stjålet og jeg visste hvem som hadde gjort det navn og adresse og alt saken ble henlagt.

En fyr slo et balltre i kneskålen min det ble selvfølgelig anmeldt og selvfølgelig så ble det henlat. Dette måtte jeg selvfølgelig ordne opp i selv. Har aldri møtt en politimann som er annet en uhøflige, overlegene og arrogante... Man får ikke noe hjelp fra politet så det er det bare å glemme.

Lenke til kommentar

Det har mye å si med ressurser ;)

Om politiet hadde hatt til like stor grad ressursers om f.eks. Sverige, så ville du sett en kraftig økning i oppklaringsprosenten.

Husk at vi er verdens rikeste land, og bruker pengene våre på andre land enn oss selv ^^

Endret av WildWolF
Lenke til kommentar

Men det er ikke bare sa enkelt grinchen..

Vi hadde et innbrudd i huset, en playstation, spill og en laptop ble tatt og noen andre smating.

Vi anmeldte saken, to politifolk kom og snakka med oss.

2 uker etterpa hadde de funnet playstation!

Resten av staesjet var borte, men de fant karen som gjorde det og forklaringen pa hvorfor han var der.

De sa det alltid er anbefalt og anmelde slike ting, for man vet aldri hva utfallet blir. Det kan faktisk bli oppklart..

Sier ikke at hele politiet er slik, men og si at man aldri far hjelp er bs.

Lenke til kommentar
Politiet i Norge i dag kan strengt tatt byttes ut med noen billige ASIMO-kloner som kan programmeres til å si "Saken er henlagt."

vel en båndopptaker er billigere. Men alvorlig talt politiet har mistet min respekt for lenge siden og jeg skal gi dere en fullstendig oversikt over alle mine møter med politiet.

1. ble satt i fyllearresten for å kalle en politimann onkel blå. Jeg hadde drukket et par øl og var vel litt brisen og sa hei onkel blå! Det var ment som en spøk de syntes ikke det var morsomt...

2.Ville anmelde drapstrusler hadde fått noen kjipe meldinger på telefonen med trussel om å drepe meg noen av dem meget beskrivende... De nektet å ta i mot min anmeldelse da de ikke hadde ressurser til, og de sa på ramme Har gialvor at jeg skulle skrive ned navn og adresse i tilfelle jeg døde plutselig for da skulle de foreta en obduksjon....

3. har blitt ransaket flere ganger uten påviselig grunn de fant aldri noe, men en av gangene fikk jeg et forenklet forelegg fordi jeg spurte om de virkelig hadde så lite å gjøre at de måtte ransake tilfeldige folk på gata.

Har anmeldt en del ting fyren som sendte meg de truende tekstmeldingene angrep meg med en kniv og rispet meg opp med en kniv, men jeg fikk slått han ned saken ble henlagt.

datamaskinen min ble stjålet og jeg visste hvem som hadde gjort det navn og adresse og alt saken ble henlagt.

En fyr slo et balltre i kneskålen min det ble selvfølgelig anmeldt og selvfølgelig så ble det henlat. Dette måtte jeg selvfølgelig ordne opp i selv. Har aldri møtt en politimann som er annet en uhøflige, overlegene og arrogante... Man får ikke noe hjelp fra politet så det er det bare å glemme.

No offence, men det høres ut som det ikke bare er politiet som bør endre se litt. Du er innblandet i en del mer bråk enn gjennomsnittsborgeren politiet har med å gjøre.

:)

Lenke til kommentar

Prøv å bygg ett hus med 10 planker og en hammer.... er vel omtrent slik situasjonen er i dag. Politiet gjør en utmerket jobb i forhold til bevilgningene men det finnes jo grenser på hva som er mulig med sterkt begrensede ressurser.

Lenke til kommentar
Prøv å bygg ett hus med 10 planker og en hammer.... er vel omtrent slik situasjonen er i dag. Politiet gjør en utmerket jobb i forhold til bevilgningene men det finnes jo grenser på hva som er mulig med sterkt begrensede ressurser.

Er vel det jeg har sagt igjennom hele tråden i form av lengre moralpreker :tease:

Lenke til kommentar
No offence, men det høres ut som det ikke bare er politiet som bør endre se litt. Du er innblandet i en del mer bråk enn gjennomsnittsborgeren politiet har med å gjøre.

Politiet skal behandle hele befolkningen likt. Det skal ikke være slik at besteborgere får bedre behandling og lettere gjennomslag for sine henvendelser enn andre. Når politiet har anledning til å prioritere hvem de hjelper, er det noe alvorlig galt med samfunnet.

Lenke til kommentar

Om politiet hadde hatt til like stor grad ressursers om f.eks. Sverige, så ville du sett en kraftig økning i oppklaringsprosenten.

Husk at vi er verdens rikeste land, og bruker pengene våre på andre land enn oss selv ^^

Jaha? Skal vi slutte å sende bistand til folk som dauer av sult, og heller gi disse ressursene til politiet? Var det ikke nok med 40.000 kr i lønnsøkning?

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Politiet skal behandle hele befolkningen likt. Det skal ikke være slik at besteborgere får bedre behandling og lettere gjennomslag for sine henvendelser enn andre. Når politiet har anledning til å prioritere hvem de hjelper, er det noe alvorlig galt med samfunnet.

Det er sant, men det er ikke diskusjonen her. Hva med å heller la være å tiltale politiet som onkel blå for å tøffe seg, eller å stille spørsmål ved om politiet ikke har bedre ting å foreta seg? Sier du det samme til andre yrkesgrupper (frisøren/tannlegen din osv) eller bare for å tøffe seg mot den autoritære posisjonen politiet har?

Og politiet er ikke perfekte slik ingen av oss er og en kan derfor minimere problemene en har med andre ved å minimere risikoen for at en blir utsatt for de. Det å bli ransaket flere ganger, bli drapstruet, slått med balltre og raspet med kniv skjer ikke sånn helt uten videre.

Jeg forsvarer ikke politiet i alt de gjør fordi jeg er ikke tilfreds med politiet er i landet selv heller. Men det å klage over alt de gjør når det til og med vises i innlegget at en selv er trass mot de blir for dumt.

Lenke til kommentar

------

Er det dette som skal bli fremmtidens politibetjenter? :no:

Det handler som sagt først og fremst om piroriteringer!

Når man gang på gang ser åpenbare grove feilprioriteringer av politiet blir man lite villig til å gi disse mer resurser som de kan sløse vekk på småforseelser og tull.

Greit nokk pengene for bøter går ikke i lomma på politiet selv, men jeg tor dette er en motivasjon til politikerene om å legge opp rettningslinjene mer i mot slike enkle "pengeinnsamlinger". Dette i tilegg til at politiet er drevet av oppklaringsprosenter og oppklaringsprosenten ved f.eks en lasermåling er 100%, og at slikt arbeid dermed pynter på statistikken til politiet og at dette er lette og ufarlige opdrag for politibetjentene bidrar til disse grove feilprioriteringene (for hva annet kan man kalle f.eks å sende 7!!! tjenestebiler opp på en tomm parkeingsplass hvor noen rånere sladder på vinteren på en lørdags kveld, eller storming av et pokerlag med spesialstyrken til politiet med mp5 og skuddsikker vest og hjelm?)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Hvis man ikke tar et oppgjør med feilprioriteringene innad i politiet og effektiviserer litt, så hjelper det lite å øke bevilgningene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...