Hotel Papa Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Heisann I fjor høst var jeg og mamma en tur i Danmark, hvor jeg kjørte vår BMW 316iat '97-99. Etter at vi hadde vært en tur til nordvest kbh, setter vi kursen hjem hvor jeg kommer til å kjøre feil i et kryss og blir nødt til å snu på første og beste sted. Finner ut at det er greit å kjøre inn en oppkjørsel på motsatt side av veien, rygge ut og fortsette tilbake. Veien det er snakk om skal jeg prøve å finne ut, men i mens kan jeg si at typen (bredde, oversikt, fartsgrense osv) likner veldig på denne veien, mulig den var noe bredere. (kart). Det er verdt å nevne at dette skjedde med lav fart. Fartsgrensen er rundt 50km/t og veien var ganske oversiktlig, med lite trafikk. Uansett, episoden foregikk på denne måten: - Jeg kommer kjørende på veien, ser ingen biler i motgående, speil blir sjekket og dobbeltsjekket. Det er klar bane. - Plasserer meg godt til venstre i min veibane og sakner farten for å finne en oppkjørsel (type: til et hus). - Her er det jeg gjør den største tabben, jeg bruker ikke blinklys fordi hodet mitt har konkludert med at siden det ikke er noen biler på veien, så trenger man ikke å gi tegn. - Bremser enda mer ned, farten er vel rundt 30km/t, sikten er klar rett fram og jeg sjekker venstre speil hvor jeg ikke ser noen biler. - Svinger over i motgående veibane for å kjøre opp en innkjøring til et hus (f.eks slik som er foran den lyseblå bilen på kartet jeg linker til). - I det forhjulene på bilen treffer fortauskanten og jeg skal til å sette bilen i 'R', blir vi påkjørt av en sølvgrå VW Golf. Mener det var en liknende modell (Bil) Han treffer bilen vår så det blir en liten bulk på størrelse med en 20kroning. Her kan man jo se at farten ikke har vært særlig høy, da skaden ville blitt større hvis han hadde hatt høyere fart? Uansett så blir jeg ganske forvirret, da vi er i motgående veibane, på vei til å kjøre opp til et hus. Hvordan i huleste greide han å treffe oss akkurat der? Vi får parkert bilen, går ut og snakker med dem. Det er en hel familie fra midtøsten et sted. Det første min mor blir mødt med er en mann som trygler om at vi ikke skal ringe politiet "Ikke politi, ikke politi, ikke politi", greit nok vi hadde jo ingen intensjoner om å ringe politiet likevel. Nummerplater, navn og telefonnummer blir utvekslet og moren min tar en titt på Golfen, hvor det ikke er noen synlige skader i det hele tatt. Ingen lykter er knust, støtfanger ser hel ut. Jeg tipper at den kanskje traff bilen vår rett ved siden av lykten - under panseret. Illustrasjon: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Anyway, månedene går og vi tror ikke at vi vil høre noe fra dem...... Inntil vi får et brev fra vårt forsikringsselskap. Tar åpenbart lang tid når man har hatt et uhell i utlandet? Fattern ringer saksbehandleren og forklarer saken, hvor han sier at det nok blir ord mot ord og skylddeling. I dag får vi da et brev om at de har funnet ut at skylden er lagt på oss og at skadene er taksert til over 20.000kr på Golfen. Bulken på vår bil er så ubetydelig liten at vi ikke gidder å bry oss om å fikse den. Er det riktig at all skyld skal over på oss? Altså, jeg ser jo at jeg ikke brukte blinklys og dermed brøt vegtrafikkloven. Men han må ha ligget i blindsonen min, og muligens vært stressa siden han har prøvd å overhale eller hva det nå er han har prøvd på. Er man ikke aktpågivende når man ligger bak en bil? I og med at jeg omtrent står stille med fronten inn oppkjørslen, så må han jo ha sett meg? Skal ringe til forsikringsselskapet i neste uke. Var visst no ferie på gang, så saksbehandleren var ikke å treffe denne uken. Hva sier folket her på juss delen? Skal jeg få all skylden for dette? Hva har jeg/vi lært? Bruk blinklys selvom det er mitt på natta og ikke en bil å se. Ta bilder... Endret 7. juli 2009 av EvenruD Lenke til kommentar
daruu Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Kjørte han mot kjøreretningen? Eller bare ser det slik ut på tegningen? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Skal ikke se bort fra at dette er et lite svindelforsøk. Uansett, du trenger ikke finne deg i dette. Ord mot ord har det jo faktisk ikke vært, her har den andre parten meldt inn en skade og lagt skylden på dere, uten at dere har fått uttale dere i saken. Først nå etterpå kommer dere til orde, og da skal det sikkert litt til før forsikringsselskapene gidder å endre på konklusjonen sin. Ta bilde av bulken din, og send til forsikringsselskapet. Forklar at det var DU som ble påkjørt bakfra. Vis også til hvor liten skaden er, og at en kostnad på 20000 på den andre partens bil virker mer enn underlig. Påpek også at det er merkelig at saken først nå er meldt inn, da dette sammenstøtet skjedde for nesten ett år siden. Jeg ville aldri akseptert skylddeling i en slik sak uten å ta en skikkelig kamp. (han har sannsynligvis trodd at du ikke stod stille, og derfor ikke bremset ned tilstrekkelig..) Endret 7. juli 2009 av klilleng Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 7. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2009 Ok, ser ut som at jeg ikke har forklart meg tydelig nok. Jeg husker ikke eksakt når det skjedde, men jeg mener det var i høstferien (oktober-ish) i fjor det skjedde. Så gikk det noen måneder, rundt juletider/nyåret, før vi fikk det første brevet. Det ble da besvart med en skademelding, da han sin "forklaring" var helt på jordet. Så vi har fått forklart oss, da vi sendte inn skademelding og vårt syn på hvordan ting skjedde. De sa at grunnen til at det tok tid før vi fikk brev første gangen, var pga det var i utlandet og at det da tok litt tid noen ganger. Han traff oss, skrått bakfra, i motgående kjørerettning ja. Litt bedre bilde her: Altså, jeg greide å mose høyre side av bilen min i vinter. Lykta ble knust, støtfangeren ble dytta helt inn til dekket, blinklys knust osv. Det kosta oss ikke mer enn 5-6.000kr. Og det var i forholdsvis høy fart (30-40km/t) inn i en murvegg. Skjønner bare ikke hvordan de får det til å bli 20.000kr når skadene ikke var synlige. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Wtf? Hvis han kom i motsatt kjøreretning så er det jo han som har skylden? Hva gjør han i den veibanen når han kan kjøre rett forbi deg i riktig kjøreretning? Lenke til kommentar
LightSabre Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Utifra forklaringen din og tegningen ville jeg tolket det som at han har forsøkt å kjøre forbi deg siden du satte ned farten som du skrev. Siden du ikke blinket ville det være ok å kjøre forbi. Når du så plutselig og uventet svinger til venstre vil jeg nok tro at du får skylden. Men det var jo merkelig med 20 000 i skader hvis dere ikke kunne se noe på bilen. Kan jo være at han har benyttet muligheten til å få gratis reparasjon av noe annet. Jeg ville krevd å få kvittering/dokumentasjon på hva som er reparert. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Tråden omhandler trafikksaker og er feilpostet. Tråden er derfor flyttet til Trafikk, eventuelle reaksjoner på moderering kan gjøres på pm. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 7. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Lightsabre: Det er en av teoriene mine, men faktum er at da han traff meg, så sto jeg halvveis oppå fortauskanten. Jeg hadde skjønt det hvis sammenstøtet skjedde akkurat da jeg svingte over i motgående, og han da hadde vært halvveis i overhalingen. Jeg sto nesten stille på fortauskanten, så han må ha ligget et godt stykke bak meg, evt hatt veldig høy fart og sett at jeg sakket ned fra en større avstand. Endret 7. juli 2009 av EvenruD Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 forklaringen din må bli noe sånt til forsikiringselskapet. det var god avstand til bilen bak. du bremset tydelig med at du trykket lett på bremsen for å få bremselyset på. du plasserte deg nært midtstripen. sjekker speil og ser etter fotgjengere. du hadde sakte fart idet du svingte over og ingen biler i sikte i motgående felt. blinklyset hadde du på ca 8 sek før sving. du sjekker blindsonen idet du svinger og der er ingen. plutselig svingte han bare ut. virker som om bilen bak ikke fulgte med og måtte gjøre en panikk handling eller noe sånt. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 7. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2009 Poenget er at jeg dreit meg ut ved at jeg ikke brukte blinklys.. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Skjønner ikke helt hvordan dette har skjedd, men regner med at siden du bremset og glemte å blinke så ville han forbi og la seg ut og dermed kræsjer med deg. Og da er det jo din skyld, men du sier jo at han ikke traff deg før du hadde kommet med hjula på fortauskanten mens du stod omtrent stille og at muligens lå et godt stykke bak deg. Men hvordan i all verden kan ha vært i blindsonen din da? Kan ikke se at det er noen annen forklaring, hvis han kom et stykke bak og ser at du svinger over i venstre felt mot innkjørselen, hvorfor i all verden skulle han over i venstre felt da? Isåfall må han nesten ha kjørt på deg med vilje. For dette er ingen lett sak og spørsmålet er jo om han allerede var i motgående felt da du begynte å legge over og det blir jo hans ord mot ditt, men på papiret kan det kanskje se ut som det er din skyld.. Men 20 000 for en golf uten synlige skader tror jeg ikke noe på. Ingen lakkskader eller noe? Skader som ikke ser dyre ut kan fort være det, men om det ikke var noe synlig skade eller noe hvorfor skulle han ha den til takst i det hele tatt da? Hele greia virker litt muffens. Fikk selv en liten bulk i rumpa på bilen min og det ble takstert til 35 000, men da var hele rompa presset inn 10 cm ca. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 7. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Det er som jeg har forklart. Så ingenting da jeg sjekket speilene Slipper gassen Legger meg så langt til venstre i kjørebanen min som jeg kan Bremser forsiktig Svinger Hjulene treffer fortauskanten og jeg skal til å sette bilen i revers Bang Tok noen bilder av bulken nå: http://2.bp.blogspot.com/_1UE7KKfNSoA/SlNS...d-78-788674.jpg http://3.bp.blogspot.com/_1UE7KKfNSoA/SlNS...d-75-754457.jpg Altså, så ingen skade. Lykta var hel, støtfangern så hel ut. Det var ingen glasskår i veibanen og jeg syns slettes ikke at sammenstøtet virket så kraftig. Litt som når du blir kjørt på bakfra når du kjører gokart, så farten har ikke vært høy. Endret 7. juli 2009 av EvenruD Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Jeg synes at dette virker suspekt. Sammenstøt i så liten fart og med en sånt utfall på din bil kan ALDRI koste 20.000 kr å fikse, i alle fall ikke på en standard Golf. Selve skyldspørsmålet er jeg litt usikker på. Du kan få skyld for vikeplikt for biler i et annet felt i det du skifter over, og han kan få skyld for å ha kjørt på deg bakfra. Vanskelig å avgjøre dette med de forklaringer og illustrasjoner som ligger her. Et avgjørende punkt er selvsagt hvor langt bak deg han lå. Det at du unngår å bruke blinklys teller selvsagt negativt for din del. Har selv opplevd å ligge lenge bak en bil, før den sakket på farten på en oversiktelig strekning. Blinklys ble ikke brukt, derfor tolket jeg det som om at han ville hjelpe meg å kjøre forbi. Plutselig svinger bilen foran meg til venstre, inn på en knøttliten grusvei som var helt umulig å se. Jeg bremser alt det bilen har, og unngår akkurat sammenstøtet. Den gamle gubben i bilen foran ble så skremt at jeg var redd for hjertet hans. Bare nok et eksempel på at blinklys er viktig for å unngå misforståelser i trafikken. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Høres nesten ut som om fyren har oppsøkt sammenstøtet for å få pusset opp bilen. Lenke til kommentar
Swirfin Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Jeg må si at jeg ikke skjønner stort av forklaringen din, og den virker strengt tatt litt suspekt den også. Du sa at du akkurat hadde tenkt å sette bilen i revers, og på tegnignen står du midt i andre kjørefelt. Hvorfor venta du på å komme til en oppkjørsel hvis du uansett hadde tenkt å snu midt på veien? Det jeg ser for meg har skjedd, er at han i golfen visste at det var hans feil, og var kjempe lei seg på stedet. Så begynte hans hjerne å virke i etterkant, og han fant ut at han kan tjene litt penger ved å sparke litt i bilen og si at det var din feil og at han vil ha penger. Sannheten er at i de fleste tilfeller der du står i ro på en vei, vil du få skylden. Rett og slett fordi dul ikke skal stå i ro på veien, du skal kjøre på veien. Det du må gjøre, eller det du skulle ha gjort, er å fortelle forsikringsselskapet at du gjorde alt rett. Du kjørte på med blinklys, bremsa ned sakte, og sjekka alle speil. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Sannheten er at i de fleste tilfeller der du står i ro på en vei, vil du få skylden. Den der høres litt tvilsom ut.. Det kommer nok veldig an på hva slags vei det er snakk om. Lenke til kommentar
hean Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Jeg hadde ikke gitt meg på den ihvertfall. For meg ser det ikke ut som skylden er din samtidig som noen åpenbart prøver å svindle deg, stå på ditt sier jeg bare. Edit: Har alltid kamera med meg slik at jeg får tatt bilde av både biler, personer og situasjon. Edit2: Jeg ville lagt frem saken som du gjør her og sagt at du tror du faktisk blir svindlet. Forsikringsselskapet vil nok i utgangspunktet bli på din side siden det er de som må betale. Be de etterforske det som forsikringssvindel og se om noen får kalde føtter. Endret 9. juli 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Virker veldig mystisk at det skulle koste 20 000 kr. En bekjent bulket sin almera, og fronten så ganske stygg ut. Kosta ikke mer enn 30 000 Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Sannheten er at i de fleste tilfeller der du står i ro på en vei, vil du få skylden. Absolutt ikke! I de fleste tilfeller vil det være en stor fordel å stå i ro når det smeller med tanke på skyldspørsmålet. Det finnes ingen påkjørsrett. Lenke til kommentar
hean Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Det finnes ingen påkjørsrett. Kan vel ikke forklares mye klarere :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå