Gå til innhold

Har vi bruk for alt grafiske i WinLonghorn

Anbefalte innlegg

Microsoft presenterer masse flotte grafiske stash i kommende windows longhorn. Men har vi bruk for det..?

windows xp trekker utrolig mye ekstra resurser pga alt unødvendig grafisk.. slik som jeg ser det vil longhorn være med enda mere latterlige ting.. slik som tumnales for hvert eneste bilde i en mappe...

er liksom ikke nødvendig med alt dette som de presenterer.. eller hva syns dere..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

javisst, voldsomt nødvendig. Vi må jo ha fremgang i utviklingen.

kluet er at 2D grafikk som vi kjenner det skal fases ut, og at alt skal gjøres med 3D istedet. Viss du hadde programmert så hadde du skjønt det litt bedre kanskje.

Windows har flere "undersystemer" for å presentere grafikk som GDI, DirectX, OpenGL.

GDI er den gamle måten og fremdeles den vanligste for å presentere ting som er i 2D, slik som vinduet du nå ser på. 2D i directx er åsså gammelt, og i DirectX9 så er det ren 3d kode der, ingen 2D. Altså du kan kalle opp 2D kode, men det er kode som ligger der fra gammelt av.

..spørsmålet blir som følger....hvor vanskelig er det å vise "2D" grafikk på 3D vis? slett ikke vanskelig. En 3D model består jo av en masse trekanter ( Polygoner ) satt sammen ( Mesh ), og i hver trekant så legger du et vanlig 2D bilde ( Texture ). Så en flate slik som vinduet du ser på består jo idag av en masse firkanta bilder satt ved siden av hverandre ( hver firkant består av 2 trekanter i 3D ).

I 3D så lager du bare en flate, deler den opp i "firkanter", og legger på texture....ikke så ulikt som i 3D...

Så hvorfor vil vi ha vekk denne 2D koden? vel...istedet for å ha tre systemer for å vise grafikk ( eller flere ), så brukes det et system som viser det i 3D. DirectX....og selvfølgelig OpenGL...men opplegget blir likt, men rendringen annerledes..

Så hva tjener det til? Visste du at det er enklere å zoome i 3D? tenk deg at du har et skrivebord eller et vindu....så kan du zoome rundt som en gærning? flytte skrivebordet i øst og vest, og kanskje orientere deg rundt på måter som hjelper deg med å administrere flere ting på en gang enn det du kan idag. Når 3D er implementert så skal det omtrent 0 kode til får å gjøre slike ting. Gjennomsiktighet er også noe som funker bedre i 3D. osv .... det er masse muligheter....bøye, tøye.

Du må ikke tenke på om du har bruk for det, men heller se muligheten i det....

Jeg husker i gamle dos dager da en masse folk ikke skjønte poenget med grafisk grensesnitt og ikoner. Fjas sa de. Så var det da 3D kom. 2D holdt jo i massevis, hvorfor bry seg? Raskere gikk det åsså.... Jeg kan nevne i fleng, men merk deg, om noen år så vil du fnyse av folk som syns at det gamle var best. Internett....til og med Bil Gates sa jo at Internett bare var fjas å satse på....han måte bite seg i den....

Lenke til kommentar

greit nokk.. jeg ser påenget ditt.. men mitt spørsmål er "har vi bruk for det" det er sikkert lettere å lage 3d figurer men jeg ser ikke noe vits i å flytte ting til øst å vest på skjermen. Det vi uasett brukte altfor mye resurser bare for å vise windows.

Det like dumt som å måtte å ha en monster maskin til over 20 000 for bruke på et kontor, fordi word og exel har fått masse fansi shit med 3d og virtual reality og sånn. alt mulig som bare er distraherende for det som egentlig er vitsen med windows. Er litt unødvendig syns jeg.

Jeg har brukt en del mac. Og der er vinduer gjenomsiktige, hva er vitsen, jeg har aldri fått noe høyere produktivitet pga gjenomsiktige vinduer. Det eneste hjelper med er å skape forvirring. Alt blir rotetet. :grumpy:

Lenke til kommentar

Det er veldig enkelt egentlig...

Longhorn kommer i 2005

Før 2005 så skal du ha en ny pc. Men det er ikke snakk om å ha en monsterpc som du sier....langt derifra. Men skjermkortet må støtte en viss directx versjon et sted....siden windows skal slutte å bruke 2D og heller gå over til 3D. Så de velger å sette en standard, et minstekrav altså.

Du sier at du ikke trenger å zoome og dille og sånt. Helt ok. var ikke mitt poeng, jeg sa at du KAN, ikke må. Altså at funksjonene er tilstede.

...og nei du ser ikke poenget mitt, for da hadde du ikke sagt at du ikke ser nytten av det. Eg ser sannelig nytte av 3D...

...og word og excel...eg kan komme på massevis av ting de burde ha og som kommer til å kreve sinnsyke systemer sett med dagens øyner...Trenger vi det? Vi trenger det like mye som at du trenger å kjøre bil hver dag...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...