Gå til innhold

Risiko å bruke Firefox uten scriptbeskyttelse for bestefar?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har satt opp en pc jeg hadde liggende til bestefar. Han bruker den så og si kun til å betale regninger, kanskje sende noen mail og lese nyheter på nrk.no. Det er installert avast som antivirus, og opprinnelig Firefox med NoScript add-on. Vi bor i hver vår ende av landet, så det har blitt litt telefon"support". Å installere firefox var kanskje litt korttenkt av meg med tanke på brukervennlighet, så jeg ba han trykke "tillat javascript globalt" i NoScript Ad-on'en.

Er det noen risiko for han å kjøre firefox uten no script, eller ville det vært like "dårlig" med IE ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NoScript er en ekstra sikkerhet. I utgangspunktet holder det med en sikker, oppdatert nettleser og "ikke trykke på skumle linker" -vett.

Det du kan gjøre er jo å eksportere ditt eget filter og legge det inn på pc-en hans, da vil han kanskje slippe å trykke godta for hver eneste side ;)

Edit: Firefox er i utgangspunktet sikrere enn IE. Sørg likevel for å holde den oppdatert!

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha satt opp noscript på en PC til en person som ikke er så datakyndig. Bruker selv noscript har gjort det i flere år men stadig kommer jeg over nettsider hvor noscript blokker enkelte komponenter og hvor jeg må klø meg litt i hode før jeg fatter at noscript har "sabotert" siden.

Jeg ville personlig bedt vedkommende å bruke siste IE, sørge for at OS, antivirus etc. er alltid oppdatert og sagt ifra at de ikke må klikke på merkelige lenker eller beskjeder i pop-ups.

Om du driver med fjernsupport, kan jeg anbefalte at du installerer LogMeIn på maskinene slik at du kan supportere ved å se/styre PC-en og snakke på telefon. Gjør dette med foreldrene mine og svigers. Fungerer perfekt og er gratis :)

Endret av Goliath
Lenke til kommentar

Jeg ser at du er inhabil for en objektiv diskusjon mellom IE og FF men den klassiske grunnen er at man er det finnes fortsatt sider som er optimalisert for IE uten å laste ned en hel haug med plug-ins.

At dette er en grunn som i dag ikke holder mål kan jeg ikke se meg enig i men ser jo samtidig at de mest seriøse nettsider tillrettelegger for alle nettlesere.

For en helt grønning på data så ser jeg IE som det mest brukervennlige alternativet og IE er jo ikke en dårlig nettleser..

Endret av Goliath
Lenke til kommentar

Det var kjapt gjort å dømme meg ;)

Det at noen sider fortsatt er tilrettelagt bare IE er et argument som; 1. i første omgang ikke burde være et argument siden dette i bunn og grunn faller på IEs dårlige tolkning av kode, selv om IE8 har tatt seg kraftig opp på det området. Noe som fører oss videre til 2. IE8 forbedrede tolkning av webstandardene fører til at nettsider ikke lenger bare funker i IE.

Dessuten har konkurrerende nettleseres økende brukerandel gjort det umulig for utviklere å bare teste sidene på IE. Jeg surfer MYE og har kan ikke huske sist gang en nettside ikke funket i Firefox. Husker jeg en gang ble stoppet en gang jeg brukte Opera, men det var siden sin skyld (og ble fikset ved å maskere som IE).

Når det gjelder brukervennlighet så ser jeg ikke hvordan IE er lettere å bruke enn for eksempel Chrome som er KISS all the way. En helt enkel installasjon av Firefox er også veldig enkel og intuitiv og burde ikke føre til noen problemer, selv om man er vandt til IE. Hvis jeg kjenner Apple rett er nok ikke Safari så verst på brukervennlighet, men lenge siden jeg testet denne. Den eneste av konkurrentene som man kanskje kan ta på brukervennlighet bestefarvennlighet er Opera som er såpass avansert ut av boksen at det kan bli forvirrende, men hvis man ikke roter seg inn i menyer så bør det ikke være det helt store problemet det heller.

Over er altså fire fullgode alternativer til IE nevnt og jeg ser egentlig ingen grunn til å velge dem bort til fordel for IE basert på noen av argumentene jeg har blitt presentert opp gjennom årene. Tvert imot.

Og sånn til slutt; hvis man på død og liv skal bruke IE så vær så barmhjertig og bruk IE8 og gjør hverdagen lettere for webutviklere. :)

Lenke til kommentar

Hehe, FF avatar og FF lenke i signatur gjorde saken enkelt :p

Nei, du har mange gode argumenter her men jeg føler absolutt ikke at IE (8 selvsagt) er et dårlig valg selv om det finnes ørten forskjellige nettlesere som gir flere funksjonaliteter og raskere surfing. Personlig bruker jeg FF og er knallfornøyd men opplevde faktisk for noen timer siden at FF ikke helt fungerte når jeg skulle laste ned en driver på Canon sine sider (men ble reddet av IETab)

Titte på IETab-sidene mine for morro skyld :) :

post-64633-1247227024_thumb.jpg

Det er noen sider som jeg anser som litt viktig i denne listen, blant annet Microsoft sine sider og disse forbanna dårlige webtv-applikasjonene til diverse nettsider.

Lenke til kommentar

Hehe, FF avatar og FF lenke i signatur gjorde saken enkelt :p

Kan vel gå med på at det kan gi et visst inntrykk :wee:

Nei, du har mange gode argumenter her men jeg føler absolutt ikke at IE (8 selvsagt) er et dårlig valg selv om det finnes ørten forskjellige nettlesere som gir flere funksjonaliteter og raskere surfing.

Neida, skal gå med på at IE8 er et stort skritt fremover fra tidligere versjoner og at det er en helt grei nettleser. Jeg bare anser alle tidligere nevnte som bedre alternativer ;)

Personlig bruker jeg FF og er knallfornøyd men opplevde faktisk for noen timer siden at FF ikke helt fungerte når jeg skulle laste ned en driver på Canon sine sider (men ble reddet av IETab)

Titte på IETab-sidene mine for morro skyld :) :

post-64633-1247227024_thumb.jpg

Det er noen sider som jeg anser som litt viktig i denne listen, blant annet Microsoft sine sider og disse forbanna dårlige webtv-applikasjonene til diverse nettsider.

Selv har jeg gått helt bort fra IEtab, for jeg har rett og slett ikke behov for det lenger.

Sjekket av ren nysgjerrighet sidene du har i lista. Vet av erfaring at både VGs og Aftenpostens webtv-løsning fungerer i Firefox (selv om Aftenposten bruker WMP til avspilling) og stakk såvidt innom detailersclub-forumet (uten å helt vite hva jeg forvillet meg inn på :p) uten at jeg opplevde øyeblikkelige problemer. At MS sine sider bare funker i selskapets nettleser er vel egentlig ingen bombe? Men med automatiske oppdateringer i Windows (som uten tvil burde være aktivert på pc-en til bestefar) er det vel bare begrenset hvor mye man trenger å gå inn der.

Det jeg i bunn og grunn reagerte på var at du anbefalte IE som nettleser ;) Selv anbefaler jeg samtlige andre først (avhengig av hvem som spør) og legger som oftest til i parentes at hvis man absolutt vil bruke IE så oppdater hvertfall til IE8. :)

Lenke til kommentar

... men til topic :) :

Hva gir best sikkerhet av IE 8 og FF uten NoScript? Javascript er jo nå tillatt globalt, så det vil vel si det samme som å kjøre uten plug-in'en ?

Alle sidene han bruker er lagret som bokmerker, og de vanligste sidene er lagret som egne ikoner på skriverbordet. Så brukervennligheten med Firefox er ikke noe problem :)

Lenke til kommentar

" Security: Internet Explorer 8 takes the cake with better phishing and malware protection, as well as protection from emerging threats. Firefox uses a sandbox security model, and limits scripts from accessing data from other web sites based on the same origin policy. According a test Analysis, IE 8 do better than Firefox and Chrome in Security. "

http://www.downloadatoz.com/toplight/firef...e+chrome+3.html

..sånn ren sikkerhetsmessig out-of-the-box. Noscript med tillatt java vil jo øke sikkerheten betraktelig så det er kanskje vanskelig å sammenligne IE8 mot FF 3.5 med noscript. IE8 bruker jo fortsatt ActiveX, som er sinnsykt utsatt sikkerhetsmessig.

Lenke til kommentar

Secunia sier at det stort sett er hipp som happ, men erfaringsmessig er IE mer sårbart enn Fx. I hovedsak, som Goliath nevner, på grunn av ActiveX som er noe ordentlig dritt med tanke på sikkerhet.

Link

Link

" Security: Internet Explorer 8 takes the cake with better phishing and malware protection, as well as protection from emerging threats. Firefox uses a sandbox security model, and limits scripts from accessing data from other web sites based on the same origin policy. According a test Analysis, IE 8 do better than Firefox and Chrome in Security. "

Ikke bare er det skrivefeil i utsagnet, men finner ingen kilde som bekrefter det som står på siden som linkes til. Med andre ord ville jeg ikke tatt det for god fisk.

Firefox har også phising og malware-filter, om IE sitt er bedre enn Firefox sitt skal jeg ikke si noe om, men såvidt jeg vet samarbeider Mozilla med Google i utviklingen av filteret så tror det skal være ganske kurant. ;)

Eksempelside som illustrerer hva som skjer når man går inn på en "slem" side finner du her.

(edit: Beklager Goliath, virker som om jeg går inn for å motsi deg, men er ikke meningen :p )

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...