Gå til innhold

IE under 60 prosent

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Berre for å avklare eit par ting om IE8, sånn for å ha litt fakta framme:

- IE8 er CSS2.1 compliant, som har vore det store problemet til IE6/7. IE8 har og begynt såvidt å få støtte for enkelte delar av CSS3 og HTML5.

- IE8 har "Compatability mode", som i bunn og grunn skrur av IE8 sin nye renderingmotor, og skrur på gamle IE6 sin. Dei *aller fleste* IE6-tilpassa sider fungerer finfint under denne.

Forhåpentligvis vil dei gidde å legge energi i å halden den oppdatert framover òg. I så fall vil livet til webutviklarar bli særdeles mykje enklare i dei kommande åra. :)

Synest uansett at det er tåpelig av EU å pålegge MS å fjerne IE frå installasjonen. Det gjer det berre *så* mykje vanskeligare for "mannen i gata" å berre sette seg ned og bruke PCen.

Lenke til kommentar

Nettapplikasjonene vi bruker på jobben er bygget opp rundt IE, så vi bidrar med å dra IE 7.0 opp i arbeidsuka. Hjemme bruker jeg en liten mix av FF, Chrome, Opera og ørlite Safari, i rekkefølge fra mest til minst brukt.

Lenke til kommentar
EU å pålegge MS å fjerne IE frå installasjonen.

Neida, heldigvis er det der ikke sant. Sannheten er at MS frivillig gjorde det selv, for å ikke gå med på EU sin løsning(valg av nettleser under install).

Og takk gud for at de ikke gjorde det slik EU vil. Det hadde ført til at folk bare valgte en tilfeldig nettleser under installasjonen av Windows. Hvis man bare får opp en liste, og velger tilfeldig, vet man ofte ikke hva man bruker. Det er vanskeligere å gi support over telefon hvis brukeren ikke vet hvilken nettleser han/hun bruker.

Jeg hadde likt det best hvis Windows kom med IE, men at denne kunne avinstalleres lett (og med det mener jeg at den forsvinner helt fra systemet). Da hadde brukerne tatt er mer aktivt valg når det gjelder nettleser. Dvs at de må aktivt gå inn for å laste ned et annet produkt for så å avinstallere IE. På denne måten er det mye større sjangse for at brukerne vet hva de bruker.

Lenke til kommentar
Jeg hadde likt det best hvis Windows kom med IE, men at denne kunne avinstalleres lett (og med det mener jeg at den forsvinner helt fra systemet). Da hadde brukerne tatt er mer aktivt valg når det gjelder nettleser. Dvs at de må aktivt gå inn for å laste ned et annet produkt for så å avinstallere IE. På denne måten er det mye større sjangse for at brukerne vet hva de bruker.

Ønsketenkning. Det man i praksis ender opp med er en selvvalgt browser, setter denne som "default browser", men har IE i "bakhånd" når et eller annet ikke virker i Opera/FF/Chrome. Å fjerne IE helt ser jeg ikke noe poeng i, med mindre man er gnien på diskplass eller fanatiker.

Lenke til kommentar

vanlig bruker, bruker ikke særlige spesielle dingser utenom vanlig surfing, nettbank mv.

min vurdering er enkel: IE8 banker firefox 3.5 ned i støvlene på noe så elementært som elegant og pent grensesnitt + lett tilgjengelige funksjoner. jeg har brukt firefox ett års tid men gikk tilbake til IE8 og blir der.

så kan alle ms-hatere springe rundt og juble så mye de vil...

Lenke til kommentar
min vurdering er enkel: IE8 banker firefox 3.5 ned i støvlene på noe så elementært som elegant og pent grensesnitt + lett tilgjengelige funksjoner. jeg har brukt firefox ett års tid men gikk tilbake til IE8 og blir der.

Synes nå grensesnittet er ganske så likt jeg men... Du kan sikkert laste ned skins til FF som gjør at den ser prikk lik ut.

Men det er antagelig fler og fler som synes AdBlock, stavekontroll, online synkronisering av bokmerker osv. er funksjonalitet som man må ha. Er ikke så kult å lese vg.no når 200MB med flash og animasjoner skal lastes og eksekveres...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...