Habitats Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) Hei Skal nå bytte ut den ene skjermen min, og tenkte jeg skulle gjøre det skikkelig da jeg ikke er helt fornøyd med kvaliteten på min nåværende Samsung Syncmaster 245bw. Liker ikke helt at fargene i kantene blir helt annerledes i kantene grunnet dårlig innfallsvinkel. Derfor tenkte jeg å ganske gå over på en annen paneltype, som s-IPS. Ser imidlertid at utvalget blant disse skjermene er betraktelig mindre enn de tradisjonelle TN-skjermene. Har sett litt på denne LG skjermen, men har hørt rykter om at den ikke lenger er i produksjon. Den er heller ikke på lager noe sted, og et lite problem jeg har er at jeg trenger en skjerm snarest av forskjellige årsaker. Jeg ser at en kan få s-IPS skjermer med responstid helt ned i 5ms, og dette er vel mer enn bra nok for de fleste spill? Spiller en del fps som CoD4 osv, og er avhengig av at skjermen er mer eller mindre egnet til spilling. Jeg har allikevel også et behov for et godt bilde da jeg bruker PC-en til en hel del grafiske oppgaver også. Så hvordan blir dette? Bør jeg holde meg til TN-skjermer da jeg spiller en del? Hvordan har kvaliteten på disse blitt? Det største problemet et i grunn innfallsvinkelen. Tenkte at jeg skulle kjøpe en skjerm jeg kan ha en stund, men vet ikke hvor mye jeg bør legge i det da det hele tiden vil komme nye/bedre og kanskje til og med billigere skjermer på markedet. //hab Endret 8. juli 2009 av Habitats Lenke til kommentar
frull2808 Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 En veldig god skjerm er jo HP LP2475w, men den er 24". Eller Dell 2408w... Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 7. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2009 Den HP-skjermen har ikke fått annet enn negativ omtale så vidt jeg vet. Ser ut til at den er laget for et veldig spesialisert publikum. Angående Dell-skjermen vil jeg helst ha en 26". Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) ..slik jeg har forstått er skjerm med s-IPS panel nytt og dyrt. Har også lest at mange synes at 400cd/m2 (lysstyrke) blir soppas mye at de finner seg selv i å skru brightness ned på 0... Har registrert at de fleste s/h.IPS skjermer har 400cd/m2... Dessuten er det jo dette med responstid da, alt over 8ms er ikke anbefalt som spillskjerm... HP LP2475w -> Note: Uses an H-IPS panel ref: Comprehensive List of S-IPS Based LCD Monitors mer om dette her: LCD Panel Technology Explained ...sikkert mulig å få tak på s-IPS skjerm til en ok penge. Jeg styrer uansett notorisk unna helt nye produkter, og venter til de er grundig testet, og moderat priset. s-IPS teknologi har vel ikke kommet helt dit enda ? Endret 8. juli 2009 av flu Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 Vel, denne LG skjermen jeg har snakket om har kun 5ms, og skal en tro de testene som finnes av skjermen, er den mer eller mindre optimal for spill (mao. etterslepet merkes ikke). Den kostet også rundt 5000, noe jeg ser på som veldig akseptabelt for en 26". Sies riktignok at den ikke kommer inn igjen på lager, men i følge Amentio gjør den visstnok det. Om den gjør det tror jeg det blir denne. Om det viser seg at den absolutt ikke egner seg til spill, kan jeg alltids bruke den som "secondary monitor" da jeg har 2 skjermer. Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 jeg vet lite om s-IPS panelteknologi. Men noe sier meg at et så rimelig produkt, med en så fordyrende teknologi kvalifiserer til et low-end produkt innenfor panel-teknologien. men, dette er uansett kun hva jeg tror hadde vært artig med å lest mer om denne skjermen, har du link til reviews på denne ? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 flu: hvor har du det ifra at ips er en ny teknologi? Kjøpte min første ips-skjerm for maaaange år siden jeg, en dell 20" som ble lansert i 2001. En av fordelene med ips er at responsen på de forskjellige fargene er ganske lik, i motsetning til tn-skjermer. Grå-grå-respons er ikke alt. Greia med ips-paneler er at billige og dyre skjermer av en viss størrelse vanligvis bruker akkurat samme panel, bare med forskjellig elektronikk rundt og forskjellig baklys. Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) @ Jann - Ove jo...nei...vet ikke 100% alltid jeg...he he...du tok meg der....har nok formulert meg over grensen for hva jeg vet med sikkerhet. Men har uansett en sterk opplevelse av at ips-skjermer står overfor en relansering i markedet..., som et resultat av mer og mer krevende brukere. Correct me if I'm wrong Meget interessant det du skriver om at: En av fordelene med ips er at responsen på de forskjellige fargene er ganske lik, i motsetning til tn-skjermer. Grå-grå-respons er ikke alt. Har du en kommentar til hvorfor ips-skermer er så lyssterke (400cd/m2) ? Har du noen formening om hva som er beste ips-gaming skjerm/26"/max 5-6000kr ? Gøy å spørre en som kanskje vet mye mer om dette ! Endret 8. juli 2009 av flu Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Det er bare en 26" med S-Ips Panel i den prisklassen her i landet, og det er LG W2600HPBF.Men den er ikke enkel å få tak i, fikk min i går men den hadde sprukket inner Panel, så den gikk i retur. Også synd at det ikke er noen som selger Planar PX2611W her til lands, skal også være en god skjerm med H-IPS panel. http://www.pchardwarehelp.com/guides/s-ips-lcd-list.php Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Her er en utmerket og grundig review av skjermen. Robin: Hvor bestilte du fra? Endret 8. juli 2009 av Habitats Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Har snakket med LG og de sier den blir produsert enda, så da er det håp for alle som vil ha en. Så da vil jeg tro at det bare er å bestill fra den billigste sjappa så vil det sikkert ordne seg. Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 LG W2600HPBF på lager hos NDX.no 14.07.09 kr 5516 Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 9. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2009 Da var skjermen bestilt fra Amentio for 5051,50, alt inklusiv. Gleder meg Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 mhhh... droppa den Asusen jeg, så det blir en LG W2600HPBF på meg og gitt håper det ikke tar for lang tid ( Netshop/forventet på lager 16.7), så om alt går som det skal får jeg 2 stk Sapphire Radeon HD 4890 1GB toxic edition samme helgen. Gleder meg jeg og Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Ser mann det du. Da er det bare å håpe på 2300000 friske piksler da Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) mhhh... droppa den Asusen jeg, så det blir en LG W2600HPBF på meg og gitt håper det ikke tar for lang tid ( Netshop/forventet på lager 16.7), så om alt går som det skal får jeg 2 stk Sapphire Radeon HD 4890 1GB toxic edition samme helgen. Gleder meg jeg og Om jeg får spørre, hvorfor tok du LG W2600HPBF istedet for Asus VK266H? Asusen koster bare 3000, bruker mindre strøm, har mer kontrast og har bedre responstid. Endret 12. juli 2009 av tacomodo Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 mhhh... droppa den Asusen jeg, så det blir en LG W2600HPBF på meg og gitt håper det ikke tar for lang tid ( Netshop/forventet på lager 16.7), så om alt går som det skal får jeg 2 stk Sapphire Radeon HD 4890 1GB toxic edition samme helgen. Gleder meg jeg og Om jeg får spørre, hvorfor tok du LG W2600HPBF istedet for Asus VK266H? Asusen koster bare 3000, bruker mindre strøm, har mer kontrast og har bedre responstid. Asusen har ikke S-IPS panel. S-IPS gir bedre innsynsvinkel og bedre fargegjengivelse. Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Asusen har ikke S-IPS panel. S-IPS gir bedre innsynsvinkel og bedre fargegjengivelse. + i følge Jann - Ove En av fordelene med ips er at responsen på de forskjellige fargene er ganske lik, i motsetning til tn-skjermer. Grå-grå-respons er ikke alt. :!: Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Er forskjellen så drastisk at man merker 2000-kroners-forskjell? Det står TFT på begge og, men det er kanskje ikke det samme? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Forskjellen er enorm. Om det er verdt det kommer ann på hver enkelt, folk har forskjellige behov og forventninger. Selv brukte jeg 18k på en 30" med ips-panel. Alt for mye egentlig, men litt ufornuftig må man få lov til å være. Skulle jeg vært fornuftig hadde jeg fortsatt brukt 20"-ern jeg kjøpte for 4200,- for mange år siden, den også med s-ips-panel. Vill man ha det beste så må man betale litt ekstra, sånn er det jo med omtrent alt her i livet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå