Dynejonas Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) Halloen. Da var det på tide for meg å la bilen min gå i arv til min bror som nå blir 18. Denne bilen fikk jeg av farmor når jeg ble 18 og den har vært veldig kjekk å ha. Så nå må jeg kjøpe min første bil. Har ikke så mye penger å bruke, vil sette maks sum til 25000. Mekking, lakking og triksing er ikke noe problem. Kan gjøre det meste selv. Den bilen jeg har nå er en 89 sierra 2.0 med innsprøyting. Det går "greit" men det er ikke noen racerbil. Er ikke ute etter en bil å kjøre på bane. Har sett litt på gamle amerikanske biler med v8 motorer. Ser ut som disse vil leverer det jeg vil ha. Masse drag helt fra bunn, men kansje ikke over 4500. Det bryr ikke meg, jager ikke turtall ved vanlig kjøring og jeg trur en bil med masse dreiemoment vil være veldig artig å kjøre. Grunnen til at jeg vil ha veteran er avgiftene ved trimming. Har veldig lyst å bygge om motoren til å gå på e85, med høyere komp osv. Noe som vil gi hk økning og jeg vil betale minst mulig. De har jo fått ny bremsebenk her i Trondheim så å gjøre det ulovlig er litt teit. Automat er et pluss. Sitter å leser meg opp og ned på 350er og hvilke girkasser som er best og alt nå, det er veldig spennende, og det hadde vært gøy om jeg hadde kunnet ha en bil med en slik monstermotor Jeg er ganske nybegynner når det kommer til stort sett alt, untatt lakkering. Er veldig teknisk dyktig, og har far som har vært mekaniker. Tips mottas med takk. Mvh Jonas Endret 6. juli 2009 av Dynejonas Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Hei. Når bilen har vært i Norge i 10 år eller mer kan du trimme så mye du vil uten å måtte betale avgifter, så fremst du kan dokumentere at bilen er godkjent for det antall hestekrefter du trimmer til. Det beste eksempelet må vel være en Volvo 240, som du kan trimme til Volvo 240 Turbo-hesteantall uten å betale avgifter. Du må fortsatt holde deg innafor kravene som regulerer utslipp og slike ting, og jeg er litt usikker på hvordan lovene er rundt oppgradering av bremser og drivverk. Jeg tror heller du skal gå for en 240 turbo eller noe i den duren, kan bli dyr i innkjøp og drift en amerikaner. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 En gammel amerikaner er så utrolig mye kulere enn en Volvo 240. Når du i tillegg har en mekaniker som far og er dreven innen lakkering hadde jeg benyttet meg av sjansen. Du vil uansett måtte bruke penger på å vedlikeholde / sette i stand en bil til 25.000, 240 eller amerikaner. Sjekk først hva slags delepriser det er på de forskjellige typene. Er vel noen am-car forum i Norge som sikkert kan gi deg bedre råd når det kommer til hvilken bil du bør gå for. Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 En 240 Turbo er så utrolig mye kulere enn en gammel amerikaner. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 En 240 Turbo er så utrolig mye kulere enn en gammel amerikaner. finnes veldig mange som ikke er enige med deg ang det. jeg kan ikke nekte på ditt syn, men du får mer motor og mye lettere mer effekt ut fra en amerikaner. tør å påstå at nesten samtlige synes amerikaner er fetere enn volvo 240, utenom volvo fanboys da. hvor dyr en amerikaner blir varierer veldig, men krever litt research før du kjøper, sjekk delepriser, spesiellt på det som kan ryke ofte, sjekk bensinforbruket, sjekk for kjente feil på den bil-typen, sjekk hva forsikring kan koste, husk at veteran-forsikring kan ha masse begrensninger på både bruk og bil. kjører du den hardt vil også slitedeler ryke fortere, gjerne andre deler også. kjenner en som ødela 2 akslinger(han bytta den første og prøvde igjen) på å gi litt for mye gass i starten av ett løp. så det lønner seg å ta det rolig. men, smaken er som baken, alle har ett og det stinker Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 En 240 Turbo er så utrolig mye kulere enn en gammel amerikaner. finnes veldig mange som ikke er enige med deg ang det. jeg kan ikke nekte på ditt syn, men du får mer motor og mye lettere mer effekt ut fra en amerikaner. tør å påstå at nesten samtlige synes amerikaner er fetere enn volvo 240, utenom volvo fanboys da. hvor dyr en amerikaner blir varierer veldig, men krever litt research før du kjøper, sjekk delepriser, spesiellt på det som kan ryke ofte, sjekk bensinforbruket, sjekk for kjente feil på den bil-typen, sjekk hva forsikring kan koste, husk at veteran-forsikring kan ha masse begrensninger på både bruk og bil. kjører du den hardt vil også slitedeler ryke fortere, gjerne andre deler også. kjenner en som ødela 2 akslinger(han bytta den første og prøvde igjen) på å gi litt for mye gass i starten av ett løp. så det lønner seg å ta det rolig. men, smaken er som baken, alle har ett og det stinker Du skjønte kanskje poenget med at jeg ordla meg som jeg gjorde og skrev akkurat det han over meg gjorde bare litt motsatt? Jeg driter i både 240 og amerikanere jeg, ville bare poengtere det du sier. Ellers gode råd du gir. Helt generelt kan jeg vel si at det skal godt gjøres å få tak i en bil med "masse motor" uten å bruke penger... Bare for å trinne den forrige bilen jeg hadde med skarve 100,3 hester kosta det over 100k. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Hva med ford sine eldre 2.9? Både sierra og scorpio ble levert med disse motorene. V6, med 150hk orginalt. Kaster på 2 turboer, og da har du drag! og disse bilene går veeldig billig. Edit: blir vel værre med godkjenning though.. Vet at scorpio sin 2.9 er godkjent opp til 200hk med orginale bremser, men blir vel for lite.. Endret 7. juli 2009 av Complexity Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Hva med ford sine eldre 2.9?Både sierra og scorpio ble levert med disse motorene. V6, med 150hk orginalt. Kaster på 2 turboer, og da har du drag! og disse bilene går veeldig billig. Edit: blir vel værre med godkjenning though.. Vet at scorpio sin 2.9 er godkjent opp til 200hk med orginale bremser, men blir vel for lite.. og å "kaste på 2 turboer" er vel hverken enkelt eller rimelig. Hva definerer du som at en bil går "veeldig billig"? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Hva med ford sine eldre 2.9?Både sierra og scorpio ble levert med disse motorene. V6, med 150hk orginalt. Kaster på 2 turboer, og da har du drag! og disse bilene går veeldig billig. Edit: blir vel værre med godkjenning though.. Vet at scorpio sin 2.9 er godkjent opp til 200hk med orginale bremser, men blir vel for lite.. og å "kaste på 2 turboer" er vel hverken enkelt eller rimelig. Hva definerer du som at en bil går "veeldig billig"? Nei det er vel ikke det.. Som f.eks scorpio 2.9 jeg skal selge nå for 4000kr. Det ser jeg på som billig, og trur ikke de går for så mye mere andre scorpioer. Er en del å skru på ja, men motor er god, å forstår det som at trådstarter er ute etter motorkraft, og kan skru. Edit: Eksempel: http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?_cmd=...AdItemId=910939 nå var den i dyreste laget da, men tror ikke det er så dyrt å konvertere til turbo. Endret 7. juli 2009 av Complexity Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Volvo 740 Turbo... ca 190 hk, og bare klå litt på den så blir det fort mer...^^ billige er bilene også... Lenke til kommentar
daruu Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Om du vil ha billig bil som går greit vil jeg anbefale turbo volvo jeg også. 240 er godkjent med 220hk(må ha ventilerte skiver), 740/940 er godkjent med 240hk(må vel ha ventilerte skiver der å, men tror det er standard på de fleste) Evt bygg om sierra'n din til turbo Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Du skjønte kanskje poenget med at jeg ordla meg som jeg gjorde og skrev akkurat det han over meg gjorde bare litt motsatt? Jeg driter i både 240 og amerikanere jeg, ville bare poengtere det du sier. Ellers gode råd du gir. Helt generelt kan jeg vel si at det skal godt gjøres å få tak i en bil med "masse motor" uten å bruke penger... Bare for å trinne den forrige bilen jeg hadde med skarve 100,3 hester kosta det over 100k. var det jeg trodde en liten tommelfingerregel er at 1 gamp koster 1 laks. altså, trimmer du motoren med 100 gamp må du regne med å betale rundt 100 000. så klart, dette stemmer ikke alltid, skulle f.eks jeg hatt 100 gamp ekstra på bilen min hadde det blitt en del billigere, NOS er neste skritt, og det koster ikke så mye på vanlige biler funker det stort sett greit. edit: igjen, regnestykket mitt stemmer ikke alltid, noen ganger billigere, andre ganger dyrere, men ett hint om prisen kan det gi. vet folk kommer til å komentere regnestykket mitt... Endret 7. juli 2009 av aklla Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 NOS er ikke trimming da. Med mindre du har en uendelig tank full av gass og kjører med den konstant. Ellers anser ikke jeg det som en trimmet motor/bil. Liker å se at folk snakker om hvor enkelt det er å trimme med å slenge på turboer og hvor billig det er. Nå var jo bilen min ganske mye nyere enn en 86 Scorpio, men her er hva som ble gjort på den for å få USSLE 100,3 hester mer. Turbo Garrett Eksosmanifoild Spesialbestilt Innsprutsystem fra HKS Dyser Matepumpe Bensinslanger stålomspunnet Ny clutch Boost-controller etc. etc etc. Noen som tror det er enkelt å montere og enkelt å få til å gå? Yeah.... "klask på et par turboer", TS. Liker at folk heller rådgir at man skal kjøre med to turboer fremfor en, bare for at det høres rått ut.... Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Nja, enkelt å enkelt.. henger en del på fordforum, å virker ikke som at folk har så store problemer med å få turbo på bilene sine, så er vel ikke så vanskeli om man kan sakene sine og har delene. Må nå vel nesten ha 2 turboer på en v6 for å få nokk ytelse? har ikke sett noen som har montert bare 1 turbo på v6'er iallefall. Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Nja, enkelt å enkelt.. henger en del på fordforum, å virker ikke som at folk har så store problemer med å få turbo på bilene sine, så er vel ikke så vanskeli om man kan sakene sine og har delene. Må nå vel nesten ha 2 turboer på en v6 for å få nokk ytelse? har ikke sett noen som har montert bare 1 turbo på v6'er iallefall. Jah, I stand corrected. På en V6'er er det for mye arbeid med singelturbo og alt for mye lag som følge av det. Forøvrig fungerer det fint med singelturbo, men du får voldsom lag. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 er ikke ekstremt mye forskjell på ytelsen på 1 og 2 turboer. stort sett velger folk enten 1 kraftig eller 2 svakere, den eneste grunner er at 2 svakere har mindre turbolagg enn den ene kraftige, men gjerne ikke mer ytelse når det er maks bar. er ikke slik at 2 turboer=2x ytelse i forhold til(ytelse kan så klart varere da, men ikke stort) Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 er ikke ekstremt mye forskjell på ytelsen på 1 og 2 turboer.stort sett velger folk enten 1 kraftig eller 2 svakere, den eneste grunner er at 2 svakere har mindre turbolagg enn den ene kraftige, men gjerne ikke mer ytelse når det er maks bar. er ikke slik at 2 turboer=2x ytelse i forhold til(ytelse kan så klart varere da, men ikke stort) Nei, men her har du en V6'er og det forandrer saken. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 er ikke ekstremt mye forskjell på ytelsen på 1 og 2 turboer.stort sett velger folk enten 1 kraftig eller 2 svakere, den eneste grunner er at 2 svakere har mindre turbolagg enn den ene kraftige, men gjerne ikke mer ytelse når det er maks bar. er ikke slik at 2 turboer=2x ytelse i forhold til(ytelse kan så klart varere da, men ikke stort) Nei, men her har du en V6'er og det forandrer saken. tja... stor motor=stor turbo=mye turbolagg. som sagt, på maks bar så yter de nok det samme, men den med 2 turboer kommer man dit raskere. er vel også gjerne 1 turbo på høyre og en på venstre side, som kjører på 3 sylindre hver. har hørt at det optimale er å ha speilvendte turboer, altså at den ene er motsatt vei i forhold til den andre, men har ingen god grunn til dette. hva mener du med at siden dette er en V6 så forandrer det saken? har du en rekke 4 vil akkurat det samme gjelde, bare at turbolaggen på 1 turbo er mindre. det samme gjelder en 3-sylindret motor. Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Volvo 740 Turbo... ca 190 hk, og bare klå litt på den så blir det fort mer...^^ billige er bilene også... En original 740 Turbo har 182 hk. Jeg ville prøvd å fådd tak på enten en 740 eller 240 som det sitter 940 motor i (b230fk/b230ft), da har man et mye bedre utgangspunkt ved videre trimming. 940 girkasse (m90) hadde ikke vært så dumt det heller, men nå skal jeg egentlig tvile på at du får tak i enten en 740 eller 240 med 940 motor til den prisen du er ute etter. En volvo 740 turbo med original motor er egentlig ikke så gunstig å trimme så mye. Bilene begynner virkelig å dra på årene samt at de fleste har gådd over 300.000 km. Finner man en 740 eller 240 med b230fk eller b230ft samt m90 gir, da har man en morsom bil. Lenke til kommentar
eab Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Jeg er oppvokst blant amerikanske biler og har selv hatt blandt annet ford med 2,9 motor (som er nevnt her oppe). Nå har jeg en 740 med b230fk motor fra 940. Den går utrolig mye bedre enn den sure ford 6'eren, og med "de vanlige" oppgraderingene (chip, høyere ladetrykk, større eksos osv) får du dreiemoment i bøtter og spann. Folk har jo bremset 190+hk og 350-400Nm på hjul med slike enkle modifiseringer (det går MYE bedre enn "182hk" på veiva. I relativt lette biler går dette helt greit. Hvis man har litt is i magen så finner man en slik bil til rundt 25000kr. Jeg betalte noen tusenlapper mer for min bil som har drevsperre (truetrac), b230fk motor og m90 girkasse. Eneste problemet med en volvo er at de er dritstygge... Hvis du finner deg en amerikansk bil med v8 i det budsjettet du legger opp til så kan jeg garantere deg at den ikke flytter seg like godt som en husmortrimma volvoturbo. Endret 7. juli 2009 av eab Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå