Gå til innhold

Forskningsprosjekt eller markedsføring?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vet ikke om dette er riktig sted å reagere, eller om det er noe verd å reagere på i det hele tatt, men jeg kom over denne webannonsen på en nettside:

 

http://bannerfarm.ace.advertising.com/bann...x150_020709.jpg

 

For meg med lang erfaring i å overse webannonser var det rimelig opplagt at det hadde noe med salg å gjøre, men annonsen så ut til å insistere på at det var snakk om et forskningsprosjekt satt i gang av professoren avbildet i annonsen, så jeg ble nysgjerrig og klikket på den likevel.

 

http://www.lectinect.no/?page=modules/product&id=436187

 

Det du kommer til er en tilsynelatende profesjonell side der du får invitasjon til å prøve et nytt produkt mot mageproblemer. Artikkelen på siden er skrevet av professoren og kort fortlat står det:

 

-hyllebær er historisk brukt mot magesmerter

-jeg har forsket på lektiner

-lektiner finnes i frukt og bær

 

-min forskning viser at lektiner fra hyllebær 'kan' starte en positiv biologisk aktivitet

 

Med dette som bakgrunn ble produktet laget. Altså ingen massestudier med placebogrupper og beregning av sannsynlig effekt, kun laboratorieundersøkelser som viser at lektiner kan binde seg til noe i vårt immunforsvar og at dette potensielt kan være positivt.

 

Deretter kommer tilbudet om deltagelse i å teste produktet, noe som selvsagt ikke er gratis men koster deg 79,-

 

Videre går jeg til brukererfaringer og finner ut at brukerne ikke kan legge inn erfaringer selv. Jeg vil derfor anta at de er oppfordret til å skrive en erfaring. For det første vil disse mest sannsynlig alltid være positive fordi folk som ikke merker noen effekt føler mindre ansvar for gi noen tilbakemelding. For det andre vil alle tilbakemeldinger være lagt ut av webansvarlig som dermed har mulighet til å sortere ut de han/hun mener er passende. Dette forutsetter såklart at tilbakemeldingene faktisk er skrevet av de personene som er navngitt.

 

Videre til forskningen:

artikkelen bekrefter bare det som antydes på forsiden: forskningen består av kjemiske tester i laboratoriet, og ut over det er det kun antagelser. "Fra litteraturen er det kjent at lektiner fra hyllebær KAN styrke immunforsvaret." "Frukt, planter og bær er ANTATT å ha en positiv helseeffekt for mennesker." "Forskning har bevist at lektiner fra hyllebær KAN styrke immunforsvaret."

 

Jeg er sort sett positiv til alle former for naturmedisin og forsøker å unngå 'kunstige' medisiner så mye som mulig, og jeg mener ikke at alle naturmedisiner bør ha et akademisk forskningsprosjekt bak seg, selv om disse studiene er svært interessante og kan lede til ny forståelse av hvilke stoffer som påvirker kroppen vår.

Men denne siden bruker effekten av å presentere produktet som et ledd i akademisk forskning kun som en strategi for å få folk til å kjøpe et produkt.

 

Jeg forstår at dette er et markedsføringskonsept som er godt kjent fra andre deler av verden, og vet ikke om de egentlig bryter noen regler, men det må da i det minste være i ett eller annet grenseland?

 

Noen meninger fra folk som har mer peiling på regelverket enn det jeg har?

 

A

Endret av aeid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal alltid gå klart frem av reklame at det er reklame i norge, ellers er det et brudd på norsk lov.

 

Siden du er i tvil, anbefaler jeg at du tipser forbrukerombudet.no om denne annonsen, de kan så ta kontakt med selskapet og be de endre markedsføring dersom det er brudd på markedsføringslov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...