DevN Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Har en router fra Belkin med NAT (har kanskje alle routere?). Thai Nguyen fra Belkin skrev: MSN Messenger sends its IP address on the packet. It may not work with the belkin router because of the NAT(Network Address Translation.) According to Microsoft, t is a NAT-unfriendly application. I en annen epost: Thai Nguyen fra Belkin skrev: NAT cannot be disabled. That's the main feature that creates a routing function of the router. Unfortunately, there's nothing can be done due to the application's functionality. Så har forstått det sånn at MSN gjør noe som ikke nødvendigvis (?) trengs å gjøres når den skal sende en fil? Og motta filer ser ut til å virke, så er ikke helt sikker på hvordan dette fungerer. Kanskje noen kan forklare meg det litt enklere hva som skjer? Eller evt. gi meg tips hvis det er noen ting å gjøre med dette..? Bør jeg kontakte Microsoft, mener at det bør finnes en løsning for å få dette til å virke. Dere som ikke har forstått problemet ennå: MSN Messenger feiler når den skal sende filer til andre, motta filer går greit. Og er jo nesten helt sikker på at dette er routeren sin feil, hva annet kan det være? Men skal sjekke litt rundt ellers og se om noe annet kan forårsake dette. I mens kan dere gi meg løsninger eller tips hvis det skulle være routeren sin feil. Takk for all hjelp! Glemte vel ikke noe informasjon nå som jeg har på følelsen at jeg gjorde..? Lenke til kommentar
kip Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Det kan også være Antivirus programmet ditt som surrer litt!! Prøv å slå av brannmuren i Antivirus prog. ditt så kan du se at det hjelper... Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Jeg åpnet følgende porter i min router (D-Link DI804) for at filsending over MSN skulle fungere: TCP: 6891-6901, 1863 UDP: 1863, 5190, 6901 Edit: dette er i MSN Messenger v 5.0 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Og er jo nesten helt sikker på at dette er routeren sin feil, hva annet kan det være? Men skal sjekke litt rundt ellers og se om noe annet kan forårsake dette. I mens kan dere gi meg løsninger eller tips hvis det skulle være routeren sin feil. Vel, jeg vil nå påstå at det er MS sin feil som i sin iver etter og innføre UPNP har frontet MSN som sitt fremst våpen i den kampen. MS har bevisst valgt og lage mest mulig problemer for de som har NAT-routere uten UPNP. Lenke til kommentar
DevN Skrevet 10. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2003 Takker for alle svar. Skal teste alt så fort som mulig! Lenke til kommentar
Asbjørn T. Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Har du en router kan du jo sjekke firmwareoppdateringer, jeg gjorde det med min 7004ABR... og det ser ut til at det problemet med msn skal være fikset.. hos meg så fikk jeg iallfall alle funsjoner til å virke. Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 MSN 5.0 er NAT kompatibel. DEN virker hos meg Med de foregående versjonene har jeg kun fått chat'et og ikke sendt filer osv. Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 MSN Messenger og Windows Messenger funker i utgangspunktet ikke med NAT. Det ryktes at MSN 5.0 støtter NAT, men det er ikke alle som får det til å fungere selv med MSN 5.0. Teknisk: Grunnen til at det ikke funker er at rutere som bruker NAT (99% av alle rutere til privat bruk) kun endrer IP-adressen som står i IP-headeren av IP-pakker. MSN sender maskinens IP-adresse også i data-delen av en pakke. Dette er unødvendig og er enten bevisst lagt inn av M$ for å ødelegge for NAT-standarden (for å fremme sin egen UPNP) eller bare av generell forakt for etablerte standarder som de selv ikke har vært med på å utforme. Konklusjon: Du har flaks hvis du får MSN til å funke med en ruter. Dropp MSN og bruk en messenger som ikke bevisst ødelegger for brukere bak NAT-rutere? Lenke til kommentar
DevN Skrevet 11. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2003 Trillian kanskje? Kan jeg sende filer til andre som har MSN Messenger da? Lenke til kommentar
Sigve Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 fro å sende og motta filer med MSN bak NAT, kan det være du må bruke denne proxy'en: http://johnny.acos.no/proxy/ Åpne portene som beskrevet på den siden Lenke til kommentar
Iznogood Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Har samme problem med trillian bak en nat ruter :-? Gjelder kanskje å åpne noen porter her og? Lenke til kommentar
Sgt.Stav Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 denne routeren funker med nat on på msn messenger til og sende filer!! har ikke hatt noen prob med den. (hint slå av firewall på norton/normann) da funka det ikke og sende over messenger til meg. ps!!! flere som har problem med sort nokia modem fra telenor adsl?? adsl linja detter ut ofte både med og uten routeren kobla på?? (sort modem med glass front over alle lampene) Lenke til kommentar
iCar Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 denne routeren funker med nat on på msn messenger til og sende filer!!har ikke hatt noen prob med den. (hint slå av firewall på norton/normann) da funka det ikke og sende over messenger til meg. ps!!! flere som har problem med sort nokia modem fra telenor adsl?? adsl linja detter ut ofte både med og uten routeren kobla på?? (sort modem med glass front over alle lampene) Prøv dette proframmet her, funker utmerket til åsende filer også kan du ha vocie chat også. har personlig fått d til å fungere. http://home.broadpark.no/~sosystad/nextpor.../msn_voice.html Ellers så kan du prøve denne metoden: http://home.broadpark.no/~sosystad/nextpor...n_send677i.html PS, fant ut nå at d gjaldt telenor, denne metoden har jeg prøvd med nextgentel Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Prøv denne firmwaren: http://tsd.dlink.com.tw/info.nsf/7cb24fd9e...73?OpenDocument Funka med engang etter jeg oppdaterte routeren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå