Gå til innhold

[Løst]Hva er jobbmuligheter for en engelsktalende amerikaner i Norge?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har nettopp vært å studert i USA et år, og endte ganske raskt opp med kjæreste der borte.

Nå har jeg et år her i Norge hvor jeg er bundet til skole, og vi har planer om at han kan komme hit mens jeg fullfører skole.

Da lurte jeg på om det er noen som vet om random jobber, eller utdanningsmuligheter for en bil og dykkerinteressert 20 åring som kun snakker engelsk?

Han vil vedsiden av ta norskkurs, noe som er en av hovedgrunnene til at han vil komme hit.

Men mens norsken er på vei i bås må det til en jobb eller annen utdanning med mulighet for stipend ved siden av.

Vanskelig å leve uten penger!

Takker så mye for svar på forhånd, og dersom det er til noe hjelp bor jeg i Bergensområdet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

Jeg har nettopp vært å studert i USA et år, og endte ganske raskt opp med kjæreste der borte.

Nå har jeg et år her i Norge hvor jeg er bundet til skole, og vi har planer om at han kan komme hit mens jeg fullfører skole.

Da lurte jeg på om det er noen som vet om random jobber, eller utdanningsmuligheter for en bil og dykkerinteressert 20 åring som kun snakker engelsk?

Han vil vedsiden av ta norskkurs, noe som er en av hovedgrunnene til at han vil komme hit.

Men mens norsken er på vei i bås må det til en jobb eller annen utdanning med mulighet for stipend ved siden av.

Vanskelig å leve uten penger!

Takker så mye for svar på forhånd, og dersom det er til noe hjelp bor jeg i Bergensområdet.

Når det gjelder jobb så tror jeg ikke det er noe stort hinder, men det kommer helt ann på hvilke jobber det er snakk om. I min bransje, IT, er det ikke noe problem med å være engelskspråkende.

Jeg har ikke noe særlig oversikt over utdanningstilbudene i Bergen. Hva slags utdannelse tok han i USA?

Lenke til kommentar

Det er det eneste problemet, i USA går man kun på high school som tilsvarer almenn her.

De har ikke yrkesfaglige videregående linjer slik som vi har her.

Som jeg nevnte har han interesse for dykking og biler (erfaring med biler og), så det ville nok blitt noe innenfor det.

Eller generelle jobber som vaskejobb, bartender osv?

Jeg har igrunn ingen peiling på hva som er mulig for en engelskspråklig når det kommer til jobber, så jeg henvender meg her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, selv jobber jeg med en engelsktalende mann fra australia. Han kom hitt fordi han møtte sin orske kjæreste og fikk fiksa så han kunne jobbe og alt det der uten noe problemer. Og alle lærer jo engelsk på skolen her i landet så er vell ikke store antallet som overhode ikke forstår engelsk?

Det eneste er og kutte ut slæng og prate litt saktere så folk forstår :)

Lenke til kommentar

Tenker bare lit høyt her.

- Bartender på engelsk fotballpub. (Iallefall ikke uvanligt at jeg må slå over på engelsk for å komunisere med bartender på three lions i Trondheim)

- Dykkeinstruktør. (Så lenge han har de rette sertifiseringene.)

Lenke til kommentar
Vikar for engelsk fordypning på ungdomsskoler :)

Dette ville jo vært ypperlig. Da lærer ungdommen mye bedre å snakke norsk også.

Husker vi hadde masse dritt engelsk lærere som bare snakka norsk i timen.

Men det som er genialt med en engelsk engelsklærer er at alle må prate engelsk hele tiden. Og hvis de ikke kan ordet på engelsk, så må de forklare på engelsk :)

Blir mye flinkere av det.

Lenke til kommentar
Vikar for engelsk fordypning på ungdomsskoler :)

Dette ville jo vært ypperlig. Da lærer ungdommen mye bedre å snakke norsk også.

Husker vi hadde masse dritt engelsk lærere som bare snakka norsk i timen.

Men det som er genialt med en engelsk engelsklærer er at alle må prate engelsk hele tiden. Og hvis de ikke kan ordet på engelsk, så må de forklare på engelsk :)

Blir mye flinkere av det.

Og når de som "slækker" og er "bråkete" i timene blir tatt ut og MÅ snakke engelsk for at eventuell vikar skal forstå, men da de ikke kan noe særlig så blir det en grusom lærepenge :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...