smismas Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Heisann! Jeg har nettopp vært å studert i USA et år, og endte ganske raskt opp med kjæreste der borte. Nå har jeg et år her i Norge hvor jeg er bundet til skole, og vi har planer om at han kan komme hit mens jeg fullfører skole. Da lurte jeg på om det er noen som vet om random jobber, eller utdanningsmuligheter for en bil og dykkerinteressert 20 åring som kun snakker engelsk? Han vil vedsiden av ta norskkurs, noe som er en av hovedgrunnene til at han vil komme hit. Men mens norsken er på vei i bås må det til en jobb eller annen utdanning med mulighet for stipend ved siden av. Vanskelig å leve uten penger! Takker så mye for svar på forhånd, og dersom det er til noe hjelp bor jeg i Bergensområdet. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Heisann!Jeg har nettopp vært å studert i USA et år, og endte ganske raskt opp med kjæreste der borte. Nå har jeg et år her i Norge hvor jeg er bundet til skole, og vi har planer om at han kan komme hit mens jeg fullfører skole. Da lurte jeg på om det er noen som vet om random jobber, eller utdanningsmuligheter for en bil og dykkerinteressert 20 åring som kun snakker engelsk? Han vil vedsiden av ta norskkurs, noe som er en av hovedgrunnene til at han vil komme hit. Men mens norsken er på vei i bås må det til en jobb eller annen utdanning med mulighet for stipend ved siden av. Vanskelig å leve uten penger! Takker så mye for svar på forhånd, og dersom det er til noe hjelp bor jeg i Bergensområdet. Når det gjelder jobb så tror jeg ikke det er noe stort hinder, men det kommer helt ann på hvilke jobber det er snakk om. I min bransje, IT, er det ikke noe problem med å være engelskspråkende. Jeg har ikke noe særlig oversikt over utdanningstilbudene i Bergen. Hva slags utdannelse tok han i USA? Lenke til kommentar
smismas Skrevet 7. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2009 Det er det eneste problemet, i USA går man kun på high school som tilsvarer almenn her. De har ikke yrkesfaglige videregående linjer slik som vi har her. Som jeg nevnte har han interesse for dykking og biler (erfaring med biler og), så det ville nok blitt noe innenfor det. Eller generelle jobber som vaskejobb, bartender osv? Jeg har igrunn ingen peiling på hva som er mulig for en engelskspråklig når det kommer til jobber, så jeg henvender meg her. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Lappen kan tas på engelsk, og så vidt jeg vet så er ISS greie så lenge han kan engelsk, og tar norskkurs. Lenke til kommentar
Slackbert Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Vikarbyrå er en bra plass å begynne. Ellers tror jeg det er lurt å sondere terrenget for sjåførjobber. Mht. utdanning er det bare å sjekke restetorget. Lenke til kommentar
smismas Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 tusen takk for svar, jeg setter veldig stor pris på det. For med tanke på visum så må han inn i skole eller jobb. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Hei, selv jobber jeg med en engelsktalende mann fra australia. Han kom hitt fordi han møtte sin orske kjæreste og fikk fiksa så han kunne jobbe og alt det der uten noe problemer. Og alle lærer jo engelsk på skolen her i landet så er vell ikke store antallet som overhode ikke forstår engelsk? Det eneste er og kutte ut slæng og prate litt saktere så folk forstår Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 TGI Fridays og mcdonalds har hvertfall folk som bare snakker engelsk som servitører. En fyr sa han var fra Australia, han kunne ikke et ord norsk. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Nice, australeren min kan prate hele samtaler på bare norsk han Har ikke norsk kurs elns men har lært seg så mange ord at dette har bidratt til og lære norsk rett og slett. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Vikar for engelsk fordypning på ungdomsskoler Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Tenker bare lit høyt her. - Bartender på engelsk fotballpub. (Iallefall ikke uvanligt at jeg må slå over på engelsk for å komunisere med bartender på three lions i Trondheim) - Dykkeinstruktør. (Så lenge han har de rette sertifiseringene.) Lenke til kommentar
Zeelot Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Vikar for engelsk fordypning på ungdomsskoler Dette ville jo vært ypperlig. Da lærer ungdommen mye bedre å snakke norsk også. Husker vi hadde masse dritt engelsk lærere som bare snakka norsk i timen. Men det som er genialt med en engelsk engelsklærer er at alle må prate engelsk hele tiden. Og hvis de ikke kan ordet på engelsk, så må de forklare på engelsk Blir mye flinkere av det. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Vikar for engelsk fordypning på ungdomsskoler Dette ville jo vært ypperlig. Da lærer ungdommen mye bedre å snakke norsk også. Husker vi hadde masse dritt engelsk lærere som bare snakka norsk i timen. Men det som er genialt med en engelsk engelsklærer er at alle må prate engelsk hele tiden. Og hvis de ikke kan ordet på engelsk, så må de forklare på engelsk Blir mye flinkere av det. Og når de som "slækker" og er "bråkete" i timene blir tatt ut og MÅ snakke engelsk for at eventuell vikar skal forstå, men da de ikke kan noe særlig så blir det en grusom lærepenge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå