Gå til innhold

PC vært på reparasjon for tredje gang uten løsning. Rett på penger tilbake?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en kompis som har kjøpt seg en PC på Expert (han bor i Oslo, jeg i Bergen, så vet ikke hvilken butikk eller hvilken PC det er snakk om), men har har hatt store problemer med den siden har fikk den. Den fryser visstnok veldig ofte opp og får BSOD. Det er dette problemet den har vært inne på reparasjon nå for tredje gang, uten noe forbedring. Har han rett på å få refundert kjøpet og få pengene tilbake, eller få helt ny vare eller noe slikt? Jeg mener å huske at han har det, men jeg begynte å stusse når de ansatte i butikken sa at han måtte "søke" om dette, og at det tok to uker eller noe slikt. Dette syntes jeg hørtes ut som noe tull, men som sagt, jeg er ikke sikker.

 

Så hva sier reglementet her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved 3. gang SAMME feil kan kunde kreve heving av kjøpt eller omlevering.

 

Vær dog oppmerksom på at hvis bluescreen kommer pga programvaren som kunden har lagt inn selv, vil ikke dette bli godkjent som et gyldig avhjelpsforsøk.

Lenke til kommentar

Har hatt min inne på service en del ganger selv, 4 ganger tror jeg det er. Det jeg ble fortalt av de jeg kjøpte pc´n min hos er at viss det er samme feil som oppstår mer enn 2 ganger, som f. eks. at det er harddisken som det er noe feil med 3 ganger, har du rett på penger tilbake, ny pc eller tilbud på en annen type pc.

Var vertfall dette jeg fikk tilbudt.

Lenke til kommentar
Ved 3. gang SAMME feil kan kunde kreve heving av kjøpt eller omlevering.

 

Vær dog oppmerksom på at hvis bluescreen kommer pga programvaren som kunden har lagt inn selv, vil ikke dette bli godkjent som et gyldig avhjelpsforsøk.

Nå vet jeg ikke hva han har installert, men han sier det kom igjen med en gang. Og det eneste han gjør på PCen er å spille CS, så han installerer Steam, mIRC og Ventrilo. Ingen av de skal føre til bluescreen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig det er kun leverandøren sine regler, men sist jeg kjøpte laptop fra Dell fikk jeg problemer med at PC'en gikk i dvalemodus mens jeg jobbet uten forvarsel og med ladekabel tilkoblet. Jeg fikk da beskjed om at de ville forsøke å rette feilen 3 ganger, og hvis jeg fortsatt hadde samme problemet ville jeg få tilsendt en ny laptop. Første gangen byttet de hovedkortet, uten resultat. Andre gangen byttet de hovedkortet, skjermen og skjermkortet, fortsatt uten resultat. Siste gangen byttet de skjerm, skjermkort, hovedkort, og alle deksler med tilleggskomponenter og klarte endelig å finne ut at feilen lå i selve den magnetiske bryteren som føler om laptopen er åpen eller lukket. Innen da var det eneste som var igjen av min gamle laptop: bakdekselet til skjermen, harddisken og dvd-spilleren.

 

Men såvidt jeg kunne fortå var dette bare en policy de hadde i Dell. Med mindre det var deres måte å markedsføre en pålagt garanti som en tjeneste ;-)

 

Ett kjent problem som gjør at PC'en fryser er overoppheting. Dette kan komme av for dårlig kjølere, noe som bør være unngått hvis det er snakk om en ferdig montert PC, eller at kjøleren er montert feil. (jeg vet blant annet at noen har opplevd at filmen for å beskytte bunnen av kjøleren mot riper ikke er fjernet før den er montert på CPU'en)

 

Software er det lite butikken kan gjøre med, men jeg ser ingen grunn til at en helt ny PC skulle fryse pga software hvis det kun er installert steam, mirc og ventrilo. Med mindre det er snakk om et virus.

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven §30 sier at selgeren ikke har rett til å gjennomføre mer enn to avhjelpsforsøk(dvs reparasjon og/eller ny maskin) for samme mangel. Dersom mangelen oppstår en tredje gang så har selger rett på å få konstantert at det foreligger en mangel og at den ikke skyldes forbruker, men de har ikke mulighet til å avskjære kunden i fra å heve kjøpet.

 

Så ved tredje gang samme feil har man rett til å få hevet kjøpet etter §32 i samme lov.

Lenke til kommentar

Uten å vite hva verkstedet har funnet ut, er det vanskelig å si noe. Dersom maskinen fungerer med orginalt oppsett fra fabrikk, men feiler så fort kameraten begynner å installere programmer selv, gir det ikke grunn til å heve kjøpet.

 

FTU Sak: 20050503.

Lenke til kommentar
Viktig å huske at det ikke trenger å være samme feil, men at det for kundens del virker som samme feil (samme symptomer). Om to forskjellige ting gjør at skjermen blir svart på PCen, så regnes det fortsatt som samme feil.

Er det ikke komponenter det går på?

Lenke til kommentar
Viktig å huske at det ikke trenger å være samme feil, men at det for kundens del virker som samme feil (samme symptomer). Om to forskjellige ting gjør at skjermen blir svart på PCen, så regnes det fortsatt som samme feil.

Er det ikke komponenter det går på?

I følge FTUs avgjørelser er det symptomet som er avgjørende.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det går vell på symptomene. Men i dette tilfelle er det fryser og BSOD. Det kan jo være alt mulig rart som er galt med maskinen. Det beste er å se hva som tidligere er gjort på pappirer fra Infocare/Acer/Anovo. Og se om du greier å se hva tidligere feil/rep har vært. Ofte er det også disse som kjører omlevering av varen, og ikke selve butikken...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...