Gå til innhold

[Løst]Nordlysaktig støy i bilder

Anbefalte innlegg

Hei,

Var ute i kveld og knipset et par bilder og tenkte jeg skulle avslutte med noen bilder som var tatt mot en åskam hvor sola var på vei ned. Da jeg kom jeg og så på bildene så jeg noen nordlysaktige mønster i bildene.

Kan noen si om dette skyldes at det ble tatt bilder mot sollys? Det skjedde på manuelle, basis funksjoner, både i farge og sorthvitt.

Kamera er et Canon 450 D, med Kit linse. Tok 100 andre bilder hvor jeg ikke så dette. De ble tatt før og etter de nevnte bildene.

post-13661-1246913367_thumb.jpg

post-13661-1246913380_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har på det filteret som fulgte med linsa, og den er merket: Laser, 58mm LS-1.

Men, jeg kan vel trekke den konklusjonen at det ikke er noe "galt" med kameraet?

Har bare hatt det i et par dager og er utrolig fersk når det gjelder fotografering, men det er jo vanvittig gøy.

Når bør sånne filter brukes? Er det noe jeg skal stresse med i begynnelsen av fotograferingen? Eller er det mest for å beskytte linsa?

Endret av firberblad
Lenke til kommentar

Det filterfabrikatet har jeg aldri hørt om,men er det en 4-5mm tykk eller tykkere er det bare og kvitte seg med det.

Men på gennerell grunnlag kan jeg nevne at UV-filter ikke er nødvendig og bruke på objektiver.Digitalekameraer har innebygget ultrafiolet beskyttelse i sensoren,grunnen for at det fortsatt blir brukt er for og beskytte objektivet for riper etc.Men hvis man vil ha en sådan beskyttelse må man kjøpe det beste og i norge blir prisen fort opp mot en tusenlapp for et som ikke påvirker bilderesultatet merkbart.

Det har vært mange og lange diskusjoner om det er nødvendig og bruke beskyttelsefilter og konklusjonene av disse diskusjonene munner stort sett ut i at man bare skal bruke filter i miljøer som kan skade objektivet og ellers ikke bruke disse da man kan foringe bildekvaliteten,spesielt i motlyssituasjoner er det nesten umulig og unngå flare.

Grunnen for at butikkene selger disse filterene er at fortjenesten er høy,dem gir ikke mange kronene for disse filterene.

Ville nok prøvd og få byttet det mot et sirkulært polariseringsfilter,et PL filter har som funksjon og unngå refleksjoner fra vann og gir mer varme farger og bedre kontraster,men det blir bare brukt de gangene det er nødvendig og ikke hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...