Gå til innhold

Swastika eller Peterskors tatovert over hjertet, korleis vil Ola og Kari reagere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

denne skal jeg få tatovert.. sån seriøst iron%20chariots.png

And the LORD was with Judah; and he drave out the inhabitants of the mountain; but could not drive out the inhabitants of the valley, because they had chariots of iron.

— Judges 1:19

Endret av Derfern
Lenke til kommentar
At europeere ikke ANER hva nazi-symbolet er basert på gjør ikke europeere sitt misforståtte hat for solkorset, som ikke er et symbol for nazisme, rettferdig -- ikke mer enn om folk tror du referer til en penis når du sier cock, eller en rompe når du sier ass.

Cock er en hane, og ass er et hann-esel -- og var det lenge før folk begynte å miste fatningen og mistolke gjennom FEILTOLKNING.

Det er ikke en "feiltolkning". Det er en annen betydning. Ord og symboler kan ha flere betydninger. Derfor er det dundrende idiotisk å tatovere et hakekors, og så vise til bla-bla gammel historie, for gammel historie utelukker ikke nye betydninger.

Folk flest aner for øvrig ikke hvilken vei hakekorset skal snu. De vet knapt hvordan det norske flagget skal være (utenom fargene da). Selv mer oppegående mennesker kan heller ikke vite at det er tatovert den veien med vilje, da man sjelden forbinder nazisme med intelligens.

Det eneste som kan "redde" bæreren er om swastikaen ser østlig inspirert ut, for der borte er symbolet fortsatt gangbart som religiøst symbol. Men her i Europa har vi hatt hakekors på hvert gatehjørne under helt andre forutsetninger, og man kan ikke late som om dette liksom er en fotnote i historien som sneversynte nordmenn skal se bort fra.

For all del, tatovér gjerne også Arbeit Macht Frei på ryggen. Alle vet jo at arbeid er sunt, og kun FEILTOLKNING gjør at man forbinder det med konsentrasjonsleire.

Endret av Strappado
Lenke til kommentar

Kort og greit:

Ja, solkorset har en annen betydning enn hakekorset. Uansett hva du mener om det vil folk misforstå, og du kan/vil bli utstøtt sosialt samt havne i en eller to slåsskamper. Velg deg noe annet du hvis du er smart (eller ikke, såfremt du er god til å forsvare deg selv).

Lenke til kommentar

Like greit å klare opp i det med ein gong: solkors og hakekors er ikkje det same, solkorset er eit kors i ein sirkel.

Solkorset blei forøvrig brukt av Nasjonal Samling, men det er strengt tatt bare enda eit misbrukt symbol.

Endret av HValder
Lenke til kommentar
Kort og greit:

Ja, solkorset har en annen betydning enn hakekorset. Uansett hva du mener om det vil folk misforstå, og du kan/vil bli utstøtt sosialt samt havne i en eller to slåsskamper. Velg deg noe annet du hvis du er smart (eller ikke, såfremt du er god til å forsvare deg selv).

Takk for at du kopierte mitt innlegg :thumbup:

Lenke til kommentar

Er det ikke bedre å se tegnet for lys, liv, håp, lykke og alt som er godt?

Knappe 20 år med nasjonalsosialisme versus mange tusen år med tradisjon rundt dette symbolet.

Solkorset er et religiøst symbol for en bøtte religioner verden over, selv her i Norge er solkorset et gammelt religiøst symbol.

Swastika

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Kvifor vil do ha solkorset som religøst symbol, er du buddist?

Som kvit mann med kortklippt lyst hår så er swastikaen svært problematisk.

Om du er asiatisk eventuellt kledd som buddist så hadde ikkje eg reagert noke særlig. Men som ein kvit nordmann så blir det lett å tenke nazist.

Og kvifor Peterskorset? Har da ingenting med buddisme å gjere?

Er det provikasjonselementet der folk "feiltolker" symbolet ditt som er hovedpoenget her?

Skal du ha ei relgiøs tattoering og spesielt om det er eit symbol som ikkje alle forstår så er det faktisk litt viktig at du også praktiserer relgionen.

Lenke til kommentar

Gjør et prøveprosjekt før du gjør det, og ta inspirasjon fra Die Hard.

Tegn dette symbolet du vil tattovere på en stor hvit plakat som du henger rundt halsen.

Så går du en tur ned Karl Johan på en lørdag natt og ser hvor mange som vil høre på du forklare hva det egentlig betyr.

Er du tilfreds og komfortabel med resultatet av dette er det vel ikke noe å lure på, da er det bare å tegne i veg.

Mitt tips er at du bør ha god kunnskap om selvforsvar og kampsport..

Lenke til kommentar
Kort og greit:

Takk for at du kopierte mitt innlegg :thumbup:

1. Halvparten av alle innlegg her er mer eller mindre like.

2. Jeg postet ut ifra første-posten og så derfor ikke din før jeg postet.

3. Legg deg og grin :)

TS:

Hvorfor akkurat slike "opprørske" og på kanten symboler egentlig? Uansett original betydning så vet du hva som vil skje om du tatoverer et hakekors på brystet. Er det ikke bare greiere å finne noe litt mer personlig når du først skal ta en tatovering enn det?

Endret av Mr.Graves
Lenke til kommentar
Folk flest aner for øvrig ikke hvilken vei hakekorset skal snu.

Hvorfor er det viktig hvilken vei korset snurrer?

Viktig og viktig, fru Blom, men det i noen retninger er det f.eks. som forskjellen mellom godt og ondt.

Og så er det jo slik at hvis hakekorset går motsatt vei enn Hitlers hakekors, så kan det være lettere å få gehør for at man ikke er nazist, men jeg ville ikke prøvd. Tror i såfall at utformingen har mer å si.

http://en.wikipedia.org/wiki/Swastika

Lenke til kommentar
Kvifor vil do ha solkorset som religøst symbol, er du buddist?

Som kvit mann med kortklippt lyst hår så er swastikaen svært problematisk.

Om du er asiatisk eventuellt kledd som buddist så hadde ikkje eg reagert noke særlig. Men som ein kvit nordmann så blir det lett å tenke nazist.

Og kvifor Peterskorset? Har da ingenting med buddisme å gjere?

Er det provikasjonselementet der folk "feiltolker" symbolet ditt som er hovedpoenget her?

Skal du ha ei relgiøs tattoering og spesielt om det er eit symbol som ikkje alle forstår så er det faktisk litt viktig at du også praktiserer relgionen.

Som eg allerede har sagt er solkorset normalt oppfatta som eit anna symbol, har ingen ting med tråden å gjere.

Kvifor må eg vere buddhist? Symbolet har blitt brukt og brukes både i vesten og i austen, ofte utan ei religiøs betydning. Som religiøst symbol blir det forøvrig brukt mest av buddhistar og hinduistar.

Eg har ikkje eit arisk utseende (regner med at det er det du siktar til med "kvit mann med kortklippt lyst hår") og ser forøvrig ikkje korleis det er relevant. Utseende hadde kanskje vore relevant dersom eg ligna på Hitler.

Nei, peterskorset har ingenting med buddhismen å gjere, med det er du som har blanda inn buddhismen, ikkje eg.

Er ikkje ute etter å provosere, heller sette poenget mitt litt på spissen, satsar på å få muligheita til å gjøre folk litt klokare før eg får eit spark i ansiktet.

Symbolet har som sagt ikkje nødvendigvis ei religiøs betydning og eg må derfor ikkje praktisere nokon form for religion for å benytte det med rette. Forøvrig synast eg det er mykje verre at kristne tatoverar seg med kors utan å faktisk praktisere religionen sin.

Eg er ateist.

Lenke til kommentar
Vurderer å få meg ei tatovering, motivet blir sannsynligvis eit religiøst symbol.

Har lenge vurdert eit swastika over hjertet (ala American History X, men vridd "rett" vei), spørsmålet er: Korleis vil folk reagere f.eks på badestranda der eg gjerne går i bar overkropp, mange som hadde reagert med vold/sinne fordi dei mistolkar symbolet som nazistisk?

Har også vurdert eit Peterskors, som eit slags mildare/muligens mindre provoserande alternativ...?

Hvis du i det hele tatt sitter og tenker på hvordan Ola og Kari kommer til å reagere så bør du droppe det.

Skal man ha en tatuasje man selv liker, men som provoserer så må man tåle at folk reagerer eller rett og slett gi faen. Tviler uansett på at noen kommer og slår deg ned.

Lenke til kommentar
At europeere ikke ANER hva nazi-symbolet er basert på gjør ikke europeere sitt misforståtte hat for solkorset, som ikke er et symbol for nazisme, rettferdig -- ikke mer enn om folk tror du referer til en penis når du sier cock, eller en rompe når du sier ass.

Cock er en hane, og ass er et hann-esel -- og var det lenge før folk begynte å miste fatningen og mistolke gjennom FEILTOLKNING.

Det er ikke en "feiltolkning". Det er en annen betydning. Ord og symboler kan ha flere betydninger. Derfor er det dundrende idiotisk å tatovere et hakekors, og så vise til bla-bla gammel historie, for gammel historie utelukker ikke nye betydninger.

Folk flest aner for øvrig ikke hvilken vei hakekorset skal snu.

Det er feiltolkning / sensurering.

Sensureringen har gjort ordene ensbetydene med metaforene.

Det er som det norske ordet tispe (engelsk bitch) som man ikke lengre kan bruke på mange useriøse / konservative forum.

Ordene har sin opprinnelige betydning, men blir assossiert med et negativ.

Slik er det akkurat nå med swastikaen.

Dessuten er det ikke snakk om å tatovere et hakekors -- en 45 grader vridd swastika med armer som går med klokken -- men et 0 grader vridd swastika med armer som går mot klokken.

Og folks ignoranse mot tusenvis av år med historie hjelper ikke:

Solkorset er for hakekorset hva p er for b -- de er så motsatte som to like symboler kan bli, og blir ikke like uansett hvordan man vrir og vender dem (bokstavelig talt)(no pun-pun intended).

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...