Heimert-kongen Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) Det har seg slik at jeg har en bitch av en Dell Dimension 5000 jeg har et problem med. Når jeg skal starte den aksellererer vifta mer og mer for hvert sekund og etter at Dell-logoen vises piper den to ganger og det står midt på skjermen "Alert! Previous shut down due to thermal event. Og når den har gått på "turtallsperra" litt slår den seg av. Hva er galt? EDIT: On det hjelper noe, så kjører den Win XP Intel P4 3,0 GHZ Maxtor 80 GB 512 mb RAM Ukjent skjermkort Endret 6. juli 2009 av Pretorius Lenke til kommentar
zvein Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Det er en veldig vanlig feil på enkelte serier hos Dell, og alle de andre store leverandørene. Hvis jeg husker rett/har blitt fortalt rett, så er det en ladning med dårlige kondensatorer. Produsenten stjal visstnok designen på kondensatorene fra en konkurrent, og solgte de billigere enn de de ble stjålet fra. Problemet var at det var feil designen, som gjorde at kondensatorene gikk i stykker over tid. Innen det ble oppdaget, var skaden allerede gjort, og kondensatorene var solgt videre til bl.a. hovedkort-produsenter, og videre ut på markedet. Du kan lett identifisere det ved å se på hovedkortet ditt. Hvis kondensatorene buler enten i topp eller bunn, eller har noe gul masse som har tyti ut enten på toppen eller i bunn, så er de defekte. Hvis du lurer på hvordan en kondensator ser ut, så er det disse små sylindrene som bl.a. står tett rundt CPUen. På høyre side av linken under, kan du se åssen en ødelagt kondensator ser ut: http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5 Lenke til kommentar
Heimert-kongen Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Mener å huske at de ikke er helt sylinderforma lenger. Da er vel problemet løst. Vet du om noen hovedkort som passer i dette kabinettet? Hele dritten inni er montert på feil side. Er det kanskje det de kaller for BTX formfaktor? Lenke til kommentar
zvein Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Ring Dell og forklar saken. Veit at de har hatt utvidet garanti på akkurat dette problemet siden det er såpass omfattende, men det kan hende at den utvidede perioden er over. Nå veit jeg ikke hvor ny denne Dimension 5000 er, men Dell gikk over til BTX relativt nylig. Lenke til kommentar
Heimert-kongen Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Den er 4 år, så den begynner å dra på åra. Vet ikke om det er BTX, men hovedkortet i denna PCen er montert på venstre side sett forfra. Så "normale" hovedkort passer ikke i denne. Lenke til kommentar
zvein Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Ring de i morgen tidlig. Vi hadde maskiner på jobben med 3 års Next Business Day, men etter 3 år, bytta de ut hovedkortet, så sant det var dette som var feil på maskinen. Skader aldri å ringe de. Det værste som kan skje, er at du får nei. Lenke til kommentar
Heimert-kongen Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) Ja får prøve Gidder ikke kjøpe ny data for jeg er max allergisk mot Vista. Bruk av Vista i mer en 5 minutter av gangen fører til brutale sinnesutbrudd og vold De har vel kanskje deler til den uansett. De har mange modeller som bruker dette hovedkortet (Foxconn LS-36) Endret 6. juli 2009 av Pretorius Lenke til kommentar
zvein Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Ja deler har de nok, men om du får de gratis spørs Nå er ikke jeg kløpper på reklamasjon/garanti, men hvis maskinen ble kjøpt privat, så er det vel 5 års reklamasjon på maskinen siden dette helt klart er en produksjonsfeil. Dette har sikkert andre her inne peil på Lenke til kommentar
Heimert-kongen Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 MEn vet du om dette er noe de ha visst om lenge? Altså om jeg får et nytt hovedkort så er det andre kondensatorer? Er jo litt tungvint og kjøpe nytt hovedkort 3. hvert år Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå