Gå til innhold

Hvordan lage PDF fil?

Anbefalte innlegg

Skal lage CV og derfor har jeg scanna masse attester o.l.

De ligger som JPEG filer på pcen min. Hadde vært jævlig greit om jeg kunne lage en PDF fil med først forside og alt det og så kunne vedleggene komme som bilder på sidene utover.

Noen her som kan forklare meg hvordan man lager en PDF fil? Hvis det ikke er altfor vanskelig da, for da driter jeg i det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva program har du skrive CV-en i? OpenOffice.org har PDF-eksport innebygd, so der kan du berre leggje inn bileta på dei påfølgjande sidene og eksportere som PDF. Bruker du eit anna skriveprogram som ikkje kan eksportere til PDF, kan du installere ein PDF-skrivar som PDFcreator. Denne legg seg som ein skrivar, so legg bileta inn i dokumentet, skriv ut, og vel PDFcreator som skrivar.

Lenke til kommentar

Prøvde meg på det Trynemjoel sa. Men da jeg kom til punktet hvor det stod:

Adobe PDF → Change Conversion Settings

Sleit jeg litt. Har ikke det oppe på verktøylinja mi i Word. Prøvde å lete litt rundt etter legg til/fjern knapper osv. Men fant ikkeno.

Hvordan får jeg opp "Adobe PDF" på verktøylinja a?

Lenke til kommentar

Lasta ned Acrobat og fikk laga PDF fil.

Skal jeg bare skrive de første sidene i Word da, og så legge inn bildene i Word filen på de neste sidene. Sånn at hele CVen er ett helt Word dokument. Og så konvertere til PDF? Så blir de 2 (eller 3 eller 4) sidene skrift og innledning og de neste sidene vedlegga?

Lenke til kommentar

For det første: En CV inneholder normalt ikke attester. Hvis noen ber om en CV så skal de ha bare CV-en. Attestene kommer senere.

For det andre: Adobe Acrobat er et program til mange tusen kroner (som jeg regner med at du ikke har kjøpt) og er fullstendig over-kill for denne typen arbeid. Skal du lage en slik enkel pdf holder det med en enkel free-ware pdf-skriver, som for eksempel CutePDF eller BullZip.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...