Gå til innhold

toppen av kondensator eksploderte ?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg hadde en chill inovation 1000w, jeg skrudde på pc'en en morgen og gikk ut på kjøkkenet, så hørte jeg noe som hørtes ut som en vannslange som sto på, trodde først at lyden kom utenfra igjennom stue vinduet, men så kom jeg inn i stua fra kjøkkenet og så at halve stua var i ferd med å bli fylt med røyk fra pc'en !

Jeg tok ut strømmet asap såklart og lot røyken gå vekk, så at det hadde sprutet noe mørke brun væske ut fra toppen av psu'en (den står i bunnen) og når jeg prøvde og se ned i den så det ut som at en av de svære sylinderene hadde fått toppen sprengt opp.

PSU'en er nå sendt til selger. Den var under ett år gammel.

Men..... jeg brukte en annen psu for og sjekke at resten av systemet fortsatt fungerer som det skal, men det gjorde det ikke, får en bios bad checksum når jeg slår på pc'en, så kommer det en asus bios restore skjerm fram, jeg trykker ja at den skal "restore" biosen og etter på restarter maskinen, men da møtes jeg bare av samme beskjed som før.

Mitt spm: hva kan vær galt nå og hvis noe er ødelagt kan jeg kreve erstatning for det også i tillegg til psu'en ?

Endret av AllColor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kondensatorer eksploderer ikke, men er laget slik at hvis det blir blir overtrykk inne i den, vil toppen gi etter og utligne trykket kontrollert.

Det høres ut som det er inngangskondensatoren som er ødelagt (den fysisk største), og siden strømforsyningen er under ett år er det en garantisak.

Vet ikke om du kan kreve erstattning hvis andre ting har gått i stykker. Har du prøvd å resette bios? (Jumper på hovedkortet).

Lenke til kommentar

Det kan være en dårlig produksjon. Det ble produsert mengder av dårlige kondensatorer i Taiwan for en del år siden. Det var forresten litt av en røverhistorie i seg selv.

Det kan også være at det er for varmt, at det er brukt feil type (kvalitet) kondensator, at den er kjørt for hardt, eller en følgefeil pga en annen komponent har gått i stykker først.

Lenke til kommentar

Alrigth, takk for for all hjelpen, snakket nettopp med nettbutikken og fikk beskjed at det gikk litt tregt nå pågrunn av ferie avikling eller noe, hadde bare 1 fyr på den avdelinga, så det blir vist kanskje ør lite venting, i tillegg enda mer venting hvis de må sende psu tilbake til leverandør for sjekk går jeg ut ifra. Og jeg får ikke skjekket mitt gtx295 før jeg får psu'en tilbake siden den strømforsyninga jeg bruker nå har ikke riktig kontakter. (Låner mamma`s pc nå)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...