Mr.Anki Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Hei, Har en eldre 20" Dell skjerm som jeg kjører dualboot med. MSN vinduet har alltid stått i ro på samme plass på denne skjermen og nå oppdaget jeg at deler av vinduet har brent seg fast i skjermen. Er det mulig å behandlet dette på noen måte? Mvh Mr.Anki Lenke til kommentar
SatchBoogie Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Hei, Har en eldre 20" Dell skjerm som jeg kjører dualboot med. MSN vinduet har alltid stått i ro på samme plass på denne skjermen og nå oppdaget jeg at deler av vinduet har brent seg fast i skjermen. Er det mulig å behandlet dette på noen måte? Mvh Mr.Anki Prøvd å skru av skjermen og dratt ut alle ledninger? Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Kan prøve det. Hvor lenge bør det stå sånn? Lenke til kommentar
SatchBoogie Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Ikke så lenge, 10-20 sekunder. Håper jeg forstod spørsmålet ditt riktig :S Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Er ikke riktig så mye der nå, men fortsatt litt. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Er det CRT eller LCD skjerm? Er det CRT så går det nok ikke vekk. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Er en LCD skjerm. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Dell™ LCD Monitor exhibits image retention (similar to monitor burn-in). http://support.dell.com/support/topics/glo...;l=en&s=gen Lenke til kommentar
vonLime Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Damn. Har fått sånn på skjermen min også. Det er en Dell 20" Wide med S-IPS panel - uten garanti. Jeg var nettopp borte fra dataen i 15 minutter, og det nye bildet har allerede "brent" seg inn i skjermen. Hva gjør jeg? Har lest litt om image persistence, og tenker at følgende skal prøves: 1. Skjermsparer med random bilder i natt Om det ikke funker, så 2. Kun hvitt bilde Og så 3. Skjermsparer med svart/hvitt Og tilslutt 4. Slå av panelet og la det være avslått og unplugged noen dager Hvis ikke, så får jeg leve med stygg avskrift på skjermen:P Edit: Punkt 1 fungerte ikke Endret 10. juli 2009 av vonLime Lenke til kommentar
vonLime Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Jeg prøvde skjermsparer med annenhvert svart og hvitt bilde, med "slow" hastighet i Vista(bytter ca. hvert 10-15. sekund). Nå er all tekst borte! Perfect Lenke til kommentar
JXXJ Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 På min Dell 2001FP 20" har oppgavelinjen brent seg fast. Jeg oppdaget det første gangen for 2-3 mnd sider og fastbrenningen har helt klart blitt sterkere med tiden. Problemet løste seg selv i forrige uke da jeg skrudde på pc'en, (pleier bare å skru av pc'en og nesten aldri skjermen), jeg så et lysglimt fra skjermen og hørte et klart og tydelig PING. Så var det mørkt og tyst i heimen. Min tekniske innsikt og erfaring tilsa at tiltak måtte iverksettes på det elektriske anlegget. Etter en tur ut i gangen og inn i sikringsskapet for der å reposisjonere en bryter fra nedre til øvre stilling ble det igjen lys i stua. Mumlende på et "faenfaenfaen" mantra gikk jeg igang med å vurdere skadeomfanget. På-knappen på pc'en ble trykket inn og en kakofoni av surring, susing, knitring, tikking og piping ispedd nølende pauser var igang. Det var med lettelse jeg konstaterte at pc'en tilsynelatende fulgte de vanlige oppstartprosedyrene. Skjermen var mørk...død. På tur ned i boden klappet jeg meg selv på ryggen for at jeg hadde vært så forutseende at jeg haddde tatt vare på gamleskjermen. Trofaste, snertne (mindre enn en komfyr) NEC MultiSync 17" i klassisk kontorgrått virket fremdeles. Pc'en var i god behold og jeg konstaterte for tredje gang at skjermen hadde tatt kvelden. 2001FP ble 3 år 11 måneder. Jeg ringte til DELL for å sutre. Etter å ha lest opp en lang tall-/bokstavkombinasjon for damen på support begynte hun å prate om at skjermen var 4 år gammel...det var forsåvidt det jeg forventet og var forberedt på. Bestemt men høflig brøt jeg inn og med henvisning til kjøpsloven visste både hun og jeg at en skjerm er et typisk produkt som skal ha en forventet levetid på over 5 år. Javisst skulle jeg få en erstatningskjerm og den ville bli levert på døra innen 3 virkedager. Budbilmannen ringte på etter to dager og overleverte en "ny" 2001FP (satt sammen av deler fra andre skjermer som har takket for seg). Så ja, fastbrenning i DELL skjermer skjer. Var det det som gjorde at skjermen min røyk? Sikkert ikke. Hvor gammel er skjermen? Da jeg kjøpte min var den type "best buy", best ytelse/pris ol. Det var mye skjerm for 6000 kr eller hva det var jeg betalte for snart 4 år siden. Er den nyere enn 5 år er jo spørsmålet om det er brukerfeil eller produksjonsfeil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå