Gå til innhold

Test av Nokia N86 8MP

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skuller rapportere litt på denne, etter å ha brukt den en liten ukes tid nå.

post-161898-1246895005_thumb.jpg

Byggekvalitet.

La oss bare få dette klart først som sist, byggekvaliteten på denne, og lillebror N85 er som natt og dag. Mens N85, føltes litt keitete, og knirkete, regelrett oser N86 av kvalitet. Satt sammena av plast og metaldeler, veier denne inn på voksne 149 gram, noe som med en gang opplevdes som overraskende tungt i forhold til størrelsen, dette er likevel et vitne på hvor velsammensatt denne er. Den føles virkelig solid, og vekten gir et nærmest eksulsivt inntrykk. Tastene har godt mellomrom, og er gode å taste på, jeg kunne derimot, for å pirke, ønsket at det numeriske tastaturet kunne vært gumiert, da jeg foretrekker slike taster, det får nå bli en smakssak. Det som derimot er uforståelig, er kvaliteten på kickstanden. Dette er en liten stand som kan brettes ut på baksiden for å sette telefonen i landskapsmodus, som default starter den galleriet. Problemet er selve kickeren, den er i, jeg vil si, sjokkerendem tynn og skjør plast. Har rett og slett latt vær å bruke denne nesten i det hele tatt, man før følelsen av at den knekker bare man tenker på den. Her har SE gjort en langt bedre jobb med sin W995.

Programvare, OS, generelle funksjoner

Symbian, hva mer er det egenlig å si her? Samme bruken som før, ikke noe revolusjonerende her. Nokia sitt nye epostprogram, derimot installert, og dette satte jeg virkelig pris på. Bruker det mot privat gmail og exchange server på jobben. Gmail tikker inn som pushmeldinger, og siste epost vises i det aktive ventemodusen, itillegg til antall uleste, veldig praktisk. Exchange fungerer også utmerket, som forventet, med epost, kalender etc. Fordelen med det nye epostprogrammet til Nokia, er lettvintheten, det er mindre knoting med oppsett av server, adresser og mas før man får tatt i bruk eposten, man taster ganske enkelt inn, f.eks., gmail adressen og passord, så ordner telefonen epost selv, veldig praktisk, ellers organiserer den epost praktisk og lar deg lett skifte mellom postkasser. Vidre finner man den sedvanlige nettleseren til symbian, denne har, til tross for at den er noe treg, alltid vært en liten favoritt hos meg. Den viser selvfølgelig flash, har praktisk navigering frem og tilbake. Den later også til å ha blitt noe kjappere, føler iallefall den er kjappere enn 5800. Dog, man kan alltids laste ned Opera, om man foretrekker en nettleser men skikkelig sprut i.

Media

Heller intet nytt her, musikkspilleren til Nokia er den samme som i tidligere Symbian telefoner, fungerer akkurat slik den skal, men heller ikke noe utover dette. Med et skikkelig headsett i minijack utgangen på telefonen, er også lydkvalitet absolutt godkjent. Skjermen fungerer også veldig fint til videor, skjermen er litt liten, og oppløsningen ikke helt kurrant, men dette veis litt opp med en veldig lysskarp fargeklar skjerm

Kamera.

For å slutte med sidefyll, og heller snakke om grunnen til at jeg anskaffet denne telefonen i første omgang. Nemlig kamera. Telefonen er utstyrt med et 8mp kamera med Carl Zeiss vidvinkel tessar linse. Filminen er også i sedvanlige 640*480, så skuffende lite nytt akkurat der. Bildene blir derimot veldig bra, har tidligere brukt innov8, og synes faktisk N86'n ligger et lite hakk på det jevne over denne. Fargene kommer fint fram, dog noen ganger blir fargene i overkant sterke, bildene ser riktignok bedre ut da, men gjengivelsen blir ikke helt korrekt. På grunn av strålende vær i Trondheim den siste tiden, har jeg desverre ikke fått prøvd ut mørkebilder i noe særlig grad, men laster opp noen generelle bilder, så dere kan få se kvaliteten på bildene.

Makromodus:

post-161898-1246898664_thumb.jpg

et par generelle bilder:

post-161898-1246899231_thumb.jpgpost-161898-1246899851_thumb.jpg

post-161898-1246899753_thumb.jpgpost-161898-1246900032_thumb.jpg

Summa sumarum.

Knall fornøyd med telefonen så langt, par småbugs her og der, men ingenting stort, og regner med at oppdatering ikke er langt rundt hjørnet. Gode mediamuligheter, særs godt kamera,selvom fargebalansen virker litt "off" noen ganger. Også verdt å merke at den lader via microusb på pc, noe som er et kjempepluss i min bok. Beklager eventuelle skrivefeil og dårlig språk, orka bare ikke gjøre meg spesielt flid med testen. Men spør for all del om noen har noen spørsmål

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Fin test, enig med dine inntrykk :) Eneste minuset for min del er at batteriet virker å være svært varierende.. Usikker om det skyldes sw feil el batteriet..

3000: Jeg har ikke fått en eneste ripe i displayet på mitt etter 3 ukers bruk :)

Endret av InSearchOfSunrise
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...