PantZman Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 I morgen er det 25 år siden den første basehopperen mistet livet i Trollveggen i Romsdalen. Politimester Arnstein Nilssen sier hoppe-forbudet er til ingen nytte. - Forbudet kan like godt oppheves. Det er likevel til ingen nytte, sier Nilssen - og tenker på de åtte som til nå har mistet livet etter fallskjermhopp i Trollveggen - Norges høyeste loddrette fjellvegg på nærmere 1.000 meter. Egoister Politimesteren i Nordmøre og Romsdal har lenge vært klar på hva han mener om basehoppermiljøet: - De er egoister som ikke tenker på de som blir sendt opp for å redde dem. Det kommer til å oppstå situasjoner der jeg må bestemme at vi ikke kan gå inn med helikopter for å hente ned folk, enten de er levende eller døde, fordi det blir for farlig for redningsmannskapene. Det ser jeg mørkt på, sier Nilssen.[/b] - Har du selv møtt basehoppere - Ja, det har jeg. En av dem sa til meg at det ikke var farlig å hoppe. En måned seinere var han død, forteller Arnstein Nilssen, politimester i Nordmøre og Romsdal.[/b] Hva mener dere? Er de noen egoister som bare tenker på seg selv og å få seg et adrenalinrush? Setter de redningsmannskapets liv i fare ved at de må komme og hente hopperene om det skulle skje noe eller er det barer en del av deres jobb? Jeg synest dog det ikke antallet omkomne er "så" fryktelig høyt, men så vet jeg ikke hvor mange som hopper iløpet av et år. Jeg driver ikke med noen ekstremsport bare så det er sagt. Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Ja, for min del kan de bare henge der når de er så jævli dum å hopper utfor. Lenke til kommentar
RunarL Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Syns det burde vært en slik policy at det som velger å hoppe på utfor fjellvegger bør innse at at hvis noe skulle gå galt er det ikke sikkert noen vil redde dem. Hopping på eget ansvar burde vært et skilt på alle fjell. Tåpelig at 2-3 stk skal risikere livet fordi en idiot hoppet fra et fjell. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Jeg har aldri - og kommer aldri til å hoppe med basehopping, men uansett så mener jeg at folk bør få gjøre hva de vil så langt dette er mulig, det være seg å kjøpe sex av prostituerte eller å hoppe i en fjellvegg. Men likevel kan vi ikke sette livene til letemannskapene for mye på spill. Hver sak bør jo vurderes individuelt. RunarL: Tror du virkelig at de som går så langt som å kjøpe utstyret og å reise opp på fjellene ikke vet at de gjør det på eget ansvar? Likevel tar samfunnet vårt et ansvar ovenfor sosiale avvik og ekstremiteter. Ja, det tar vel egentlig et ansvar ovenfor de fleste. Nekrofile Jon-Petter får terapi, kols-pasienten Piddien får medisiner og basehopperen Petter får hjelp hvis han screwer opp. Slik er det bare. At samfunnet bare skal sitte seg ned på ræven og si at "du kan faen meg gjøre mye rart og likevel få hjelp, men hopper du fra et fjell, får du jaggu meg ligge der og dø" finner jeg lite sannsynlig. Vi gjør jo alltid så mye som vi kan for å redde enkeltmennesker, både levende mennesker og lik, nesten uansett hvor dumt det man gjør er. Hvorfor basehopping skal være noe unntak ser jeg ikke for meg. Men det er klart at livene til redningsmannskapene må veie tungt i beregningen. Lenke til kommentar
Samuro Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Hvorfor basehopping skal være noe unntak ser jeg ikke for meg. Men det er klart at livene til redningsmannskapene må veie tungt i beregningen. Du oppsummerte min mening så godt som perfekt. Skal de som kjører for fort ikke få øyeblikkelig hjelp fordi de brøt loven? Skal hjelp plutselig kun komme til de som er moralske, smarte og stadig tenke på sin egen helse? Nei, et slikt samfunn vil virkelig ikke jeg være en del av. I ALLE redningsaksjoner så skal mannskapet ta hensyn til egen helse og eget liv fremfor alt annet - dette gjelder uansett. Lenke til kommentar
Assbear Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Eg syns at folk som gjer litt risikofylte ting med vilje heller får betale ei forsikring, så dei ikkje kostar ekstra for staten når dei tabbar seg ut. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Får ikke redningsmannskapene betalt for jobben sin da? Lenke til kommentar
Assbear Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 ja, men staten klagar jo over at dei må betale for redninga, noko den ville ha unngått om hopparane hadde ei forsikring som dekka redninga Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg ser på redningsmannskaper på samme måte som annet helsepersonell. Selvfølgerlig skal staten betale lønnen deres! Lenke til kommentar
Arne Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Jepp, det ser jeg på som en selvfølge. Hvor vanlig er det egentlig å påby forsikring på aktiviteter? Jeg vet ikke helt med deg åssbear, men jeg jobber og betaler skatt. Hvis ikke det skal betale for redningen, så vet ikke jeg. Folk som får selv-forskyldt kols får jo hjelp, og jeg ser ikke hvorfor hopping skulle være noe annerledes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå