Gjest Guest_Ronnie_* Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Hei! Jeg er en gutt på 14 år, som skal løpe 3000 meter etter sommerferien. Ifjor løp jeg best i klassen med en tid på 12:22 (jeg vet at det ikke er all verdens), og derfor tror alle at jeg har ganske god kondis, men så kommer problemet da. Jeg har slitt med anoreksi, og jeg klarer nesten ikke å løpe mer. Jeg klarer å løpe, men aldri i verden om jeg klarer å løpe like bra som ifjor. Noen venner av meg har spurt om jeg trener mye (når jeg gjorde det), og jeg svarte at jeg trener ca. hver dag, og mye hver dag, så ca. alle tror at jeg kommer til å løpe veldig bra i år. Derfor gruer jeg meg veldig til å løpe den, så jeg lurer på om noen har noen tips om hva jeg burde gjøre, eller noen innspill. Takk. Lenke til kommentar
i93 Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Tren! Fortsatt lang tid igjen av ferien og du rekker å få kondisen din forbedret iløpet av den tida. Bare pass på og ikke overanstreng deg. Ta deg noen ganske harde treningøkter noen ganger i uken (kanskje ikke hver dag) og pass på å spis rikelig med sunn mat, både kjøtt og fisk. Viktig med mye vann nå som det er så varmt. Hvis du føler du ikke presterer slik som klassekameratene dine forventer av deg, kan du jo si du har vert syk, og derfor mistet mye av kondisen. 12 min er uansett en veldig bra tid. Tipper at gj.snittet på 14 åringer ligger på 15+. Du nevte at du har slitt med spiseforstyrrelser, så da antar jeg at du er litt tynn? Visst du sliter med å spise nok mat for å komme opp i vekt igjen, kan du kjøpe en weight gainer på proteinfabrikken.no f.eks. Men pass på å ikke kutt ut all mat bare fordi du bruker Gainer. Den skal bare brukes til å øke antall kalorier du får i deg. Det vikigeste er altså å ha et variert kosthold, og ha et avslappet forhold til hva du har i deg. Lykke til. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Det er veldig tydlig at det er dine 14-årige bekymringer som kommer frem, det er dog det en kan forvente og det er slik det skal være. Men det er andre perspektiver du må ta i betraktning. Anoreksi er ikke noe å spøke med. Jeg synes du skal legge vekk forslaget med gainer som nevnt i forrige innlegg. Slike preparater forutsetter at en har en kropp i balanse, noe du ikke har hvis du har anoreksi, eller er ved å bli bedre av den. Vektøkning i ditt tilfelle må følges med på av helsepersonell, f.eks lege, ernæringsfysiolog eller lignende. Det kan rett og slett være skadlig med langvarige problemer som følge hvis du gjør det hele feil. Om ikke annet er stor vektøkning på kort tid, like skadlig som stor vektnedgang på kort tid. Dine bekymringer om 3 km og bra tider er reelle bekymringer for deg i øyeblikket, men på lang sikt er det av ingen betydning i det hele tatt. Du skal leve lenge vettu, uten varige men. Du kan heller satse på å få en bra tid til våren neste år, noe som gir deg lengre tid på å bygge opp fysikken og kondisen. Hvis du vil ha et godt alibi for dine fysiske mangler kan du f.eks si at du har hatt kyssesyken i sommer (mononukleose hvis du vil google det). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå