Gå til innhold

Kjøleribbe for LM317t

Anbefalte innlegg

Hva kan jeg bruke som kjøleribbe til en LM317t (en volt regulator som jeg skal bruke i en rheobus)? Gidder ikke sage opp en gammel Pentium kjøleribbe, tenkte meg at det kanskje kunne bli så enkelt som å bruke en femtiøring (er ikke den av kobber), bare slipe den litt?

Hele greia skal settes inn i en gammel CD-spiller (uten innmaten), kan veggene i denne boksen brukes til kjølingen? Vet ikke hva slags metall de er laget av, ett eller annet standard antageligvis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les databladet til den.

Regn ut belastningen den har og gang med dens C/W tall ( da finner du temperaturen den får ). C/W og andre termiske egenskaper du finner i databladet.. eller prøv i praksis, mål temperaturen ved full last.

Er den for høy ihht datablad, så har du et problem..

Jeg ville brukt noe annet... skal du gjøre det enkelt, så kan du bruke en liten aluplate.

Lenke til kommentar

Jeg har bygd akkurat den samme kretsen som deg.

Den kan bli litt varm hvis du trekker mye strøm fra den. så en 50 øring er ikke nok desverre.

Men med min Enermax 120mm som kjører på ca.8V så blir den ikke fryktelig varm.

Du kan selvsagt bruke veggen i CD-ROMet som kjøleribbe. Da har du i hvert fall nok kjøling til noen LM317T'er

Lenke til kommentar

Ja, de som står i en PSU kan fint brukes. De er av aluminium og leder godt.

Du kan også bruke veggen på CDrom'en men den er av lavlegert stål. (på fagspråket ofte kalt skrapjern...) Stål leder ikke så bra varme, men pga størrelsen er det garantert bedre enn en femtiøring (er litt usikker på hva det er slags legering). Det hadde selvfølgelig vært ennå bedre om CDrom'en hadde vært i Aluminium fordi varmen ville spredd seg lettere ut over et større område. Poenget er jo at varmen skal spres utover så greit som mulig for så å tas opp i luft som strømmer forbi. Da gjelder selvfølgelig: Større areal = bedre, og høyere luft-hastgihet = bedre.

Bare for referanse så er varmeledningsevnen (lambda) slik:

lavlegert stål(Jern): 80-90

Aluminium: 220-237

Kobber: 380-401

Sølv: ?-429

Det laveste tallet angir vanlige legeriner, og det høyeste tallet angir helt rent metall (noe du normalt ikke får tak i.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...