Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

folk som sjøgler

Anbefalte innlegg

idag snakket jeg med en dame i en butikk som sjøglet sånn at øynene gikk hver sin vei. altså når hun såg med hodet beint mot meg gikk det høyre øyet ut til høyre og det venstre ut til venstre, men det virket som hun registrerte meg siden hun nikket og smilte liksom, men hele tiden lurte jeg på om hun egentlig såg på de folkene som stod bak meg på høyre og venstre side :hmm: hvordan fungerer det egentlig når man er så sjøgl?

Endret av lando calrissian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fungerer slik at det ene øyet tar "overhånden". Synssentret i hjernen klarer ikke å håndtere 2 synsintrykk på en gang, derfor tar det ene øyet over. Det kan være helt tilfeldig, men er som oftest det øyet man ser best på. Over tid "glemmer" hjernen det øyet som ikke brukes. Derfor må man dekke over det seende øyet så at hjernen på nytt kan ta det glemte øyet i bruk, f.eks i forkant av brillebruk, operasjon eller annen synskorrigering.

Off topic: Kamelonter har 2 synssentre, noe som gjør at de kan bevege sine øyner uavhengig av hverandre å på slik måte ha full oversikt alle veier.

Lenke til kommentar

Har faktisk lurt på dette selv. intresant å vite hvorfor i alle fall.

men hvordan ser folk som "sjæmle" (Les: skjeler)

BTW sjøgler var et nytt uttrykk på dette for meg :p

er selv vant til å si at noen er skjæmmeløggd (leses på brei trønderdialekt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...