banansplitt™ Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Vet ikke hvor denne skulle så jeg la den her, i håp om at en snill moderator flytter den til riktig sted. Problemet er som følger: Jeg har en laptop, nærmere sagt DELL Inspiron 9400. På denne hadde jeg innstallert en Windows 7 BETA-utgave. Prøvelisensen på denne har da gått ut og jeg kommer meg derfor ikke "inn" på pcen. Her kommer problemet: cd/dvd-spilleren/brenneren fungerer ikke. Den bare "jobber" med cd'er/dvd'er men greier aldri å kjøre dem. Så da kommer spørsmålet; hvordan i all verden skal jeg fikse dette enklest mulig? Jeg har: - Windows Vista-plate - Windows 7 iso fil på ekstern harddisk Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Høres ut som den optiske enheten din må byttes ut.... Sjekket prisguiden for deg: https://prisguiden.no/vis_kategori....ering=min_price Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) Hva med å boote fra en usb stick? Evt. kan du jo google litt, det bør ikke være spesielt vanskelig å finne ut av. Endret 6. juli 2009 av _Xorcist Lenke til kommentar
Poks Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Så lenge maskinen din kan boote fra usb burde det gå bra. Her er en guide til hvordan du lager en minnepinne bare bytt ut cd-rom med din mounta .iso. Fant denne på internett. http://www.intowindows.com/how-to-install-...-working-guide/ Poks Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hvis du formaterer din minnepinne som NTFS så skal det være bare å kopiere over innholdet på Vista/7-plata til minnepinnen og boote fra den. (Funker (desverre?) ikke med XP) -C- Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Bumper denne jeg. Har dessverre ingen stor nok minnepenn og fryktelig dårlig råd, så da må jeg sjekke om det faktisk finnes andre alternativer før jeg evt kjøper en. EDIT: Kan jo legge til at jeg nå kommer inn på pcen, men kun i 2 timer før den automatisk skrur seg av. Endret 21. august 2009 av Points Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Enkelte ting løser seg ikke av seg selv... Når du ikke bryr deg om å kjøpe deg en ny dvd-brenner ( til skarve 3-400kr og heller ikke kan ordne deg tilgang til en stor nok minnepenn, tipper jeg folk ikke gidder å bry seg med å svare. Vi kan ikke utrette mirakler her på forumet må vite Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 Jeg spør om det faktisk finnes muligheter for å ordne dette uten å måtte kjøpe en ny dvd-brenner. Det er ikke snakk om at jeg ikke gidder, det er snakk om at jeg ikke har råd. Ja, det finnes faktisk de av oss som ikke har råd til utstyr for 3-400kr. Så med mindre du faktisk har en løsning anbefaler jeg deg å droppe de overlegne og provoserende kommentarene. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Vi har kommet med løsningen, bruk en USB-penn. Det er ingen alternativer. Såvidt meg bekjent så fins det ingen mulighet for å installere Windows over nettverk. Du får se om du får lånt en minnepenn eller noe slikt... PS. Du kan også bruke en ekstern harddisk så lenge den er formattert som NTFS og satt som aktiv. -C- Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Det er greit nok å ha DVD/ CD rom eller en Stor USB for å installere alt, derfra. Men hvis man ikke har det da, så er det naturlig å spøre? -har du usb som er på … gjerne…500MB? -har du og kanskje en annen maskin som du kan kople din DELL Inspiron til, via nettverk? (enten med krysskabel direkte mellom de to maskinene , eller med vannlig nettverks kabel til router på din nettverk? -har du kanskje et eksternt harddisk enhet? Da har du mulighet å installere det du ønsker. Uansett vil jeg da nevne her, du MÅ bruke din usb stikk, som boot enhet, med å plassere kun WinPE i den. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) @Points: Som nevnt ovenfor trenger man uansett hvordan man vrir og vrenger på det enten en ny DVD-stasjon eller en USB-pinne, dersom du skal gjøre en reinstallasjon av Vista. Du får faktisk tak i det siste til 100 - 150 kr, også i fysisk butikk. Da er størrelsen 4 GiB. Å ha liggende en min 4 GiB USB-pinne er nesten en dyd av nødvendighet i dag. Og jeg tror faktisk de fleste av oss har opplevd hvordan det er å være skikkelig blakk. Men du kan faktisk oppgradere fra Win 7 beta til Win 7 RC (om det er det ISO-fila) de er. Kan også gjøre en reinstallasjon om jeg ikke husker feil. Du må mounte iso-fila, isomagic bør fungere, og kjøre setup fra den mounta iso-fila. Endret 24. august 2009 av Bolson Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 Jeg har også prøvd å oppgradere med .iso-filer med DaemonTools i Windows, men det kommer feilmelding på alt sammen. Men; jeg har en 500gb ekstern HD. Problemet er at den er fyllt nesten til randen med saker og ting jeg ikke kan overføre til andre lagringsenheter. Still possible? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) -Hvor stor er din Usb stick? (en 500 MB----ikke GB. er nok. 250MB er og mulig med litt ...) -Har du mulighet å shrinke partitionen, eller om du har en partition til som er stor nok til win7 installasjons filene? Det som er viktig med at du har bootbart usb, er at du kan få tilgang til maskinens resurser, i tilfelle en installasjon via cmd og setup.exe med switches fra i den 2 timers fungerende win7, går ikke som det skal. (jeg må utføre en slik installasjon før jeg kan gi deg, i så fall mer hjelp) Endret 24. august 2009 av wiberos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå