negnirty Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Hei! Har for litt siden kjøpt meg "ny" bil, en volvo 460, 94'. Den har gått ca. 130.000km. Det er noe småtterier på den jeg lurer på hva kan være: Når jeg gir gass ved lav hastighet kommer det en dunkelyd eller to fra et sted foran i bilen, merker det litt på rattet. Den rister noe helt for jævlig når jeg skal ta løst fra stillestående, spesielt i revers (nei, jeg holder ikke på å kvele bilen), må opp i kanskje 3-3.500 r/min for at ristingen skal forsvinne, men dette er bare fra stillestående og nedgiring i litt høyere hastigheter. Tredje og siste problem: Ved høy hastighet/belastning lukter det fyrverkeri/råtne egg en liten stund etterpå inni bilen, dette er spesielt i oppoverbakker, der jeg kan ha litt pådrag og lavt gir. Eksempelvis 100-110km/t i 3.gir (jada, jeg er en fartssynder til tider.) Håper noen kan hjelpe meg, og spør gjerne om fler opplysninger trengs:) Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Hei! Har for litt siden kjøpt meg "ny" bil, en volvo 460, 94'. Den har gått ca. 130.000km. Det er noe småtterier på den jeg lurer på hva kan være: Når jeg gir gass ved lav hastighet kommer det en dunkelyd eller to fra et sted foran i bilen, merker det litt på rattet. Den rister noe helt for jævlig når jeg skal ta løst fra stillestående, spesielt i revers (nei, jeg holder ikke på å kvele bilen), må opp i kanskje 3-3.500 r/min for at ristingen skal forsvinne, men dette er bare fra stillestående og nedgiring i litt høyere hastigheter. Tredje og siste problem: Ved høy hastighet/belastning lukter det fyrverkeri/råtne egg en liten stund etterpå inni bilen, dette er spesielt i oppoverbakker, der jeg kan ha litt pådrag og lavt gir. Eksempelvis 100-110km/t i 3.gir (jada, jeg er en fartssynder til tider.) Håper noen kan hjelpe meg, og spør gjerne om fler opplysninger trengs:) Dunkelyder, der tipper jeg "noe" i hjuloppheng/drivaksler. Anbefaler deg å få en kyndig til å sjekke hva som bør repareres/byttes. At bilen lukter drit er ganske normalt på 90-talls-biler. Det er katalysatoren som lager denne lukten. Lev med det Lenke til kommentar
gxi Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Kan være du har et eller flere dårlige motorfester. Lenke til kommentar
saskansen Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 feilen med ein eller to dunkelyder,og risting når du løser den er ganske sikkert eit motorfeste..... lukten du beskriver var eit vanlig fenomen på biler i begynnelsen av nittitallet,og kommer rett og slett fra katalysatoren mulig du har et lite hull i eksosannlegget ditt kanskje,siden du merker det så godt inni bilen.... Lenke til kommentar
negnirty Skrevet 7. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2009 Takker så mye for svar folkens, jeg hadde kanskje trodd at ristinga kom av at clutchen var noe morken siden bilen har stått ganske lenge stille, men skal sjekke motorfestene! Lenke til kommentar
saskansen Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Takker så mye for svar folkens, jeg hadde kanskje trodd at ristinga kom av at clutchen var noe morken siden bilen har stått ganske lenge stille, men skal sjekke motorfestene! kan selvfølgelig være at dempefjørene på clutchen din er gåen,men siden du har denne dunkinga i tillegg vil eg nok si 95% sjans for at det er motorfeste Lenke til kommentar
negnirty Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Nytt spørsmål fra meg, jeg vil ikke lage en ny tråd for bare dette. Den feilkode-boksen som ligger under panseret, hvordan bruker man den? Altså jeg skjønner at den pluggen skal inn i de nummererte hullene, men er det noe skjema for hva som testes noe sted? Har lett litt, men klarer ikke oppdrive noe. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå