Gå til innhold

Norwegian.no og alternative OS - hva i alle dager foregår?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vet at dette ikke er helt riktig forum å poste i, men jeg regner med at majoriteten av ikke-Windows-brukere hører hjemme her, så jeg prøver. Jeg har i mange år fløyet Norwegian, og brukt deres nettsider norwegian.no for bestilling av billetter. Dette har alltid fungert knirkefritt, i alle OS, alle browsere, og på alle maskiner jeg har vært borti. De siste dagene har noe meget snodig skjedd: norwegian.no ser ut til å throttle alle forsøk på forbindelse til 500 byte/sek! Er det noen der ute som kan bekrefte at det samme skjer med dem? Først trodde jeg bare serveren hadde problemer, men nå har dette vedvart i dagesvis. Til slutt bestemte jeg meg for å oppsøke en Windows-maskin for å prøve Internet Explorer, da jeg tenkte Nowegian kanskje hadde gjort noe dumt med sidene som påvirket Firefox. Til min store forskrekkelse fungerte alt fint i Internet Explorer - og enda rarere - alt fungerte fint i Firefox i Windows!

 

Javel, tenkte jeg, nettleverandøren min har problemer (Windows-maskinen er ikke hjemme, og har nett fra en helt annen leverandør). Men nei. Nå har jeg prøvd 6 forskjellige maskiner, med totalt 3 forskjellige nettleverandører. Jeg har prøvd Firefox 2, 3, og 3.5. Jeg har prøvd Lynx (denne rapporterer stødig overføring... i 500 byte/sek). Jeg har prøvd Konqueror. Jeg har prøvd å endre identifikasjonsstrengen til å matche IE og Windows. No luck. Jeg har også prøvd et par FreeBSD-maskiner, uten hell. Én maskin av de utprøvde skilte seg ut i det at jeg ble throttlet på litt over 1 kb/sek istedet for 500 byte/sek. Hva i ALLE VERDENS DAGER er dette?

 

Videre oppgir ikke Norwegian noen mailadresse en kan kontakte for tekniske problemer, så jeg spør dere: Er det noen der ute som kan bekrefte det samme? Noen teorier? Dette er jo virkelig helt sprøtt! Dette er noe av det mest mystiske jeg har sett.

 

Rapporter gjerne OS/nettleser og om en har hell med å laste inn Norwegian.no her. Svært interessant er også teorier om hva som er galt, for fra et teknisk ståsted fatter og begriper jeg ikke dette... jeg har aldri sett lignende.

 

Edit: Stryk ut FreeBSD-over (OSet var visst skiftet til Linux uten at jeg merket det). Se derfor på FreeBSD som utestet.

Endret av poffa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg brukte til slutt Googles cache av kontaktinfo-siden deres for å se etter mailadresse. Noe slikt har de ikke - en må faktisk ringe. Hvis et par til av dere kan bekrefte resultatene mine kommer jeg til å ringe dem. Dette går ikke an.

Lenke til kommentar

Odd man out ser ut til å være en Debian-maskin jeg har tilgang til. Jeg vet ikke versjonsnummeret, men kjerneversjonen er 2.6.26-1-686-bigmem. Denne rapporterer 5,55 kB/s med wget, i motsetning til de 500 bytene andre maskiner får. Hui hvor det går!

Endret av poffa
Lenke til kommentar

Jeg fikk også prøve en kamerats iPhone, som vel kjører en slags Safari-nettleser på et dedikert UNIX-aktig OS(?). Her snakker vi full hastighet - innlasting momentant i nettleseren. Siden telefonen er jailbroken, har den også et standard GNU-miljø, så jeg testet wget. Sett slikt, over 1 MB/sek!

 

Dette blir rarere og rarere. Her snakker vi om en case der wget, en av de simpleste HTTP-klientene en kan tenke seg, gir 500 byte/sek i ett OS, og 1.22 MB/sek i et annet. På samme linje. Fått solstikk i sommervarmen, Norwegian?

Lenke til kommentar

Jeg ser av historikken i min nettleser at jeg var inne på norwegian sine sider kvelden 02.07, og kan da ikke huske å ha opplevd problemer. Så det har nok oppstått etter den tid.

 

poffa: Link dem til denne tråden kanskje?

 

EDIT: selv om dette er et veldig snålt problem ser jeg ingen grunn til å bli fornærmet foreløpig.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar

Neida, jeg ser heller ingen grunn til å bli fornærmet. Jeg tror absolutt ikke dette er en policy-endring fra Norwegian ("vi vil ikke lenger ha Linux-brukere som kunder"). Jeg syns dog det er ganske dårlig at en må ringe kundeservice for å finne ut hvordan rapportere om slike feil. Men nå har de fått beskjed, så får vi se hvor lang tid det tar å rette opp i feilen. Ellers vil vel sikkert SAS hjelpe meg...

 

I tillegg håper jeg de forklarer bakgrunnen for dette - rett og slett fordi det virker som et veldig interessant og uvanlig problem fra et rent teknisk ståsted. Hva i alle dager sørger for å throttle forbindelsen?

Endret av poffa
Lenke til kommentar

Får opp siden, den laster i løpet av ~30 sekunder eller så, så fort går det ikke. Fedora 10/Firefox 3.5.

 

Testet med wget, som gir meg 9kB/sec.

 

Edit: Kan bekrefte at Solarisboksen min maxer ut linja mi, så det er definitivt noe fishy på gang med norwegian og linux.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Jeg er litt fastlåst i dag. Kunne noen som har tid prøvd å kjøre et par forskjellige OS i en VM og se om resultatene varierer? F.eks. ser det ut fra det over at Fedora og Debian gir andre hastigheter enn Ubuntu (Debian vs. Ubuntu er det for øvrig veldig mystisk at skal variere...) - hva skjer om en kjører begge to i VM med samme host-OS? Det ville være interessant å se om det er verts- eller gjeste-OSet som bestemmer graden av problem her.

Lenke til kommentar

FreeBSD 7.1 : 236kB/sec (max)

Arch Linux : 183kB/sec

Fedora 10 : 9kB/sec

OpenSolaris : 235kB/sec (max)

Debian 4 : 200 bytes/sec

Debian 5 : 186kB/sec

 

Vel, dette er ihvertfall noe av det rareste jeg har sett...

 

Edit: Prøvde å få wget til å bruke IE7 og IE8 sine user agent strings, men det hadde ingen innvirkning.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
FreeBSD 7.1 : 236kB/sec (max)

Arch Linux : 183kB/sec

Fedora 10 : 9kB/sec

OpenSolaris : 235kB/sec (max)

Debian 4 : 200 bytes/sec

Debian 5 : 186kB/sec

 

Vel, dette er ihvertfall noe av det rareste jeg har sett...

 

Oi - ja DET var snodige resultater, det! Jeg ville vel kanskje si at variasjonen mellom 236 og 183 kan tilskrives tilfeldigheter (men du kan kanskje påpeke noe annet ved å gjenta forsøket?) - de andre variasjonene der er helt sprø. Spesielt Debian 4 vs Debian 5 er jo bananas. En burde vel begynne å binærsøke gjennom kjerneversjoner, men sånt tar jo voldsomt mye tid. I tillegg kan det jo godt hende det er en innstilling, og ikke endret kode, som gjør forskjellen. Men i det hele tatt må noe svært mystisk foregå hos Norwegian!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...