Gå til innhold

Hvor mye bør jeg ta betalt for reperasjon av en laptop

Anbefalte innlegg

Hei,

Håper jeg har funnet frem til riktig underforum.

En bekjent av en venn av meg ønsker å få sin pc reparert.

Han sier at han har vært på en databutikk og fått beskjed om at hardisken til hans pc er kræsjet. Han vil ha den reparert privat. Jeg har skiftet hardisk på egen laptop før og sett problemer med RAID drivere osv. så jeg vet at når noe først kan gå galt kan det fort ta litt tid.

Det jeg i bunn og grunn lurer på er hvor mye jeg bør ta betalt for dette..

UT.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Du kan jo først finne ut om harddisken faktisk er ødelagt. Finnes programvare for dette på nettet. Pc-butikkene har en tendens til å si at harddisken er ødelagt dersom det egentlig kun trenger å reinstalleres OS-et... No som ikke alltid er nødvendig heller. Selv tok jeg ingen ting for å bytte harddisk og installere OS for en kompis, men det kan tenkes at jeg er dumsnill. Så dersom du sier at du tar halve av det pc-verkstedet tar for jobben, så kan du jo si deg fornøyd. Men det kommer litt an på hvor mye arbeid det er også... så kanskje nærmere 75% av det pc-verkstedet ville ha tatt? :hmm:

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Kommer anm på om dette er en kompis av deg eller ei.

Dersom det er en kompis ville jeg ikke tatt noe særlig betaling. Er det derimot ikke det, og dersom det bare er å skifte en harddisk ville jeg ikke tatt mer enn 200,- (dersom det bare er å fjerne den gamle + sitte i den nye)

Skal du derimot kjøpe disk, sitte den i maskinen og installere OS ville jeg ikke gjort det for mindre enn 400,-

Lenke til kommentar

Hvis jobben går ut på å bare bytte harddisken så er jo det gjort på to minutter og ikke akkurat noe jeg ville tatt meg betalt for å gjøre privat. Skal du derimot innstallere OS, drivere og programvare så tar jo dette fort 1-2 timer. 500,- er nok passe for en slik jobb.

Lenke til kommentar
Hvis jobben går ut på å bare bytte harddisken så er jo det gjort på to minutter og ikke akkurat noe jeg ville tatt meg betalt for å gjøre privat. Skal du derimot innstallere OS, drivere og programvare så tar jo dette fort 1-2 timer. 500,- er nok passe for en slik jobb.

Jeg pleier aldri å be om betalt når jeg gjør jobb for en venn. Men dette er en venn av en venn, og han vil helst betale, noe ikke jeg sier nei til. Arbeidet er :

1.å først finne ut om hardisken er kræsjet ( noen som kan anbefale noen programmer for det ? )

1.1 hvis ikke kræsjet fikse den eksisterende.

2. kjøpe han en ny hardisk (hvis kræsjet)

3. installere OS på denne.

vet ikke hvor mye butikkene tar for dette .. ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

tja, 200kr timen er en ok pris, selv har jeg fastpris på 500kr for reinstallasjon av os. alt annet tar jeg 300kr første timen og 200kr for timene deretter, men tar ikke noe for kjøring osv. så den jobben der hadde jeg tatt 800kr for (først skifting av hdd som kan være jævlig køddent på noen maskiner som er 300kr for timen, så hadde det vært 500 for ny installasjon av OS'et)

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar
Husk at du må legge inn alle driverene om du må installere nytt OS.

btw sjekk biosen, en del bioser har harddisk sjekk.

Det er akkurat der jeg tror d kan ta litt tid kjønner du.. jeg skiftet hardisk på min egen toshiba portege her om dagen og skulle legge inn windows 7, men det var problemer med RAID driverne som endte opp med at jeg måtte lete i 2-3 timer..

Et spm til. Bør jeg gi han en fast pris uten å ha sett på pcen eller bør jeg ta en timepris ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

timepris er seff greit nok, når det kommer til raid drivere så sjekk om hdd står i compability modus i bios. da trenger du ikke drivere. har vært ute for dette problemet før

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...