Gjest medlem-82119 Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) Har et Sony DCR-TRV22E DV-videokamera idag, og vurderer å gå over til HD kamera. Jeg synes kassetter ikke er det som kommer til å være fremtidens lagringsformat, og jeg synes også det er knotete å ta backup etterpå hvis man vil ha det brent ut på en DVD. Delvis skyldes dette at opptakene må sorteres med å spole frem og tilbake, delvis skyldes det at kapasiteten på en standard DVD er mindre enn en DV-kassett, delvis skyldes det at redigeringsprogrammet jeg bruker (pinaccle studio) ikke brenner ut mer en 59 minutter pr dvd mens en DV-kasett har ca 63 min opptak. Det er jo også det at kassetter slites mer ved avspilling, og brytes vel mer ned ved lagring, er mer påvirkelige ovenfor magnetisme og støv osv. Vi har skaffet oss DVD-brenner og blurayspiller som støtter AVCHD formatet direkte. Dette er jo det vanligste nå, i tillegg til H.264 og mpeg 4. Har foreløpig sett på følgende kamera: -Samsung H106 -Panasonic HDC-SD200 -Canon legria HF20 -Canon legria HF200 -Canon legria HF S100 Jeg ser jo at mange kamera er dårligere utstyrt enn mitt DV kamera, bl.a mangler mange søker, ingen? kan kopiere/ta opp inn til kamera (kun sende opptaket ut), batterikapasiteten er ofte ikke mer enn halvannen time (spesielt siden man tvinges til kun å bruke skjermen, og opptakskvaliteten får mye kritikk på mange kamera spesielt siden det komprimeres mye. Jeg vet jo ikke hva de sammenligner med, om et HD kamera er dårlig i forhold til ett annet HD kamera, om det er tdårlig i forhold til et DV kamera, eller om det er dårligere i forhold til et kamera til ti-dobbel pris. Jeg hater sonys elendige kundeservice, så jeg har kastet ut alt sony materiell unntatt kameraet som nå står for tur. Det har nå en brun flekk på opptakene, men sony nekter å reparere det som vanlig. Sony kamera blir derfor ikke aktuelt. Legegr mest vekt på bildekvalitet, dernest at det er mest mulig fremtidsrettet (ingen sære minnekort) og brukervennlig. Fra rene reviewer så har Panasonic HDC-HS300 kommet veldig bra ut https://prisguiden.no/product.php?product...4&cat_id=34 men prisen er i høyeste laget....men det er vel bare å kutte ut middag de neste månedene så går det vel...? Endret 6. juli 2009 av medlem-82119 Lenke til kommentar
Spook Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) Jeg stod ovenfor helt tilsvarende problemstilling for noen uker siden, du kan lese monologen min her. Det var ikke mye hjelp å få her i forumet så det ble en monolog. Se også test av HDC-HS300 hos CamcorderInfo. Jeg endte opp med søsterkameraet til HDC-HS300 som er HDC-TM300. Forskjellen er at HDC-TM300 har 32GB innebygget flash RAM i stedet for harddisk, noe jeg foretrakk delvis pga vekt men enda mer fordi jeg ikke ønsket et lagringsmedie med bevegelige deler når jeg nå kunne slippe det. Jeg har brukt kameraet i noen uker allerede og er strålende fornøyd. "Intelligent auto" funksjonen er meget bra samtidig som det er mulig å ta full manuell kontroll og man kan aktivere "zebra stripes" for å en visuell indikasjon som hjelp til å få korrekt eksponering. Jeg vil også fremheve "Auto Focus Tracking" funksjonen som man aktiverer ved et enkelt "touch" på skjermen og deretter et "touch" på skjermen på objektet man vil følge. Kameraet vil så gjøre resten og sørge for at objektet du valgte alltid er i fokus så lenge du holder det innenfor billedutsnittet. Har brukt denne funksjonen en del og dette fungerer meget bra. Jeg kan nesten ikke få fullrost dette kameraet nok, løp og kjøp! Endret 6. juli 2009 av Spook Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Jeg har lest endel reviewer og sett på spesifikasjonene, og Panasonic HDC-HS300 og HDC-TM300 ser mest lovende ut. Heller også mot HDC-TM300 på grunn av mer stabilt innebygget minne enn HDD, men jeg aner egentlig ikke hvor sårbar en HDD er på slike kamera. Vet de bruker mer strøm, og HDD burde vært sårbart siden den har bevegelige deler. Det ideelle hadde kanskje vært å hatt en SSD som samsung har på noen av sine nye kamera? Jeg ser jo dessverre også at de nye HD kameraene er ganske strippet i forhold til et DV-kamera til en brøkdel av prisen. For eksempel mangler: -Innganger. Jeg har brukt endel inngangene til å f.eks kopiere direkte fra kamera til kamera, men de jeg har sett på har kun hatt utganger. Teknisk sett har man også hatt mulighet til å bruke DV-kamera som en TV-opptager om man vil. En annen fordel med innganger er at man kan bruke kameraet som en overgang til eldre utstyr. Man kan f.eks koble et eldre videokamera analogt til DV-kameraet og videre til f.eks en pc. Slike muligheter er kjekke, men mangler på de HD kameraene jeg har sett på. -Firewire. Et av argumentene man brukte når DV-kameraene kom var at firewire var mer stabilt enn USB, og raskere også. Med HD kamera får man vel mer data å overføre, og da burde det jo vært ekstra viktig med firewire??? En annen ting med firewire var jo at man kunne styre kameraet med redigeringsprogrammet til pcen, slik at man kunne starte og stoppe overføringer, spole, osv uten å fikle med kameraet. -Søker. Mangler ofte på billige kamera, men jeg synes det er viktig. Bruker mye mindre strøm, og er et must når man filmer i sollys eller andre opplyste områder. -Mikrofoninngang. Vindstøy er jo alltid et problem, og det å ha muligheten til å plugge til en ekstern mikrofon man kan ha en sokk på er kjekt. Allikevel mangler mange kamera jeg ser på denne inngangen. -Sårbare plasthengsler og ledd. Igjen en ting jeg håpet man hadde lært av og sluttet med, men ser at man fortsatt velger de pinglete plastfestene på lukene. Ikke få kamera jeg har vært borti hvor de har knekt elelr blitt bøyd slik at man ikke får luka på igjen... Så kan man jo diskutere de ulike batteriløsningene, de fleste leveres med relativt små batterier som kun gir kameraet en driftstid på ca 90 min. Enda verre er kamera som settes inn i slot i kameraet, slik at man ikke kan velge å kjøpe et større batteri om man ønsker. Jeg ser jo også at mange kamera har redigeringssoftware i selve kameraet. Fungerer dette ok, kan softwaren oppdateres når det kommer oppdateringer eller er det enda en gimmic? Jeg ser også at man stort sett bruker HD format i "i" og ikke "p" som jeg hadde ønsket. Ville det vært så mye dyrere å la kameraet støtte full HD i "p" istedenfor "i"? Hvis ikke, hvorfor velges så "i" nesten hele tiden? En siste ting jeg lurer på er hvordan dere lagrer opptakene? Overføres ett opptak til en pc eller dvd brenner i samme kvalitet og størrelse som på kameraet, slik at hvis jeg fyller opp et kamera med en 32 Gb innebygget minne, samt en 16 Gb SDHC brikke så må jeg overføre 48 Gb? Brennes dette da ut på en bluray-plate i full kvalitet ved å brenne fila/filene rett fra kameraet etter at de er overført? Lenke til kommentar
Spook Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Jeg kommer jo fra samme "verden" som deg selv om du hadde ett enda litt mer avansert kamera (selv hadde jeg et TRV-17E og var meget godt fornøyd med det). Helt enig i dine betraktninger rundt kvalitet på veldig mye av dagens HD kameraer. For meg så ble Panasonic HDC-TM300 valget nettopp fordi det hadde færrest av manglene du peker på, samtidig som det virker som det er et av de aller beste kameraene i prisklassen under 15.000,-. - Innganger (analoge som digitale) savner jeg imidlertid på HDC-Tm300 men det ser ut til å være umulig å oppdrive et fornuftig HD kamera som fortsatt har dette, med unntak av HD kameraer som tar opp til miniDV tape. Både Sony og Canon har jo fortsatt gode kameraer som bruker miniDV tape men de ser ut til å ha stagnert i utviklingen, dvs de mangler en del finnesser som siste generasjon AVCHD kameraer har. - Firewire var jo et "must" når overføring av innholdet fra tape til datamaskin/redigeringssystem skjedde sekvensielt men nå ser jeg ikke det samme behovet siden man enkelt kan flytte minnekortet over til datamaskinen. Dessuten så var jo dette før USB 2.0 sin tid og overføring fra kamera til PC via USB 2.0 er jo også rimelig raskt, dog ikke like raskt som det ville vært via firewire. - Søker - her er jeg helt enig med deg i at det er viktig og for meg så var det et absolutt krav. Det diskvaliserte faktisk det meste av dagens HD kameraer som gjerne ikke har søker. Men når det er sagt, etter å ha brukt mitt nye kamera i noen uker så har jeg faktisk vent meg mere til å bruke kun LCD skjermen og det gir i tillegg rask tilgang til en del praktiske funksjoner under filming (touch screen). Når batterilevetiden i praksis nesten er lik enten jeg bruker søker eller LCD skjerm ved filing så er jeg ikke lengre så sikker på at dette vil være et absolutt krav ved neste korsvei, sannsynligvis ikke. - Sårbare plasthengsler og ledd er jeg også rimelig lei av - men det ser ut til å gjelde "alle" kameraer uansett hva du velger. - Redigering på selve kameraet har jeg aldri prøvd og det kommer jeg nok heller aldri til å prøve - jeg kan vanskelig tenke meg at dette er annet enn en "gimmic" som man må ha fordi konkurrenten har det. - Jeg ser også at de fleste tilbyr opptak i 60/50i (fps for hhv NTSC og PAL) og at de som tilbyr "p" oftest gjør det i form av en såkalt "move mode" og 24/25p (igjen fps for hhv NTSC og PAL). Hvorfor det er slik har jeg også lurt på men har egentlig slått meg til ro med at 50i/25p gir glimrende kvalitet som helt og fullt dekker mitt eget behov, men det kan hende at det er fordi jeg ikke vet bedre - Når det gjelder batteriløsninger så legger vel de fleste med batterier med lav kapasitet slik at de kan selge (dyre!) ekstra batterier med samme og eventuelt med høyere kapasitet. Selv kjøper jeg gjerne 3dje parts batterier fra eBay og/eller andre utenlandske nettsteder til en lav pris. Er jo klar over at det er noe risiko ved dette men tror denne er sterkt overdrevet av "merkevareleverandørene". Jeg har brukt denne typen 3dje parts batterier til kameraer og videokameraer i flere år helt uten problemer, men det er selvsagt ingen garanti for at ikke andre eller jeg selv kan få problemer i fremtiden. Men det meste av disse batteriene er produsert ved fabrikker i Kina enten det står Sony, Panasonic, Canong eller ingen navn i det hele tatt på batteriene. og jeg mistenker at "originaler" og "kopier" ofte er produsert av en og samme fabrikk..... - Når det gjelder lagring av opptak så lagret jeg tidligere alle mine DV kassetter, men har med ett unntak aldri hentet tilbake noe fra arkivet. jeg redigerer alt materiale og ender da opp med redigert materiale som er mellom 1:3 og 1:6 av opptatt materiale, dvs at en times opptak gjerne ender opp som mellom 10m og 20m ferdig redigert materiale. Jeg bruker Pinnacle Studio til all redigering og "rendrer" alltid til best mulig kvalitet (for SD blir det "DVD kvalitet" - for HD så blir det "Blu-Ray kvalitet". Jeg beholder nå råmaterialet en en stund og sletter det når jeg er sikker på at jeg er fornøyd med den redigerte utgaven. Fordelen ved å "rendre" til høyest mulig kvalitet er at jeg i etterkant kan bruke den som "master" og konvertere til annet format ved behøv, uten å tape kvalitet. I tillegg så sparer jeg tiden det ville tatt å "rendre" effekter/overganger på nytt og på nytt, hver gang jeg vil ha materialet i et annet format (som forsåvidt ikke er så ofte i praksis). Selv anskaffet jeg også en NAS (Synology DS-408 (med 4x1.5TB i RAID5 - gir noe over 4 TB tilgjengelig diskplass) og lagrer allt redigert materiale der - jeg har etter hvert mye video og bilder som jeg er veldig redd for å miste. Tar i tillegg jevnlig backup til et par eksterne disker jeg har oplet opp mot NAS boksen. Dete fungerer helt utmerket, og jeg i tillegg tilgang til materialet fra "Media Center PCen" i stua (og alle andre PCer fpor den saks skyld), men jeg innser jo at denne løsningen sikkert blir litt i overkant for de fleste. - Du har helt rett i det du antyder om overføring fra kamera til PC, selv har jeg kun brukt minnekort ved opptak og kan da enkelt flytte minnekortet til PCen og slipper en noe mer tidkrevende overføring fra kamera til PC via USB. Men overføring via USB vil uansett oppleves som reklativt raskt for oss som er vant til overføring fra kamera med tape via firewire - Brenne til Blu-Ray rett fra kamera er mulig, i hvert fall for noen kameraer (Canon har i hvert fall løsning for dette), men dette er helt uaktuelt for min del. Min erfaring er at video må redigeres/kuttes *mye* med "hard hånd" - ellers så blir det fort veldig kjedelig å se på for andre enn en selv. Dette ble mye mer enn jeg hadde tenkt til å skrive, og sikkert også noe "usammenhengende" og planløst skrevet, men håper det allikevel er nyttig for noen Lenke til kommentar
Spook Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Ser nå at også Akam har testet Panasonic HDC-TM300 og det ser ut til at også de er enige med meg i at dette er et av de aller beste, og kanskje det aller beste, av kameraene i denne klassen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå