Juji Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Heisann, da var eu kontrollen klar. Jeg må fikse feiltenninger på motoren, men hva sjekker man først? Er det en smart rekkefølge man kan ta? Bilen fikk nye plugger for et parmåneder siden, kan det være noe galt med disse? Hva kan ellers være årsaker? Ledningene? Fordelertingen? Hvor langt bak går listen? Takker på forhånd for all hjelp:) bilen er en 97 modell peugeot 306 stasjonsvogn 1.6 liter. Mvh alex Lenke til kommentar
saskansen Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Heisann, da var eu kontrollen klar. Jeg må fikse feiltenninger på motoren, men hva sjekker man først? Er det en smart rekkefølge man kan ta? Bilen fikk nye plugger for et parmåneder siden, kan det være noe galt med disse? Hva kan ellers være årsaker? Ledningene? Fordelertingen? Hvor langt bak går listen? Takker på forhånd for all hjelp:) bilen er en 97 modell peugeot 306 stasjonsvogn 1.6 liter. Mvh alex Har du fått feiltenning på eu-kontroll?? er det feil tenningstidspunkt,eller fjusker den eller hva er det som oppleves med bilen? Lenke til kommentar
Juji Skrevet 7. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2009 Ja, bilen fusker endel på tomgang, uansett varme ute. Rpm nåla ligger og vipper ned på under 1000. Av og til når jeg gir gass begynner den å liksom slite hvis jeg letter på gassen så pleier det og ordne seg. Ja, sammen med et lite hull i den bakre pottå så klarte de ikke å måle avgasser. Lenke til kommentar
saskansen Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Ja, bilen fusker endel på tomgang, uansett varme ute.Rpm nåla ligger og vipper ned på under 1000. Av og til når jeg gir gass begynner den å liksom slite hvis jeg letter på gassen så pleier det og ordne seg. Ja, sammen med et lite hull i den bakre pottå så klarte de ikke å måle avgasser. "begynner å slite"...nykker den da eller hva er det som skjer? begynte feilen etter pluggbytte? ville begynt med å ta de ut og se på de,det er jo gratis ihvertfall kjenner ikkje så godt til disse bilene,men er det "vanlig gammeldags" fordeler med rotor på den? såfall kan du ta av lokket og skrape av irr på kontaktene og sjekke om kullstiften er ok forutsatt at det er det tenningssystemet eg tror på denne bilen,sitter det en liten svart boks med et stikk med sju ledninger på skrudd fast med to skruer et sted i motor-rommet ditt....dette kan du skru av og skrape og gjøre rent bak på boksen,og på bilen der det er skrudd fast...det skal være blankt metall på begge plasser..ta gjerne litt kobberpasta på når du skrur fast igjen viss du har...... dette er vel de tingene som er greit å begynne med..... pluggledninger er jo også et svakt punkt,men disse må du jo kjøpe nye for å sjekke(kan måle motstand også,men er ikkje alltid de funker selv om den er riktig) Lykke til i feilsøkingen Lenke til kommentar
Juji Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Den begynner å smånykke, virker som den ikke sviver på en av sylindrene. Problemet var der før pluggskifte også, men det har blitt verre den siste måneden. Har en sånnen ting der alle sylinderledningene samles på, liksom en encentimeterstjukkboks hvis det sier deg noe? Skal prøve det du skrev:) de ledningene går rett på den plata, ikke noe lokk over. Ledningen ser ut som kobber, enten så er det kobbeeledninger eller graps da? Fordeler sånn ser fordeleren ut. Kan det komme graps under denne? Endret 8. juli 2009 av evilowns Lenke til kommentar
saskansen Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 oki,du hadde litt meir moderne tenningsannlegg en eg trodde skiftet du pluggledninger også når du skiftet plugger? hvis ikkje ville eg prøvd dette.... kan også være den sammenbygde coil/fordeleren som du hadde bilde av. men prøv først og se om det er dårlig kontakt bare,det er no gratis iallfall Lenke til kommentar
saskansen Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 ser foresten ut som coilen/fordeleren din er jordet gjennom festeskruene...du kan jo prøve og pusse litt på skruehodene og metall-kontaktene som sitter rundt skruehullene i coilen sånn at du er sikker på at det er kontakt der Lenke til kommentar
Juji Skrevet 9. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Ny fordeler , dette var den fordeleren jeg hadde, var nokså lik den andre. Skal sjekke kontakt mellom tennplugger og ledning, så bra ut mellom ledning og fordeler. Så feil jording kan gjøre at den sender feil spenning til pluggene? (jeg har ikke sånn veldig greie på bil, men jeg prøver å lære meg) Hvis det er ledningene kan jeg kjøpe ett ledningsett, som de har på meca? Eller bør jeg kjøpe ledningene hver for seg? Meca link Sjekka også på mekonomen, der hadde de også ledningene inne, tror det ble litt billigere der også. bare for å klargjøre. Problemet er enten i pluggene, ledningene eller fordeleren? Eller kan det være flere ting? takk for hjelp så langt Endret 9. juli 2009 av evilowns Lenke til kommentar
saskansen Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 ja fordeleren din er ein kombinert fordeler og coil som fordeler gnistene til den rette sylinderen til rett tid ved hjelp av relativt avansert elektronik som eg hopper over å forklare men iallefall,tennspolen(coilen) og elektroniken trenger jording for å fungere...som regel skal den ha det gjennom ein ledning i stikket,i tillegg til jording i godset på selve "boksen" hos deg ser det ut som det er i skruefestene ville begynt med å pusset/reingjort litt på de,og skiftet pluggkablene. vanskelig å si at det er noe av dette uten å prøve bilen/oppleve feilen selv,men viss den virker som den ikkje går på en syl/fjusker så er det mest sansynlig en tenningsfeil ja,men kan jo også være ein av bensindysene f.eks mye morro som kan svikte på ein bil skjønner du Lenke til kommentar
Juji Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 ja fordeleren din er ein kombinert fordeler og coil som fordeler gnistene til den rette sylinderen til rett tid ved hjelp av relativt avansert elektronik som eg hopper over å forklare men iallefall,tennspolen(coilen) og elektroniken trenger jording for å fungere...som regel skal den ha det gjennom ein ledning i stikket,i tillegg til jording i godset på selve "boksen" hos deg ser det ut som det er i skruefestene ville begynt med å pusset/reingjort litt på de,og skiftet pluggkablene.vanskelig å si at det er noe av dette uten å prøve bilen/oppleve feilen selv,men viss den virker som den ikkje går på en syl/fjusker så er det mest sansynlig en tenningsfeil ja,men kan jo også være ein av bensindysene f.eks mye morro som kan svikte på ein bil skjønner du Sjekka ledningene på begge sider igår, renset de på begge sider med fingeren. Virket som det ble litt bedre i starten, men så gikk det tilbake til fusking igjen. Får prøve å bytte ledningene og pusse skruefestene. Btw kan et hull i den bakre eksospottå gjøre fuskingen verre? Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Bare på tomgang den går dårlig? Luftmassemåler eller tomgangsregulator ville jeg sjekket vis det er problemet. forsto ikke helt problemet ditt Kan såklart være fordelern vis den går på 3 sylindre innimellom. Kan også være vann i fordeler lokket men det ville nok ikke vart mer en 2 uker Lykke til i såfall Lenke til kommentar
Juji Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Tja, før så gikk den dårlig på tomgang av og til. Nå har det blitt hver gang, som jeg sa før så ligger turtallet over tusen også bikker nåla ned under tusen og da merkes en sånn hostelyd, på en måte. Bilen går også dårlig utenom, skjer ganske ofte når jeg gir gass, så virker det som om bilen ikke vil mer, gassen i bånn og alt, det pleier å gå vekk hvis jeg tar foten av gasspedalen og trykker ned på nytt. Håper dette hjalp, som sagt ikke veldig flink på bil. Men angående de rusthullet i potta, kan det også ha noe å si? Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Rusthull i potten vil ikke ha noe å si med mindre det er turbomotor, og allikevel vil jeg tippe at med mindre det er på manifold eller helt framme så vil man ikke merke noe Jeg må si meg slått på denne for jeg kan ikke helt tenke meg hva det kan være. Kan forsåvet være at rotoren på fordeleren er feil instilt? At den får for sent/tidelig tenning. ellers vet jeg faktisk ikke. Vet ikke helt hva jeg skal tro er gale når jeg ikke får sett bilen selv og testet selv.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå