Gjest Slettet-0ncAanc1 Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Pc'en ville ikke starte en dag så jeg tok en "reparasjon" via windows xp cd'en. Pc'en starter igjen nå men d: disken virker ikke. Jeg går inn på "administrative verktøy" - "datamaskinbehandling" - "diskbehandling" og jeg ser disken men den har ikke noe bokstav. Når jeg høyreklikker på disken kan jeg bare "slette partisjon" eller "hjelp", ingen andre muligheter. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Her er et diagnoseprogram som inspiserer partisjonstabeller og bootsektorer. Gjør det mulig å finne ut hva som er galt. Last ned denne filen, kjør programmet, og legg MBRlist.txt og BPBxlist.txt filene som vedlegg i svaret. http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1 Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) BPB2list.txtBPB1list.txtMBRlist.txtBPB0list.txt Riktig? Endret 6. juli 2009 av Slettet-0ncAanc1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Problemet er at partisjonstypen er blitt feil. Dette fikser du med TestDisk. Les bruksanvisningen som lå vedlagt. Grunnen til at dette har skjedd er ganske klassisk. Er ganske sikker på at den XP CD'en du har er førsteutgaven, uten ServicePack. Disse CD'ene er ubrukelige når man har disker større enn 120 GB. Lag deg en ny CD med SP3, det er en prosess som kalles Slipstream. Så kaster du den gamle CD'en. http://www.windowsnetworking.com/articles_...vice-Packs.html Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Er ikke system id 44 en Norton Goback partition? og at problemer er relatert til det programet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1 Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Tusen takk, nå funker disken igjen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 wiberos: Har sett dette flere ganger, men vet ikke hvorfor den får akkurat 44. Har ikke klart å reprodusere feilen selv. Mulig det bare skjer på enkelte typer diskkontrollere, BIOS, eller whatever. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hei hårek, fikk litt tid å undersøke det. Hvis du har en disk, med en partition og OS installert på den, vil du med å installere Goback, få automatisk system id 44. Hvis disken koples senere i et annet system (windows) som tillegg, lagrings enhet, vil Windows ikke klare å lese disken. Siden disken med system id 44, var bootbart enhet, med Goback installert og activert, vil du med å skifte bootdevice priority til denne, PC vil boote i den. Det som er tilfelle, er at under booting, kommer man i et meny med å taste ..space..hvor man kan ..deaktivere Goback. Ikke avinstallere, men deaktivere. Det resulterer, til at system id forandrer fra ID 44 til den det var, før Goback ble installert. Med å reboote og velge igjen det andre disk med OS, som first bootdevice, vil man logge inn til Windows, og der vil man finne Disknr 2, som fulverdig enhet for read and write. Hele den Goback sak er ikke noe annet en Goback??.bin file på noe GB, i root på diskens partition. Det viser deg at hvis Disken har mer enn en partition, så vil ikke system id forandres. (sikkert av hensyn til multiboot mulighet.) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Det stemmer sikkert. Trådstarter har jo tilogmed hatt akkurat samme problemet i fjor. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=941543 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1 Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Stemmer det. Men nå slutta pc'en å funke så fikk ikke anledning til å avinstallere goback først Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå