Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

GPS kjøp på Elkjøp - heteslag?


Anbefalte innlegg

Måtte ha meg GPS til årets bilferie, og valgte en Garmin Nüvi 765T på Elkjøp. Ved betaling fikk jeg tilbud om å oppdatere med siste POI for fotobokser og oppdatering av software på enheten til kr 200. Dette tenkte jeg at var smal sak å fikse selv via webupdater og POI loader som er en gratis tjeneste fra Garmin.

 

Ekspeditør mente at garantien på Garmin enheten da ikke ville lengre være gyldig hvis jeg hentet inn POI'er selv!!

 

Tenkte at nå hadde ekspeditøren fått heteslag.... Dette er en flott tjeneste å tilby de som ikke er så vel bevandret i PC verdenen og trenger støtte til å greie en slik oppdatering. Men argumentasjonen var vel kanskje i overkant merkelig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er flere som har fått heteslag her. Garanti er høyst frivillig i fra produsenten/selger sin side og kan frafalle.

 

Det du tenker på er reklamasjon, og rettighetene og vilkårene for denne er oppgitt i forbrukerkjøpsloven. Denne gir et minimum av rettigheter(som er veldig gode).

Lenke til kommentar

Tror ikke Garmin hadde tilbudt oppdateringer (bla. fotoboks) på sine nettsider om det hadde brutt garantien.

 

 

Er det ikke slik at det koster 60 euro i året når prøvetiden på fotoboksene er gått ut? Var dette inkludert av forhandler?

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

Godt mulig, men selger har her opplyst om at ved å gjøre det ryker garantien. Kjøper har dermed blitt opplyst om at å oppdatere selv gjør at garantien frafaller. Eg ser ikke noen problemer med dette.

 

Reklamasjonsretten derimot, er noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til at noen som helst garanti skal bli gjort ugyldig om man laster inn dette på egen hånd, når slike oppdateringer ligger tilgjengelig på Garmins egne kundesider.

Om selger gir opplysninger om at garantien bortfaller uten at dette er tilfelle, er det veldig uheldig.

 

 

 

Nå ser jeg bort fra reklamasjonsretten.

Lenke til kommentar

Så lenge garanti er noe produsent/selger gir på et helt frivillig grunnlag så ser eg ikke problemer med at de også kan opplyse kunden om at den bortfaller ved visse vilkår. Og det er ingen krav til disse vilkårene så vidt meg bekjent.

Lenke til kommentar

Man kan jo ikke finne på grunner til at garantien bortfaller helt ut av det blå!

 

 

"Nei, hør nå her, garantien bortfaller hvis du går med joggesko til dress".

 

 

Men nå spørs det jo hvilke rettigheter du "mister" når du ikke får med garanti også da.

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

Kan du forklare meg hvorfor de ikke skulle kunne gjøre det?

 

Garantien er som sagt helt frivillig, og gis enten av produsent eller selger, eller begge. Og nå har selger opplyst om at garantien frafaller ved en gitt situasjon.

Lenke til kommentar

Garanti er vel ikke noe som en produsent gir ut på frivillig grunnlag for å være snill?

 

Trodde de var underlagt norsk kjøpslov, hvis de selger varer i norge. Eller er garanti en frivillig sak, og reklamasjon en obligatorisk sak?

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Poenget her er at ifølge Garmins egne garantikrav, så frafaller ikke garantien om bruker selv oppdaterer POIene på GPSen. (Om de så skulle gjøre det bør det iallefall stå med store røde blinkende bokstaver på samme siden som tilbyr nedlastbare oppdateringer fra Gamins hjemmesider). El-kjøp selgern farer med misinformasjon, med vilje eller p.g.a. uvitenhet, er ikke visst. Det er tross alt ikke el-kjøp som gir produktgarantien, det er Garmin. Hvis det er noen som skal si at garantien er ugyldiggjort så er det garmin, ikke en el-kjøpselger.

 

Reklamasjon = butikk, garanti = produsent..

 

Forøvrig, om ett selsakp gir en garanti på ett produkt, så har man inngått en kontrakt ved kjøp om at garantien skal gjelde under ett sett omstendigheter. Jeg mener at selskapet da ikke kan trekke tilbake garantien på godbefinnede utenfor disse vilkårene?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Norsk kjøpslov gjelder for salg mellom privatpersoner eller mellom bedrifter. Mellom privatperson og bedrift gjelder forbrukerkjøpsloven, og selger kan ikke gi forbrukeren dårligere rettigheter enn hva denne gir.

 

Garanti er noe selger/produsent kan gi i tillegg(og i praksis skal garantien gi deg flere rettigheter/fordeler enn hva forbrukerkjøpsloven gir). Så den er høyst frivillig, og kan fravikes ved avtale. Den som gir garantien kan selv bestemme vilkårene for denne garantien. I dette tilfellet er det selger som opplyser kunden om et vilkår, noe som er helt fair.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest garantibestemmelsene til den varen, men står det noe om følgende?

Hvilke garantier ble gitt, hva dekker den?

Fikk du med garantibestemmelsene? Hvis ikke, dra tilbake og spør.

 

 

Markedsføring

 

For at man skal ha lov til å markedsføre at en vare selges med garanti, er det et krav at garantien gir deg tilleggsrettigheter utover forbrukerkjøpslovens bestemmelser. Hvis en garanti ikke gir deg slike tilleggsrettigheter, vil bruken av begrepet garanti være forbudt etter markedsføringsloven. Slik markedsføring kan være straffbar.

 

Markedsføringsloven oppstiller nærmere krav til garantier i forbrukerforhold. Garantien skal på en enkel og lettfattelig måte opplyse om følgende:

 

* garantiens innhold, herunder eventuelle begrensninger og særlige betingelser

* at forbrukerens rettigheter etter nærmere angitt lovgivning kommer i tillegg til garantien, og at disse rettighetene ikke berøres av garantien

* hva som er nødvendig for å benytte garantien, herunder garantiens varighet, geografisk virkeområde og garantigivers navn og adresse

* lengstefristen for reklamasjon etter nærmere angitt lovgivning (f eks forbrukerkjøpsloven), dersom den er lengre enn garantitiden

* at det uansett kan reklameres på varen i sin helhet etter nærmere angitt lovgivning, dersom garantien er begrenset, f eks ved at garantien kun gjelder en bestemt del av varen eller at bare deler av utbedringskostnadene dekkes av garantien.

 

Garantien skal være utformet på norsk, dersom markedsføringen har vært rettet til norske forbrukere. Garantigiveren har en plikt til å opplyse deg om garantien før avtalen inngås og at du har rett til å få garantivilkårene utlevert. Når du ber om det, har du rett til å få garantvilkårene lesbart og lagret på papir eller annet medium du selv kan råde over.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok også sannheten ligger der man mener at dette er uvitenhet fra selger sin side.

 

Jeg ser samtidig nomore sitt ønske om å informere om at en garanti ikke er noen lovfestet rett i hht til noen norsk lov. Butikken kan legge sine helt egne villkår på garantistillelse, men altså ikke dårligere enn det vi har gjennom (forbruker)kjøpsloven.

 

MrLee har også et poeng, nemlig at Garmin nok sannsynlig ikke liker at en selger av deres produkt "trekker tilbake" en garanti de har gitt kjøper, men nok en gang: Det er selger som bestemmer garantibestemmelsene. Garmin har helt sikkert innfelt garantibestemmelser i samarbeidsavtalen med butikken og vil nok være interessert i å ta en prat med den aktuelle butikken i dette tilfellet hvis det skulle vise seg å være avvik.

Lenke til kommentar
Ellers så kan man jo spørre seg selv om man er villig til å betale 400-600 kr ekstra i forhold til på nettet for å beholde lokal inkompetanse og salgskåthet.

 

Her har du et poeng som jeg var veldig klar over. Men jeg hadde dessverre ikke tid til å vente. Trengte noen dager for å oppdatere GPS med kjøreruter, POI, egen opplæring i bruk med mere (dvs testturer).

 

Når det gjelder garantibestemmelsene, så forholder jeg meg utelukkende til Garmins garanti. Den kan IKKE butikken overstyre. Når jeg kjøpte Miele produkter til kjøkkenet, opplyste selger at Miele ga 10 års fabrikkgaranti, men opptil 20 års bruksgaranti (da med reduksjon i pris hvis det skulle gå istykker i denne perioden).

 

Jeg skriver hele opplegget på konto på overivrig/salgskåt og ukyndig selger.

 

Elkjøp er også veeeldig ivrige på å selge trygghetsforsikringer. Dette er vel også noe de fleste har dekket gjennom vanlig innbo/løsøre forsikring, evt gjennom reise- og fritidsforsikring.

 

Veldig bra respons på denne linken, og det er bestandig morsomt å lese innleggene.

Lenke til kommentar

Da har elkjøp fått sagt sitt. Litt diffust svar, men kundebehandleren mente tydeligvis at dette skulle gå fint.

 

 

 

Fra: [email protected] [[email protected]]

Sendt: 6. juli 2009 15:29

Til: Bjørn Erik Fredriksen Stavnes

Emne: Re: Garmin Nüvi 765T, garantispørsmål.

 

Hei, og takk for din henvendelse.

 

Du kan miste garanti på produktet ditt, om noe gjøres på egenhånd, og det ved en senere anledning kan bli feil på produktet. Det er veldig vanskelig å forutsi, men om software osv er godkjent og ment for dette produktet skal det gå fint.

 

Ha en fin dag!

 

Med vennlig hilsen

-sign-

Kundesenteret

 

Vi er flere ansatte som besvarer mail. Om du har ytterligere spørsmål i forbindelse med denne e-posten - vennligst behold tidligere korrespondanse slik at vi alle kan følge hele saksgangen

 

----Original Message----

From: <[email protected]>

Sent: 06.07.2009 11:39:34

To: <[email protected]>

Subject: Garmin Nüvi 765T, garantispørsmål.

 

________________________________

 

 

Hei,

 

 

Har det seg slik at garantien på Garmin Nüvi 765T GPS blir gjort ugyldig om man velger å laste inn nyere POI oppdatering av fotobokser og oppdatering av software egen hånd?

 

 

 

Mvh.

-sign-

Lenke til kommentar

Tror jeg hadde kontaktet Belanor

og hårt med dem.

 

Hadde alle garmin enheter skulle inn til service, hver sommer for å oppdatere kart

hadde de nok hatt nok jobb til mange personer.

 

Garmin hadde nok ikke fått solgt noen enheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...